דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאחדות התעשיינים

תעשייה ישראלית / ההסתדרות והתעשיינים: דורשים יישום מלא של התקנה להעדפת תוצרת הארץ

אבי ניסנקורן ושרגא ברוש במכתב לשר הכלכלה: עוקפים את התקנה ע"י שימוש בקבלני משנה ואי החלתה על גופים ציבוריים רבים | "קיומה של תעשייה עצמאית הוא אינטרס ראשון במעלה שעל המדינה לקדם"

עובדות ישראליות במפעל לייצור דגלים בירושלים. צילום ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
עובדות ישראליות במפעל לייצור דגלים בירושלים. צילום ארכיון, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים שלחו היום (שלישי) מכתב לשר הכלכלה אלי כהן, בדרישה לדאוג ליישום מלא של התקנות להעדפת תוצרת הארץ במכרזים ממשלתיים וציבוריים. לטענתם, התקנות אשר נועדו לאפשר יתרון לתוצרת ישראל במכרזים ממשלתיים פעמים רבות אינם מיושמים בפועל, וזאת באמצעות שימוש בקבלני משנה או אי החלתם של גופים ציבורים בתקנה. "עמידה בהוראות החוק, האמורה להיות בחזקת מובנת מאליה, בעיקר עבור גופים וארגונים ממשלתיים, ובעיקר במטרה המהווה אינטרס משותף לכל גוף ואזרח במדינת ישראל" כתבו השניים.

בישראל קיימות תקנות אשר נועדו להגביר את רווחיותם של מפעלים ישראליים בשוק המקומי, על אף התחרות עם יבוא זול. בשנת 1995 נוספו תקנות לחוק חובת המכרזים, הנקראים תקנות העדפת תוצרת הארץ, אשר קבעו כי כל גוף ממשלתי מחויב לרכוש מוצרים מתוצרת ישראל, גם אם הם יקרים יותר בעד 15% מהמוצר המיובא. פעמים רבות מדובר בעסקאות בקנה מידה גדול, אשר עשויים להוות חלק משמעותי מרווחיו של עסק כלשהו.

עם זאת, ניסנקורן וברוש טוענים כי במקרים רבים התקנות אינן מיושמות. לטענתם, קיימות דרכים רבות "לעקוף" באופן חוקי את הנדרש בתקנות. במקרים רבים הגופים הציבוריים אשר מקיימים את המכרזים אינם מוגדרים ע"י התקנה כגופים אשר מחויבים במתן יתרון לתוצרת ישראל. גופים אלו כוללים קופות חולים, מועצות דתיות ומוסדות אקדמיים, המוגדרים כגופים ציבוריים במימון ציבורי, אך הן אינם מחויבים בחוק לרכוש תוצרת ישראל. השניים מציינים כי גם הרשויות מקומיות, אשר רוכשות בהיקף של 40 מיליארד שקלים בשנה, אינן מחויבות בחוק לעמידה בתקנות.

עוד דורשים ברוש וניסנקורן  להחיל את התקנות גם על קבלני משנה, אשר זוכים במכרזים של גופים ציבוריים או ממשלתיים. לטענתם, חברות פרטיות אשר מבצעות בשמם של גופים ציבוריים את העבודות אינם מחויבות בעמידה בתקנה, ומעדיפים לרכוש תוצרת זרה וזולה יותר, גם במחיר של איכות ירודה. כך, לעתים קרובות גם בפרויקטים של גופים אשר מחויבים בעמידה בתקנות, לא ניתן יתרון בפועל לתוצרת הארץ. ניסנקורן וברוש כתבנו כי "לא יתכן כי משרדים ממשלתיים 'יתחמקו' מחובתם בדרך של ביצוע הרכש בציבורי האמצעות קבלני משנה… אשר אינם מחויבים בעצמם"

ניסנקורן וברוש התייחסו לפרויקטי הקמת התשתיות מסוג PPP, אשר משלבות בין המגזר הפרטי והציבורי, וביקשו לוודא את יישום התקנות גם במסגרתם. בפרויקטים אלו עושים היזמים הפרטיים שימוש בקבלני משנה, שאינם מחויבים לעמידה בתקנות במטרה להוזיל את מחיר הבנייה. לטענתם של השניים, החובה על ווידוא העמידה בתקנות עומדת על משרדי הממשלה, גם במקרים בהם חברה פרטית היא המוציאה לפועל של הפרויקט.

עוד נכתב כי בבדיקה כלכלית שהוכנה במיוחד בנוגע לתקנות העדפת תוצרת הארץ, נמצא כי תועלת הרחבת העמידה של גופים ציבוריים בתקנות גבוהה במונחי עלות-תועלת לכלכלה הישראלית. לטענתם "תמיכה בייצור המקומי תניב תוספת צמיחה והכנסות למדינה". כך, הרחבת יישום התקנות ווידוא העמידה בהם ע"י כל הגופים הציבוריים תגדיל את הביקוש לתוצרת ישראל, דבר שיתבטא בהתרחבותה של התעשייה הישראלית.

"קיומה של תעשייה עצמאית הוא אינטרס ראשון במעלה שעל המדינה לקדם, דבר הנכון על אחת כמה וכמה במדינת ישראל. בדומה למגמה זו, מוטב כי ישכילו מוסדות הממשלה, רשויות מקומיות תאגידים ממשלתיים להבין כי ללא הגנה על תוצרתנו המקומית, ייפגע בהכרח חוסנה של מדינת ישראל בכל ההיבטים" כתבו ניסנקורן וברוש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!