דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורסל

ספורט / בשורה משמחת לנבחרות הנשים והגברים בכדורסל

הושג האישור מפיב"א לפיו ג'ייק כהן שחקנה של מכבי ת"א ודניאל דיאמנט שחקנית רמת-חן, שעלו לארץ כיהודים, לא ייחשבו כתאזרחים בנבחרת ישראל | עודד קטש בונה סגל חדש וצעיר לנבחרת ללא חלק מכוכבי העבר

ג'ייק כהן (משמאל)  (AP Photo/Jason DeCrow)
ג'ייק כהן (משמאל) (AP Photo/Jason DeCrow)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שלישי האחרון, נבחרת ישראל זכתה להודעה משמחת מאיגוד הכדורסל העולמי, פיב"א. לאחר מאמצים שהתקיימו בחודשים האחרונים הוחלט בפיב"א לאפשר לשחקניה היהודים של הנבחרת ג'ייק כהן ממכבי ת"א ושחקנית רמת חן דניאל דיאמנט להופיע בנבחרות ישראל עם אישור מיוחד מפיב"א שהם מעתה יכולים לייצג את נבחרת ישראל ולא להיחשב לשחקנים מתאזרחים. זהו שינוי מהפכני כלפי הנבחרות הכדורסל הישראליות ואולי גם פתח חדש בחוק המתאזרחים בכדורסל הבינלאומי.

ג'ייק כהן בן ה-27 פותח את העונה החמישית שלו בכדורסל הישראלי, השנה חזר למכבי ת"א ויסיע לה במאבקיה לזכות באליפות בישראל ולהגיע כמה שיותר רחוק ביורוליג. כהן משחק בעמדת הפאור פורוורד ויהיה חיזוק משמעותי למצבת הגבוהיים של הנבחרת. כאשר ישחק לצד שחקן גבוהה נוסף שכככל הנראה יהיה המתאזרח התורן של הנבחרת, ריצר'ד האוול מהפועל ירושלים או ג'ו אלכסנדר מהפועל חולון. כהן המתנשא ל2.08 מ', נמצא בכושר הטוב בקריירה שלו אחרי ששנה שעברה העמיד ממוצעים נהדרים במדי מכבי אשדוד עם 30 דק' משחק בממוצע, 13.2 נק', 7.7 רב' ב66% אחוזים ל-2.

שני השחקנים קיבלו אישור מיוחד, אחרי שהתאחדות הכדורסל הישראלית הצליחה לשכנע את מקבלי החלטות שג'ייק כהן ודניאל דיאמנט (בת 26 ,1.96) הגיעו לישראל אחרי שגדלו בבתים יהודים ומשחקים כבר מספר שנים בישראל הוא שונה ממתאזרחים אחרים בשל יהדותו והעובדה שחונכו וגדלו באורח חיים יהודי בארצות הברית. כהן כבר שותף בעבר במשחק אחד בנבחרת ישראל הבוגרת כמתאזרח והיה על תקן מתאזרח גם בנבחרת העתודה. כעת, איגוד הכדורסל ינסה להחזיר את שחקן הנבחרת לנבחרת הלאומית כאשר המכשול החדש הוא חוסר ההסכמה סביב שחרור שחקני הנבחרות ממשחקי היורוליג למשחקי הנבחרות במוקדמות גביע העולם.

היסטוריה של מתאזרחים

קליף ליוק היה שחקן אמריקאי שהצטרף לריאל מדריד ב1962, נבחרת ספרד ראתה שחקן נהדר והחליטה להעניק לו אזרחות מקומית כדי שייצג אותה באליפות אירופה 1965. בישראל אהבו את הפטנט וב1967 צירפו את בילי וואלד שחקן פנים בגובה 1.80 ששיחק שנתיים במדי הפועל ת"א עד שעזב את הארץ. בסוף שנות ה60 ותחילת שנות ה70 התופעה התפשטה כאש בשדה קוצים ונבחרות הולנד, גרמניה,צרפת, בריטניה ישראל ועוד נבחרות צירפו כ"א מספר גדול של אמריקאים מתאזרחים כדי לחזק את הנבחרת הלאומית. ישראל ניצלה את ההגעה הגדולה של יהודים-אמריקאים ורשמה חלק גדול מהישגים הטובים ביותר שלה תחת הנהגתם של  טל ברודי, בארי לייבוביץ, סטיב שלכטר, סטיב קפלן, לו סילבר, אריק מנקין, ג'ים בוטרייט ועוד. גם בהישג הגדול של הנבחרת בזכייתה של הנבחרת בסגנות אליפות אירופה בשנת 1979, אז כיכבו במדי הנבחרת ארבעה מתאזרחים.

בפיב"א הבינו שהכדורסל האירופאי הולך לעבר התרסקות ואמריקניזציה של כדורסל הנבחרות, והחליטו ב-1986 להגביל את הנבחרות לשיתוף מתאזרח אחד בלבד כל פעם. התגובה הישראלית הייתה לחפש שחקן אמריקאי גבוה שניתן לאזרח בגלל יהדותו, נישואיו ליהודיה או כמו במקרה של לבן מרסר כי לא היה משהו אחר.

https://twitter.com/TrendBasketEN/status/914876704254042112

בשנים האחרונות, שיכללו באירופה את השיטה, והחלו לאזרח שחקנים אמריקאים שמוכנים לייצג את המדינה תמורת תשלום שכר. משרדי הפנים המקומיים, יישרו קו עם התופעה. כך שחקנים, שמעולם לא דרכו במדינה מסוימת, הופכים לכוכבי הנבחרת בחודשים של האליפות, ומוחלפים באליפות הבאה בשכיר אמריקאי אחר. לדוגמה, בו מקלאב בנבחרת מקדוניה, או אנתוני רנדולף מריאל מדריד שהצטרף חודשיים לפני אליפות אירופה האחרונה לנבחרת סלובניה, והיה שותף בכיר בזכייה של הנבחרת באליפות אירופה.

טל נתן המנהל המקצועי של נבחרת הנשים התייחס להחלטה: "זו עזרה גדולה במקום הכי רגיש של נבחרת ישראל נשים מתחת לסל. השילוב של דניאל עם אלישיה קלארק וקטיה לויצקי יהווה תוספת כוח משמעתית לנבחרת. אני מאמין שיש לנו נבחרת מוכשרת, צעירה, עמוקה ורעבה שתוכל לעשות את העבודה בקמפיין הנוכחי".

נבחרת הנשים של ישראל תפתח בעוד פחות מחודש את הופעותיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה 2019. במוצאי שבת ה-11.11 הנבחרת תתארח אצל בריטניה במנצ'סטר וכעבר 4 ימים תארח את נבחרת פורטוגל בהיכל קבוצת שלמה.

נבחרת ישראל בעידן עודד קטש

בנבחרת הגברים פרסמו את הסגל לקראת פתיחת טורניר מוקדמות גביע העולם שיחלו בנובמבר. רשימת השחקנים נבחרה עם מבט לשתי המשימות הגדולות הבאות של הנבחרת, גביע העולם 2019 בסין ולאחר מכן אליפות אירופה 2021. הסגל החדש מביא בשורה חדשה ובאופן טבעי כולל גם חילופי משמרות.

מאמנה החדש של נבחרת ישראל, עודד קטש (צילום: איגוד הכדורסל בישראל)
מאמנה החדש של נבחרת ישראל, עודד קטש (צילום: איגוד הכדורסל בישראל)

בימים האחרונים קיים המאמן החדש עודד קטש שיחות עם מספר שחקנים ותיקים, בשיחות שנערכו עם הקפטן לשעבר יותם הלפרין, גיא פניני ויוגב אוחיון, סוכם על פרידתם מהנבחרת אחרי שנים רבות של ייצוג המדינה במדים הלאומיים. הסגל גם אינו כולל את הקפטן עמרי כספי, שכמו כל שחקני ה- NBA לא יהיו חלק מהנבחרות הלאומיות בשני החלונות הראשונים בנובמבר ובפברואר. לעומת זאת, הוא כולל את השחקנים הצעירים שאמורים להוביל את הנבחרת בשנים הבאות כולל ארבעת כוכבי נבחרת העתודה שזכו עם עודד קטש הקיץ במקום השני באליפות אירופה – תמיר בלאט, נתנאל ארצי ,דניאל קופרברג ויובל זוסמן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!