דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האוצר

קק"ל / האם 2 מיליארד השקלים שיעברו מקק"ל לאוצר יגיעו לציבור או לחוב?

הקרן הקיימת לישראל ומשרד האוצר הגיעו להסכמה בדבר 2 מיליארד שקלים נוספים שיעברו מהכנסות קק"ל לקופת המדינה | לפני שנתיים חתמה קק"ל על הסכם דומה מול האוצר | ההסכם לא מפרט היכן ובמה יושקע הכסף | ומה עם עודפי הגבייה?

קופת הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: אידאה).
קופת הקרן הקיימת לישראל (צילום אילוסטרציה: אידאה).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר קק"ל ומנכ"ל משרד האוצר הגיעו להסכמה – הקרן הקיימת לישראל תעביר לקופת המדינה כשני מיליארד שקלים נוספים במשך 2018 ו-2019; ההצבעה בוועדת הכספים בהצעת החוק שתכפה על קק"ל להעביר מהכנסותיה לקופת המדינה ירדה מסדר היום; קק"ל תמשיך לנהל את הביצוע של הפרויקטים; האוצר יכול לרשום את הכסף כהכנסות בתקציב המדינה.

מזה מספר שנים שבאוצר מסתכלים בעיניים כלות על סכומי הכסף הגדולים שמועברים לקק"ל ומצטברים בקופתה. לקראת סיום תקופת האמנה שנחתמה בין הממשלה וקק"ל ב-1961 התנהל בין האוצר וקק"ל משא ומתן קשוח – באוצר איימו כי יבטלו את הפטור ממיסים ממנו נהנית קק"ל וקק"ל איימה בהיפרדות מהמדינה וניהול קרקעותיה שלא באמצעות רשות מקרקעי ישראל. האיומים ההדדיים הובילו לחתימתו של הסכם זמני, לשנים 2017-2016, שהקים מנגנון להחלטה משותפת על האופן שבו יממושו 2.2 מיליארד שקלים מהכנסות קק"ל לטובת "פרויקטים לאומיים" עליום יוחלט במשותף. קק"ל הסכימה למנגנון בין היתר כדי להימנע מחקיקה שתכפה עליה לעשות זאת.

עם זאת, במסגרת ההסכם שמרה קק"ל על האחריות לביצוע הפרויקטים שימומנו בכספים שתעביר לקופת המדינה. עכשיו, שנתיים לאחר שנחתם ההסכם ההוא ולקראת המשא ומתן על ההסכם לשנים הקרובות, החליטו בממשלה להעלות מחדש את האיום על קק"ל והכניסו את התיקון לחוק ההסדרים, שיכפה על קק"ל העברה קבועה מהכנסותיה לקופת המדינה, לסדר היום בוועדת הכספים.

הרוחות בקואליציה סערו לקראת הדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדת הכספים. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הוציא מכתב לראש הממשלה לשרת המשפטים וליועמ"ש לממשלה בו הוא דורש שהממשלה תסיר את הצעת החוק הממשלתית שתכפה על קק"ל להעביר מהכנסותיה לקופת המדינה. סמוטריץ' טען כי מדובר בהלאמה, הלכה למעשה של קק"ל, וכי מדובר בהפרת ההסכם שחתמה המדינה מול קק"ל בשלהי כהונתו של יו"ר קק"ל הקודם, אפי שטנצלר. במכתבו הבטיח סמוטריץ' כי יתנגד להצעת החוק ואף יקדם חקיקה שתחזק אתת עצמאות קק"ל.

בקק"ל החליטו להגיע להסדר עם משרד האוצר, על אף הגיבוי שנתן חבר הכנסת סמוטריץ'. בזמן שבתוך הוועדה מתנהל ויכוח סוער, יו"ר קק"ל, דני עטר ומנכ"ל משרד האוצר, יצאו אל המסדרון והגיעו להבנות. קק"ל תעביר לקופת המדינה כשני מיליארד שקלים נוספים ובתמורה, הצעת החוק תרד מסדר היום. בתוך הוועדה נחלקו הדעות בין חברי הכנסת. סמוטריץ', ילין (יש עתיד), ברושי (המחנה הציוני), סויד (המחנה הציוני) ווקנין (ש"ס) תמכו בשמירה על עצמאותה של קק"ל בעוד שחברי הכנסת עזריה (כולנו), פולקמן (כולנו), זוהר (ליכוד) אלהרר (יש עתיד) תמכו בעמדת האוצר. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הביע תמיכה במהלך שיבחן כיצד יש לנהל את כספי קק"ל, אך גרס כי "הממשלה מתנהגת בעניין הזה כגנב בלילה רק כדי להשיג הישג מיידי של כספים שיועברו לקופת האוצר". ח"כ עיסאווי פריג' גרס כי לקק"ל אין זכות קיום וכי מדובר בשימוש זול במילה ציונות כדי להסוות 'מסחרה' של כסף ואינטרסים.

מדוע מיהר יו"ר קק"ל להגיע להסכם כזה עם משרד האוצר?

בקק"ל טוענים כי העדיפו להגיע להבנות ולהימנע מחקיקה. לטענתם, לשקיפות ולנראות הציבורית יש חשיבות עבור קק"ל, וכי מאבק על חקיקה מול הממשלה היה פוגע בתדמית הציבורית שלה. בנוסף טוענים בקק"ל כי בין כה וכה את כספיה משקיעה קק"ל בחיזוק ישובים בפריפריה ובמשימות לאומיות נוספות. מבחינת הקרן הקיימת מדובר רק בשינוי המנגנון באמצעותו קובעים במה יושקע הכסף, כך שהממשלה תוכל להיות חלק בקבלת ההחלטה בנושא.

הסיכום בין האוצר לקק"ל הוא על מסגרת כללית של העברת שני מיליארד שקלים במשך השנתיים הקרובות. הפרטים, של איך הכסף יעבור, למה ישמש ואיך ינוהל עדיין לא סוכמו. ניתן להניח כי קק"ל תבקש לשמור לעצמה את ניהול הפרויקטים שיבוצעו באמצעות הכסף הזה. ניהול פרויקטים של תשתיות ובינוי במיליארדי שקלים הם עמדת כח, שבקק"ל לא ימהרו לוותר עליה.

שאלה נוספת שנשארת סתומה במהלך היא מדוע במשרד האוצר כל כך מתעקשים שקק"ל תעביר לקופת המדינה מיליארדי שקלים, בזמן שקופת האוצר סובלת מעודפי גביה של מיליארדי שקלים בשנה, כבר כמה שנים. עודפים שבמתכונת הנוכחית, המוכתבת על ידי כלל ההוצאה, לאוצר אין אפשרות להוציא. הסכום שמעבירה קק"ל לקופת המדינה נכלל במסגרת התקציב וכך למעשה, כסף שהושקע בתשתיות, בהתיישבות ובפריפריה מחוץ לתקציב המדינה יכנס למסגרת התקציב שלא גדלה.

מצד אחד, מאבדת קק"ל את יעודה ותפקידה הייחודי, מצד שני – נעמדת מקהלה של אבירי השקיפות, המבקשת שגם מוסד לאומי כמו קק"ל, שאינו בבעלות המדינה ולא אמור להיות כפוף לה, ינוהל על ידי משרד האוצר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!