דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / זוכה פרס נובל בכלכלה: "חלוץ בשילוב תחומי הכלכלה והפסיכולוגיה"

ריצ'ארד ת'יילר, כלכלן יהודי אמריקאי בן 72 המתמחה בכלכלה התנהגותית טוען כי ישנם גורמים נוספים, מעבר לחשיבה הרציונלית, המשפיעים על בחירותיהם הכלכליות של בני האדם | מבקריו טוענים כי גישתו מייצגת תפיסה מיושנת ושמרנית

ריצ'רד תאהלר זוכה פרס נובל בכלכלה (צילום: Chatham House/ פליקר)
ריצ'רד תאהלר זוכה פרס נובל בכלכלה (צילום: Chatham House/ פליקר)
יונתן קירשנבאום

ריצ'ארד ת'יילר, כלכלן מאוניברסיטת שיקגו זכה אתמול (שני) בפרס הנובל לכלכלה לשנת 2017. ת'יילר, בן ה-72 הוא יהודי אמריקאי שקיבל את תואר הדוקטורט שלו ב-1974 מאוניברסיטת רוצ'סטר. ת'יילר מתמחה בענף בכלכלה הנקרא "כלכלה התנהגותית".

כלכלה התנהגותית היא זרם בכלכלה שמנסה לבנות מודלים כלכליים המבוססים, בין היתר, על ההבנה כי ישנם גורמים נוספים המשפיעים על בחירותיהם הכלכליות של בני האדם מעבר לחישוב רווח רציונלי. המודלים הכלכליים של כלכלנים אלה מנסים להכיל מגוון גורמים המשפיעים על עיצוב בחירותיהם של בני האדם, ולכן נאמר עליה כי היא משלבת בין דיסיפלינות הכלכלה והפסיכולוגיה.

פרס נובל (צילום: סוכנות AP).
פרס נובל (צילום: סוכנות AP).

הכלכלה ההתנהגותית נחשבת ע"י חלקים מהממסד הכלכלי האקדמי למהפכני, מכיוון שהיא מוסיפה "פנים אנושיות" למודלים הכלכליים. עם זאת, קיימת ביקורת לפיה התאוריות של ה"כלכלה ההתנהגותית" איננה שונה באופן מהותי מאלו של הזרמים השונים של הכלכלה, מכיוון שהיא איננה לוקחת בחשבון את יחסי הכוחות המגולמים ביחסים הכלכליים בין קבוצות שונות בחברה.

"הוא חלוץ בשילוב תחומי הכלכלה והפסיכולוגיה" נכתב בהסבר של ועדת פרס הנובל לזכייתו. "עבודתו בונה גשר בין התאוריות הכלכליות לפסיכולוגיות בהבנת קבלת ההחלטות האישיות. הממצאים האמפיריים שלו סייעו ביצירת שדה המחקר החדש והמתרחב של הכלכלה ההתנהגותית".

ת'יילר כתב ספר בשם " Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness", בו הוא עוסק בסיבות בגללן בני אדם נוטים לקבל בחירות כלכליות לא טובות לטענתו. ברשימת המועמדים הופע גם הכלכלן אוליבייה בלנשרד, כלכלן ראשי בקרן המטבע הבינלאומית שהתפרסם לאחר שכתב מאמר שבו הביע פקפוק במדיניות הניאו-ליברלית בה נוקט הארגון.

פול קרוגמן, הכלכלן זוכה פרס הנובל, צייץ בתגובה לזכייתו של ת'יילר: "כן! הכלכלה ההתנהגותית היא הדבר הטוב ביותר שקרה לתחום הכלכלה מזה דורות, ות'יילר מוביל את התחום".

לעומתו, ביקרה הכלכלנית הבריטית אן פטיפור את הבחירה בת'יילר, בטענה שהוא מייצג תפיסה מוסדית ושמרנית של הכלכלה, ומתעלם מקיומם של יחסי כוחות בניתוחים הכלכליים שלו. פטיפור צייצה על הפרס כי "זהו הפרס של הבנק המרכזי של שוודיה לכלכלה המבוססת על תאוריה ניאו-קלאסית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!