דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדים

בעולם / הכורדים בעיראק יצביעו על עצמאותם. רוב העולם מתנגד, ישראל תומכת

בעוד שישה ימים, אם תצליח תוכניתו, יוביל מסעוד ברזאני את הכורדים למשאל עם בנוגע להנתקות חבל כורדיסטאן מעיראק | ישראל היא היחידה התומכת בגלוי בעצמאותם של הכורדים בעיראק | מבין המתנגדים למהלך של ברזאני: כורדים במדינות אחרות

אישה כורדית בלבוש מסורתי בהפגנת תמיכה לקראת משאל העם ב-25 בספטמבר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אישה כורדית בלבוש מסורתי בהפגנת תמיכה לקראת משאל העם ב-25 בספטמבר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אוריאל לוי

למרות איומים מעיראק, איראן וטורקיה, למרות לחץ אמריקאי, אירופאי, וערבי, כורדיסטאן העיראקית מתעקשת לערוך משאל עם על עצמאות החבל. הקהיליה הבינלאומית מתנגדת, אפילו התנועות הכורדיות מתנגדות, רק ישראל תומכת בעצמאות כורדית "תחילה בעיראק ובהמשך במדינות נוספות".

"לא נאפשר את הקמתה של מדינת ישראל שנייה בצפון עיראק", הזהיר שלשום סגן נשיא עיראק וראש הממשלה לשעבר נורי אל-מלכי אתמול (שני) במהלך פגישתו עם שגריר ארצות הברית במדינה. אל-מלכי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אי. פי, היה מקורב מאוד לאיראן בזמן כהונתו ופרש מתפקידו בלחץ ארצות הברית, בעקבות התבוסות שנחל צבא עיראק מול דאע"ש ביוני 2014. לדברי אל-מלכי, שעשוי לנסות ולזכות בכהונה נוספת בבחירות הקרובות, "להצבעה יהיו השלכות מסוכנות על אחדותה וביטחונה של עיראק".

בתגובה לדבריו של אל-מאליכי האשים אמש סגן יו"ר הפרלמנט של החבל האוטונומי הכורדי את המנהיג העיראקי כי  "האיש הזה לבדו הרג יותר ערבים מאשר ישראל". סגן יו"ר הפרלמנט הכורדי ג'פאר אימניקי צוטט ברשת רודאו הכורדית, ואמר "הוא חתך את הלחם לכורדיסטאן ולא ישראל".

הממשל הכורדי בצפון עיראק, בהובלת מסעוד ברזאני, מתכנן לקיים משאל עם בעוד שישה ימים (ב-25 בספטמבר) בשלושת המחוזות המרכיבים את שטחו, וכן באזורים שנויים במחלוקת שהממשלה בבגדד תובעת עליהם שליטה, אך בפועל הם נשלטים בידי כוחות הפשמרגה הכורדים. המפלגות הכורדיות האחרות בחבל לא הביעו את תמיכתן בקיום המשאל, אך תנועת ה-PKK, תנועה כורדית הפועלת בטורקיה ובעיראק, הודיעה כי אם צבא עיראק יפלוש לחבל היא תלחם לצד צבאות הפשמרגה ותשתתף במאמצי ההגנה על החבל הכורדי.

התנגדות מקיר לקיר

בית המשפט העיראקי הורה אתמול (שני) על השעיית משאל העם שמתכננת הממשלה של החבל הכורדי האוטונומי בשבוע הבא. "בית המשפט הפדרלי העליון של עיראק אישר את בקשתו של ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי להכריז על כך שכל פרישה של חבל או מחוז מעיראק היא צעד בלתי-חוקתי", נמסר מלשכתו של ראש הממשלה.

בית המשפט הפדרלי העליון אמון על יישוב מחלוקות בין הממשלה המרכזית בבגדד לבין המחוזות השונים, כולל החבל האוטונומי הכורדי שבצפון המדינה, אך אין לו אמצעים ליישם את הוראותיו בחבל זה. החבל נשלט בידי כוחות ביטחון מקומיים המכונים פשמרגה ומתחלקים לשני צבאות שונים – האחד נאמן למפלגתו של נשיא החבל, איל הנפט מסעוד ברזאני והשני נאמן למפלגה שהוקמה בסוף שנות השמונים על ידי ג'לאל טלבאני.

המתח גבר בשבוע האחרון והגיע עד כדי כך שראש ממשלת עיראק אל-עבאדי איים על הכורדים כי אם יפלגו את המדינה, הוא ישלח את הצבא להלחם בהם. אל-עבאדי נפגש אתמול עם מפקדים בכירים בצבא עיראק, ולפי דיווחים מהשטח כוחות מיליציה שיעים הנאמנים לבגדד החלו להתקדם לעבר החבל הכורדי. "אם אתה קורא תיגר על החוקה ועל גבולותיה של עיראק ועל גבולות האזור, זו הזמנה פומבית למדינות אחרות באזור להפר גם הן את גבולותיה של עיראק, זהו מצב מסוכן מאוד", אמר ראש ממשלת עיראק לסוכנות הידיעות אי.פי.

הקהילה הבינלאומית מתנגדת נחרצות למשאל העם הצפוי להתקיים שבוע הבא. ישראל היא המדינה היחידה שתומכת בגלוי בעצמאות החבל, מה שמשמש דלק למתנגדי המהלך באזור. ארצות הברית, בריטניה, האיחוד האירופאי, האו"ם, הליגה הערבית, סוריה, איראן, טורקיה ועיראק הכריזו כי הן מתנגדות לקיומו של משאל העם, ואף פעלו בשדה הדיפלומטי למנוע אותו. איראן אף איימה "לנקוט בצעדים חריפים", לסגור את ארבעת מעברי הגבול שבינה לבין החבל הכורדי ולבטל את הסכמי הסחר המשותפים. ארה"ב ובריטניה, המשתפות פעולה עם הכורדים במלחמה נגד דאע"ש ומחמשות אותם מזה כ-15 שנים, ערכו מו"מ עם ממשלתו של ברזאני בדרישה לדחות את משאל העם תוך שהן טוענות שהעיתוי של משאל העם איננו מתאים. לאחר פגישות בין הצדדים, אמר ברזאני כי הוא ידחה את משאל העם רק אם יוצגו לו חלופות ראויות. בעוד איראן וטורקיה חוששות מפני חיזוק הבדלנות בקרב הכורדים החיים בשטחן, בארה"ב טוענים כי המהלך יפגע במלחמה בדאע"ש, שרשמה בחודשים האחרונים שורת הצלחות, אם כי לא ברור אם הטענות האלה הן הגורם האמיתי להתנגדות האמריקאית.

עד כה, מנהיגי החבל, ובראשם הנשיא מסעוד ברזאני, סירבו לקריאות לדחות את משאל העם ולקיים דיאלוג עם ממשלת עיראק. בארביל, בירת החבל, דורשים ויתורים מצד בגדד, אך זו איננה מוכנה לדון בכך כל עוד יתקיים המשאל.

טורקיה השכנה, שנתנה חסות צבאית, כלכלית ומדינית לממשלתו של האוטונומית של ברזאני עד לאחרונה, הזהירו מפני השלכות המהלך. אתמול פתח צבא טורקיה בתרגיל גדול בסמוך לגבול עם כורדיסטאן העיראקית. התרגיל צפוי להמשך עד ל-26 בספטמבר – יום לאחר משאל העם המתוכנן. נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן שוחח אתמול עם כתבים לפני יציאתו לארה"ב, ואמר כי אנקרה ובגדד מחזיקות באותה עמדה בנושא משאל העם הכורדי. "תהיה לי פגישה עם אל-עבאדי בארה"ב. ממה שאני רואה, המטרה שלנו משותפת – לא לחלק את עיראק", אמר ארדואן וציין שהכורדים "נוקטים צעד שנועד לחלק את עיראק". ראש הממשלה, בינאלי יילדרים, הבהיר כי אנקרה תגיב לכל איום פנימי או חיצוני על ביטחונה – מילים שנועדו לאיים על הכורדים במטרה שלא יכריזו על עצמאות.

הזווית הישראלית

אם זאת, גם אם אכן יערך משאל העם, ומרבית העם הכורדי יבחר להכריז על הקמת מדינה עצמאית בכורדיסטאן העיראקית, לא ברור לאן יוביל המהלך. כורדיסטאן העיראקית היא רק פיסה קטנה מהמדינה שתובעים 35 מיליוני הכורדים, המשתרעת על פניהן של ארבעה מדינות – טורקיה, סוריה, עיראק ואיראן. מרבית הכורדים חיים כיום בטורקיה, ושם גם מצוי חלקה הארי של כורדיסטאן והעיר הנחשבת לבירה של הכורדים היא אמד (דיארבאקיר בטורקית). ה-PYD, המפלגה הכורדית השולטת בחבל רוג'בה שבצפון סוריה ונחשבת כיום לכוח הכורדי העולה החזק ביותר ונהנית מיחסים קרובים עם ארה"ב, אירופה ואף רוסיה, לא הביעה תמיכה במשאל העם. גם תנועת ה-PKK, שנחשבת לתנועה הכורדית החזקה ביותר בכורדיסטאן הטורקית, ואפילו תנועתו של ג'לאל טלבאני ותנועת גוראן – מפלגות הזוכות לתמיכה רבה בכורדיסטאן העיראקית – לא תומכות במשאל העם. בתקשורת הכורדית נשמעות טענות רבות כי מטרתו האמיתית של משאל העם היא לבצר את שלטונו של ברזאני, שאמור היה לסיים את כהונת הנשיאות שלו לפני שנתיים לאחר שהאריך את כהונתו בשנתיים נוספות באמצעות מהלך חקיקה שזכה לביקורת רבה בכורדיסטאן העיראקית.

בישראל התבטאו כמה בכירים לטובת עצמאות החבל הכורדי. האלוף יאיר גולן, עד לאחרונה סגן הרמטכ"ל, אמר בפאנל במכון מחקר בוושינגטון כי "מנקודת המבט האישית שלי ה-PKK הוא לא ארגון טרור. ככה אני רואה את זה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "ישראל מתנגדת ל-PKK ורואה בו ארגון טרור, בניגוד לטורקיה שתומכת  בארגון הטרור חמאס. בעוד שישראל מתנגדת לטרור באשר הוא, היא תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו." שרת המשפטים איילת שקד, אמרה לפני שבוע בכנס הרצליה כי "לישראל ולמדינות המערב יש אינטרס גדול שתקום מדינת כורדיסטן לפחות בחלק העיראקי. אני חושבת שהגיע הזמן שארה"ב תתמוך במהלך". עם זאת, עיתונאים כורדים טענו כי אם ישראל הייתה תומכת באמת ובתמים בעצמאות כורדיסטאן היא הייתה מתבטא פחות בראשי חוצות – מה שמביא התנגדות בקרב שכנותיה של כורדיסטאן לעצמאותה – ופועלת יותר מאחורי הקלעים, ובמיוחד בוושינגטון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!