דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שואה

בעולם / ארכאולוגים פולנים חשפו קבר אחים באתר שהיה מחנה ריכוז

שרידים של כ-300 גופות, מרביתן ככל הנראה של יהודים, נמצאו באתר בו פעל בעבר מחנה 'גרוס רוזן' שהוקם ע"י הנאצים על אדמת פולין | קבר האחים נחשף בעקבות עדות של אדם שהוחזק כאסיר במחנה

דגם של מחנה 'גרוס רוזן בזמן השואה' (צילום: Lzur/ ויקימידה)
דגם של מחנה 'גרוס רוזן בזמן השואה' (צילום: Lzur/ ויקימידה)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת ארכיאולוגים שעסקה בשבועות האחרונים בעבודות חפירה באתר מחנה הריכוז 'גרוס רוזן' הנמצא במחוז שלזיה תחתית בפולין, סמוך לעיר ורוצלאב, חשפה בחודש שעבר קבר אחים בשטח המחנה שהוקם ע"י הנאצים על אדמת פולין. תחילה סברו החוקרים כי מדובר בקבר שהכיל שרידי 14 גופות בלבד, אולם עם התמשכות עבודות החפירה התגלתה במקום כמות גדולה במיוחד של שרידים וכעת מעריכים החוקרים כי בקבר האחים נקברו לפחות 300 אסירים, מרביתם ככל הנראה יהודים.

ד"ר קטרז'ינה פאבלק-וייס, היסטוריונית החוקרת את תולדות מחנות הריכוז שהקימו הנאצים בפולין, סיפרה כי "גילוי השרידים בקבר האחים שנחשף כעת תואם לעדותו של אחד האסירים לשעבר ב'גרוס רוזן', אסיר בלגי ששימש כרופא המחנה והיה במקום בחודשים שקדמו לשחרור המחנה. בעדות מוקלטת שהעניק לאחר המלחמה, הוא הזכיר מספר של 300 אסירים שנרצחו ונקברו בקבר אחים במחנה".

מחנה 'גרוס רוזן' (צילום: Lzur/ ויקימידה)
מחנה 'גרוס רוזן' (צילום: Lzur/ ויקימידה)

אנטה מאלק, ממחלקת התיעוד של 'גרוס רוזן', סיפרה על העדות שהביאה לחשיפת קבר האחים ההמוני וציינה כי "העדות הוקלטה בצרפתית. שלחנו אותה לתרגום, והתברר כי מדובר בעדות של אדם ממוצא בלגי שהיה אסיר ושימש כרופא במחנה. האיש סיפר כי במהלך פינוי המחנה רצחו הנאצים בערך 300 אסירים ב'גרוס רוזן'. הוא היה עד לרציחות האלו. הוא סיפר כי הגופות הושלכו אל תוך תעלות בשטח המחנה" סיפרה מאלק.

גם עדויות נוספות של ניצולי שואה שהיו ב'גרוס רוזן' בסמוך לשיחרורו על ידי הצבא האדום בשנת 1945, סיפרו כי גופותיהם של אסירים יהודים שמתו מרעב ומחלות בשבועות האחרונים לקיומו של מחנה הריכוז נזרקו אל תוך בור ענק שנחפר במקום. עם זאת, קבוצת הארכיאולוגים שחשפה את קבר האחים טוענת כי חלק מהגופות נמצאו עם סימני ירי עליהן, והם מתכוונים לשלוח את שרידי הגופות למעבדות זיהוי פלילי בניסיון לגלות את זהות הקורבנות. שלא כמו במחנות ריכוז אחרים, האסירים היהודיים שנכלאו ב'גרוס רוזן' נשאו על בגדי האסיר שלהם לוחית מתכת קטנה ובה מספרם, והארכיאולוגים הפולנים מקווים כי הלוחיות יסייעו לשפוך אור על זהותם של האסירים.

קונרד ביירון, תובע ב'מכון לזיכרון לאומי' בפולין, הגוף הממשלתי האחראי על תיעוד זוועות מלחמת העולם השנייה וחקר השואה, לרבות זיהוי פושעים נאצים והעמדתם לדין כיום, אמר כי שרידי הגופות יישלחו למכון לרפואה משפטית בנסיון להבין את זהותן. "לאחר הוצאתם מקבר האחים שנחשף כעת, שרידי האסירים שנמצאו שם יועבו למכון לרפואה משפטית בורוצלאב, שם יבוצעו בדיקות וניתוח שלאחר המוות. אנו מקווים כי זה יסייע לנו לקבוע את מינם, גילם, מצבם הבריאותי וסיבת המוות שלהם" אמר ביירון.

ברברה סביצקה, מנהלת אגף המחקר במחנה 'גרוס רוזן' אמרה כי "התיעוד הראשון לאפשרות של קבר אחים המוני בשטח המחנה נמצא בשנות ה-90 של המאה שעברה. אי אפשר היה לוודא זאת, מאחר וכל התיעוד שנותר מהמלחמה הצביע כי כל האסירים הוצאו ממנו בשנת 1945. לאחר שחרור המחנה לא נותר שום תיעוד על פעילותו, ואנו לא יודעים אם התיעוד הושמד או הוסתר. בשנים האחרונות הצליח צוות המוזיאון לאסוף תיעוד רב על פעילות 'גרוס רוזן', ורק לפני כשנה התגלתה עדות חדשה של אסיר לשעבר שחשפה את האפשרות כי יש במקום קבר אחים המוני".

מחנה הריכוז 'גרוס רוזן' הוקם בשנת 1940 כ'מחנה משנה' על ידי אסירים יהודים שהיו במחנה הריכוז 'זקסנהואזן' בברלין. הוא פעל עד לשחרורו על ידי הצבא האדום בשנת 1945, כאשר לאורך השנים נשלחו למקום 130 אלף אסירים, מרביתם המוחלט יהודים, ממחנות ריכוז אחרים בשטח גרמניה, בהם בוכנוואלד ודכאו. עד סיום המלחמה נרצחו ב'גרוס רוזן' 40 אלף אסירים, רובם יהודים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!