דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלא

משפט וצדק / הנשיא ריבלין: שוקל מהלך חנינה נרחב לרגל 70 למדינה

בסיור בבתי סוהר עם השר לביטחון פנים ארדן אמר ריבלין כי הבחינה נערכת בתיאום עם משרד המשפטים ושירות בתי הסוהר | השופט בדימוס מודריק ביקר את ההצעה: "מה מישהו שנענש לעשר שנים תרם למדינה שמגיע לו לצאת לחופשי ביום הולדתה?"

סיור נשיא המדינה בבתי הסוהר צלמון וחרמון. 28 בספטמבר 2017. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
סיור נשיא המדינה בבתי הסוהר צלמון וחרמון. 28 בספטמבר 2017. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

במהלך ביקורו אתמול (חמישי) בבתי סוהר לקראת יום הכיפורים, סיפר הנשיא ריבלין כי הוא בוחן קידום מהלך מיוחד של חנינות, לרגל שנת השבעים למדינת ישראל.

ריבלין סייר בבתי הסוהר צלמון וחרמון, ואמר כי הוא מקדם את האפשרות לחנינה מיוחדת לכבוד שנת השבעים למדינת ישראל. ריבלין אמר כי ״בימים אלה אנחנו נכנסים לשנת השבעים למדינת ישראל ולכבוד המאורע המיוחד הזה, ומתוך התרשמות מהדברים שראיתי כאן בסיור המרתק הזה, בתיאום עם משרד המשפטים ושירות בתי הסוהר אני בוחן את האפשרות לקדם מהלך מיוחד של חנינות". עוד אמר ריבלין כי "אני מקבל לא מעט בקשות חנינה למחיקת מרשם פלילי. בחלק מהן עולה סיפור של שיקום מרשים, שהתחיל בתהליך טיפולי משמעותי בכלא. סמכות החנינה היא הסמכות העיקרית הנתונה בידי הנשיא. זו זכות גדולה, אבל גם אחריות גדולה".

סיור נשיא המדינה בבתי הסוהר צלמון וחרמון. 28 בספטמבר 2017. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
סיור נשיא המדינה בבתי הסוהר צלמון וחרמון. 28 בספטמבר 2017. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"למה לעבריינים מגיע לחגוג את זה?"

פרופ' עודד מודריק, לשעבר נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א וכיום מרצה באוניברסיטת אריאל, מתח ביקורת על המהלך המתוכנן' "ברמה העקרונית זה לא רעיון נכון. חנינה כללית מיועדת למקרים מיוחדים ויוצאי דופן בעקבות מלחמה אולי, יובל למדינה, אבל לא יום הולדת פחות או יותר רגיל למדינה. למה מגיע לעבריינים לחגוג את זה? כנראה שמוענשים במאסר עולם מחוץ לתחום, אך אפילו מישהו שנענש לעשר שנים, למה שמישהו כזה יהנה מכך? מה הוא תרם למדינה שמגיע לו לצאת לחופשי ביום הולדתה?"

הפעם האחרונה בה הוענקה בישראל חנינה כללית הייתה בשנת 1967, לרגל הניצחון במלחמת ששת הימים. חנינה כזו הוענקה בישראל רק עוד פעם אחת, זמן קצר לאחר הקמת המדינה, ב-1949. בחנינות אלה לא נכללו אסירים שביצעו פשעים חמורים, דוגמת רצח. מאז, עלה רעיון החנינה הכללית לדיון ציבורי מספר פעמים, בין היתר בשנת היובל להקמת המדינה, אך לא יצא לפועל.

ביקור הנשיא היום נפתח בבית הסוהר חרמון, בו נחשף לאגף 'בית תקווה' – אגף שיקומי לטיפול באסירים נקיים מסמים, שנשפטו על עבירות אלימות במשפחה. בכלא צלמון, ביקר הנשיא בקורס בישול של האסירים המכשיר אותם לטבחות במתחמי הכשרה מקצועית, ותעסוקה המיועדים להעשרת הכישורים של האסירים. מידי שנה מתקיימים עשרות קורסים אשר מכשירים אסירים במקצועות נדרשים כמו צבעות, ריצוף, טבחות, מבנאות אלומיניום, חיווט ועוד. בסיום הקורס האסירים מועסקים במקצוע שרכשו בתוך כותלי הכלא ומחוץ לו.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודה לנשיא על ביקורו ואמר כי "אנחנו נמצאים עכשיו בימים הנוראים בין כסה לעשור, בימים שכולנו עושים תיקון וחשבון נפש, וגם צריכים לסלוח לחברנו. שירות בתי הסוהר עוסק כל השנה בטיפול ושיקום ונותן לאסיר סיכוי לחזור לחברה בצורה מתוקנת. הסגל המדהים בשב"ס, מסור מאד למשימה החברתית הכל כך חשובה. כולנו כאן מסתכלים על עצמנו פנימה ומבינים שכולנו בני אדם. כל אחד יכול לחטוא, ולכל אחד זה יכול לקרות, ולכן אנחנו גם מצווים לעשות הכל כי חביב אדם שנברא בצלם, על מנת לתת לאסיר את כל הכלים לשוב בתשובה אמיתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!