דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

בעולם / מנהיג סין, שי ג'ינפינג, הופך אותה למעצמה והוא כאן כדי להישאר

בסין יש עדיין מפלגה קומוניסטית, מה שלא מונע ממנה להיות מעצמה כלכלית עולמית | בוועידת המפלגה האחרונה הצביעו פה אחד 2,300 חברי הוועידה בעד הכנסת שמו של שי לחוקת המפלגה, זאת לאחר שפיטר 270 אלף פקידים ואנשי צבא שהתנגדו למהלכיו

נשיא סין, שי ג'ינפינג בהמנון האינטרנציונל בטקס הנעילה של קונגרס המפלגה הקומוניסטית בביג׳ינג (צילום: AP Photo/Andy Wong).
נשיא סין, שי ג'ינפינג בהמנון האינטרנציונל בטקס הנעילה של קונגרס המפלגה הקומוניסטית בביג׳ינג (צילום: AP Photo/Andy Wong).
יונתן קירשנבאום

שמו של שי ג'ינפינג, נשיא המפלגה הקומוניסטית של סין ומנהיג המדינה, הוכנס לחוקת המפלגה בסוף ועידת המפלגה שנערכה לכבוד סיום כהונתו הראשונה. ג'ינפינג, שהחל את כהונתו בשנת 2012, מתחיל עכשיו כהונה שנייה שעתידה להסתיים בשנת 2022. עם זאת, רבים רואים בהכנסת שמו של ג'ינפינג לחוקה צעד שמטרתו להאדיר את המנהיג, ולהכין את הקרקע להמשך שלטונו מעבר לכהונה שנייה. "השינוי בחוקה הוא אישור בלתי רשמי שהוא ישאר עד 2027" אמרה ווילי לם, מומחית לסין באוניברסיטת הונג קונג ל'פייננשל טיימס'.

2,300 חברי הוועידה של המפלגה הקומוניסטית הצביעו פה אחד על הכנסתו לחוקה של סעיף בשם "חשיבת שי ג'ינפינג על סוציאליזם בעל מאפיינים סיניים לעידן חדש". ישנם רק שני מנהיגים קומוניסטיים סינים שזכו לסעיף על שמם בחוקה – מאו צה-טונג, מנהיגה הראשון של סין הקומוניסטית ודנג שיאופינג, שהיה מנהיג המדינה בסוף שנות ה-90, והוביל את כניסתם של עסקיים פרטיים לסין.

בפתח הוועידה הצהיר שי כי תוכניתו היא להכניס את סין ל"תקופה חדשה". שי אמר כי "המשימה הלאומית" הנוכחית של סין תימשך עד 2035, ומטרתה היא הפיכת סין למדינה "מודרנית בכל קנה מידה". לאחר מכן, כחלק מהתכנית להפוך אותה למעצמה עולמית עד אמצע המאה ה-21, תלך סין ותתפוס את מקומן של המעצמות המערביות בהנהגת העולם. בכך רמז שי שבכוונתו להישאר בשלטון המפלגה עד לשנות ה-30 של המאה הנוכחית, לפחות. שי קרא ליצירת "עידן חדש" בו סין תהווה את המעצמה העולמית ותהפוך את עצמה ל"כוח אימתני" שיוביל את הכלכלה והפוליטיקה העולמית. "העם הסיני קם, התעשר והתחזק. ועכשיו תתחיל תקווה בה סין תתקרב יותר למרכז הבמה" אמר שי.

מאז עלייתו לשלטון חיזק שי את אחיזתו במפלגה, בין היתר ע"י קמפיין שנועד לטענתו להיאבק בשחיתות "הפוגעת במפלגה כמו מגיפה". במסגרת קמפיין זה פוטרו כ-270,000 פקידי מפלגה, מנהיגים צבאיים פוליטיקאים, רבים מהם יריבים פוליטיים של שי. כעת נראה כי אין שיעמוד בדרכו להבטיח את המשך אחיזתו במפלגה. בין היתר הודיע שי בתחילת השנה על ביקורת שתיערך בקרב כל העסקים הפרטיים הגדולים בסין, בניסיון למנוע אי יציבות פיננסית – צעד שמטרתו, לדעת מבקריו של שי, הפעלת שרירים של הממשלה.

החגורה והדרך

חלק מתכניתו של שי הינה עידוד ההשקעה בסין, לצורך פיתוחו של המשק הסיני, ויצירת ביקוש מקומי רחב לתוצרת המדינה. צמיחה והשקעה גבוהות בסין יביאו, לדעתם של מנהיגי המדינה, ליצירת מעמד ביניים רחב ומשק גדל. לצורך כך מגבילה כבר היום הממשלה את יציאת ההון הסיני מהמדינה, ומחייבת את השקעתו החוזרת בתוך סין.

אנשי העסקים הגדולים ביותר בסין הביעו תמיכה בתכניתו של שי. "כשהקשבתי לנאום של שי, הרגשתי גל של רגשות שמציף אותי", אמר וונג ג'אילן, ראש קבוצת וונדה, קונגלומרט סיני המחזיק בשטחי נדל"ן עצומים במדינה.

בנוסף, כצעד לביסוס מעמדה הכלכלי והפוליטי של סין, מאז שנת 2013 דוחפת סין להשקעה מאסיבית בפיתוח תשתיות במדינות אסיה בעלות של 40 מיליארד דולר, אותה מוביל שי, וזכתה לשם "החגורה והדרך". פיתוח התשתיות אמור לאפשר הקלה והוזלה של ייצוא סיני לאירופה, ע"י יצירת תשתית מסחר יעילה דרך היבשה והים. לצורך כך, השקיעה ממשלת סין מיליארדים במסילות ברזל ונמלים לאורך צירי המסחר המרכזיים באסיה. מטרה נוספת למהלך זה עשויה להיות עידוד הצמיחה במדינות אסיה השונות אשר עשוית להפוך בעצמן לשווקים בעלי ביקוש לתוצר סיני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!