דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות המדינה

חברה ועבודה / שירות המדינה לא עושה די לשילוב סטודנטים מאוכלוסיות מגוונות

כך עולה מנייר עמדה שפרסם השבוע הוועד הארצי של הסטודנטים בשירות הציבורי | מנכ"ל הוועד, אלעד דמסקי: "חשוב שהמדינה תיתן 'חכות' להצלחה, בדמות עבודה ואופק תעסוקתי רלוונטי, ולא 'דגים' בצורה של מלגות לימודים"

עובדות ועובדים במגזר הציבורי (צילומים: פלאש90).
עובדות ועובדים במגזר הציבורי (צילומים: פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיקה שביצע הוועד הארצי של הסטודנטים בשירות המדינה העלה כי החלטות ממשלה הנוגעות לייצוג הולם של ציבורים שונים בשירות הציבורי, אינן מיושמות או מיושמות באופן חלקי בלבד, ביחס למשרות הסטודנטים, המהוות למעשה עתודה מקצועית לשירות הציבורי. נייר עמדה של הוועד הארצי, שפורסם השבוע, כלל הצעות לצעדי מדיניות שיסייעו לגיוון אוכלוסיית הסטודנטים הנקלטת בשירות המדינה.

"שילובם של סטודנטים מרקעים שונים בעבודה המשרדית יכולה לשרת את מטרותיה של המדינה ולהעלות את הייצוג הולם של אותם אוכלוסיות בשירות המדינה לצד מתן אופק תעסוקתי אמיתי והעלאת הביטחון של אותם סטודנטים בתעסוקה עתידית" אמר מנכ"ל הוועד הארצי, אלעד דמסקי,  "חשוב שהמדינה תיתן 'חכות' להצלחה – בדמות עבודה ואופק תעסוקתי רלוונטי ולא 'דגים' בצורה של מלגות לימודים לאוכלוסיות מוחלשות.

ועד הסטודנטים בשירות המדינה (צילום: יח"צ)
ועד הסטודנטים בשירות המדינה (צילום: יח"צ)

מבדיקה שביצע הוועד, עולה כי מתוך 4,000 הסטודנטים בשירות המדינה – 5.42% בלבד הם ערבים, דרוזים או צ'רקסים – זאת בעוד היעד הממשלתי שנקבע לשילובם עומד על 10%. 0.75% הם אתיופים. לא קיימים נתונים על היקף החרדים, העולים החדשים והאנשים עם מוגבלות בקרב עובדים אלו.

"בנייר העמדה ניתן למצוא כי התשתית אותה מציעה המדינה לאוכלוסייה אחת – חסרה לאוכלוסייה אחרת המשתייכת לאוכלוסיות מוחלשת בעלת מאפיינים דומים" הסביר דמסקי, כשהוא מתייחס בין היתר לקיומו של מאגר משרות ייעודי לחרדים בשירות המדינה בלבד, ולא ליתר אוכלוסיות הייצוג ההולם, "שירות המדינה טרם השכיל להבין כי צרכי הבסיס שיש לספק  לסטודנטים מרקעים שונים צריכה להיות אחידה ושווה. לא יתכן שסטודנט חרדי מקבל תמיכה מסוג מסוים וסטודנט מרקע חברה ערבית או בעל מוגבלות  לא מקבל אותה כלל. כמו כן נמצא כי המדינה לא עומדת ביעדים שהציבה לעצמה בנושא שילוב אוכלוסיות ייצוג הולם ככלל".

במסגרת ההמלצות, קרא הוועד לגבש מדיניות ברורה של "צביעת משרות" באופן אחיד לכלל האוכלוסיות המוחלשות, ואמידת העמידה ביעדים הממשלתיים לא רק על פי מספר העובדים מאוכלוסיות הייצוג אלא גם לפי חלקיות משרה. עוד קורא נייר העמדה להגברת הבקרה, האכיפה והשקיפות ברמה המשרדית ואף ברמת יחידות הסמך, ובכלל זאת אף הטלת סנקציות על אי קיום ייצוג הולם, וביצוע ימי חשיפה בנושא למנכ"לי המשרדים ומנהלי משאבי האנוש. כמו כן קוראים הסטודנטים להרחיב את תפקידם של ממוני הנגישות במשרדים כלפי כלל אוכלוסיות הייצוג ההולם, או לחילופים קביעת תקן לממוני ייצוג הולם במשרדים.

כמו כן קורא הועד גם להצבת יעדים ברורים לקליטתם של עובדים מאוכלוסיות ייצוג תוך שימת דגש על מגוון התפקידים, תחומי העיסוק והמדרג ההיררכי, שכן כיום רובם נקלטים למשרות במדרגים הנמוכים (גם האקדמאים מביניהם), ולהגדלת קצובת הנסיעה לאוכלוסיות אלו שכן על פי סקר של נציבות שירות המדינה עלה כי מגבלת המרחק מהווה חסם עיקרי בשילובן.

עוד מוצע לבצע הנגשה לשונית של המבחנים לשפות עברית, אמהרית ורוסית ולהאריך את משך ההתמודדות במכרזים פנימיים ובין-משרדיים לאוכלוסיות ייצוג ל-12 חודשים לאחר סיום התואר.

ועד הסטודנטים בשירות המדינה הוקם לפני כשנתיים במטרה לשפר את תנאיהם, וכן ליצור תחושת שייכות וקהילתיות, ולעודד אקטיביזם בקרב הסטודנטים תוך חיזוק והכרת הצורך בשירות ציבורי משמעותי – וקידום אופק תעסוקתי לסטודנטים בשירות המדינה. בעקבות הקמת הועד מונה לו גם מחזיק תיק בהסתדרות עובדי המדינה, ונציג ממונה על הנושא בנציבות שירות המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!