דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הבטחות אלוהיות

קצת לפני הפריימריז למפלגת העבודה הלכתי לשמוע את אבי גבאי בחוג בית. הוא סיפר על כל מיני דברים כמו הילדות בירושלים, הקריירה שלו, מפלגת כולנו, השחיתות של מתווה הגז והתוכניות שלו לעתיד כיושב ראש העבודה. הוא טען גם שהוא יודע לדבר עם הליכודניקים והוא יצליח להעביר מצביעי ליכוד לגוש השמאל-מרכז, דבר שיכריע לטובתו את הבחירות הארציות.

בתקופה האחרונה מתברר מה הייתה הכוונה מאחורי הדברים בסדרת אמירות שהוא שחרר לאחרונה ונשמעו צורמות לאוזניים של אנשי שמאל רבים. אחת האמירות התייחסה להבטחתו של אלוהים לאברהם אבינו על כל ארץ ישראל. עד לא מזמן זו הייתה הנחלה הבלעדית של הבית היהודי ושל עוד כמה דוברים מן הימין, למשל ציפי חוטובלי שבתפקידה כסגנית שר החוץ הבהירה לדיפלומטים שצדקת הדרך של ישראל נובעת מכך שכל הארץ ניתנה לנו על ידי בורא עולם. אני יכול רק להניח שזה גרם למדינות רבות לעדכן את מדיניות החוץ שלהם בהתאם. עם כל הכבוד לפלסטינים ולזכויות בסיסיות וכל זה, הרי אלוהים נתן ליהודים את הארץ.

עד עכשיו הבטחות אלוהיות לא היו חלק מהנימוקים המדיניים של מפלגת העבודה. קשר היסטורי? ארץ אבות? כיסופים? הם היו שם אבל ההבטחה האלוהית נותרה בחוץ ומסיבות טובות. הבטחות אלוהיות אינן בסיס מוצלח למדיניות. ראשית, יש להן בעיית אמינות. לאותו אברהם אלוהים גם הבטיח שיהפוך את העם היהודי לגוי גדול, עצום ורב. נו? יש בעולם פחות מחמישה עשר מיליון יהודים, מה נסגר עם זה? הסינים וההודים מדברים כבר במיליארדים ואנחנו בחמישה עשר מיליון. אפילו רומנים יש יותר. יש שיאמרו שהעניין הוא לא כמותי אלא איכותי אבל מספיק לבלות חצי שעה על הכבישים בישראל או סתם לשמוע ברדיו את דוד ביטן או מירי רגב כדי להטיל בכך ספק. לא שהם מייצגים את העם היהודי אלא שכמו בכל עם יש גם אצלנו אנשים טובים, רעים, חכמים, טיפשים, מוכשרים יותר ומוכשרים פחות. אנחנו גם סטארט אפ ניישן וגם חברה עם רמות גבוהות של אלימות וגזענות, גם זוכי פרס נובל וגם יו"ר קואליציה שמתגאה בכך שהוא לא קורא ספרים (ובאופן מעציב הוא משפיע יותר).

אותו מקור ממנו אנו למדים על ההבטחה האלוהית מסביר לנו גם שהעולם קיים ששת אלפים שנה, שהאדם ובעלי החיים נוצרו באותו זמן ישירות בצורתם הנוכחית ועוד כל מיני דברים שעובדתית אינם נכונים. לא מדובר במקור הכי מהימן אז גם להבטחה האלוהית צריך להתייחס בהתאם למרות שלחלקנו מאוד נוח להאמין שהיא נכונה (ושאנחנו עם סגולה או שרק ליהודי יש נשמה וכל היופי הזה). לפיכך ההצעה שלי היא להחיל את ההבטחה האלוהית הזו רק בעולמות שנבראו תוך שישה ימים לפני ששת אלפים שנה ובינתיים, בעולם שלנו, לקחת החלטות על בסיס ההיגיון והמציאות.

בעיה נוספת עם הבטחות אלוהיות היא שבאזור שלנו הן יותר מקור לצרות מאשר פתרון שלהן. אם נסתמך עליהן אז ליהודים יהיה ברור שארץ ישראל הובטחה להם ישירות מאלוהים ואסור להם לוותר עליה. למוסלמים יהיה ברור שאותו חבל ארץ בדיוק הוא הקדש מוסלמי ולכן גם להם אסור לוותר עליו. עכשיו בהצלחה לכולם עם מציאת פתרון. האמונות הדתיות של רבים מהאנשים במרחב שלנו הן, לטוב או לרע, חלק בלתי נפרד מהמציאות. כל פתרון מדיני ייאלץ להתחשב ולקחת בחשבון את האמונות האלו. אבל לשים את אלוהים, בין אם הוא קיים ובין אם לא, במקום כל כך מרכזי? זו באמת דרך נהדרת להמשיך להתבוסס בסכסוך הזה עוד שנים רבות.

איך עובדת לגבאי הטקטיקה הזו בינתיים? שאלה מעניינת. נראה שההנחה של גבאי היא שהשמאל בכל מקרה בכיס שלו וכל מה שהוא יצליח למשוך מהימין זה בונוס, הבונוס שינחית אותו בלשכת ראש הממשלה. בגלל זה לא אכפת לו לצאת במסרים קשים לעיכול עבור רבים מדי מתומכי המפלגה שהוא עומד בראשה. לפי הסקרים האחרונים גוש השמאל-מרכז אכן מתחזק אם כי גבאי איננו בהכרח הסיבה או הסיבה הבלעדית. באותה מידה יכול להיות שמדובר במיאוס מנתניהו, באכזבה מכחלון שאמנם מאבד מנדטים, בסלידה מהסגנון הכוחני והגס של נציגי שלטון דוגמת ביטן, רגב ואמסלם או בסיבות אחרות. כמובן שצריך להתייחס לסקרים בספקנות ובזהירות הנדרשות. הם חשופים לשגיאות סטטיסטיות ולהטיות ובכל אופן מקפיאים תמונת מצב בנקודת זמן מסוימת שאולי תהיה שונה לגמרי כעבור יומיים. אחרי שכל זה נאמר, מה בכל זאת אפשר לראות בזהירות המתחייבת? עושה רושם שמרץ מתחזקת באופן לא מפתיע. כשראשי העבודה מנסים באופן עקבי להתחבב על הקול הימני (כמו גבאי עכשיו או בוז'י "שלא נראה כמו אוהבי ערבים" הרצוג לפניו) אז מרץ היא באמת הבית החם לאנשי שמאל, אולי הבית היחיד היום.

מצידה השני של מפלגת העבודה יש עתיד מתחזקת ונראית גדולה לא פחות ממנה. לעבודה אגב, בנקודת הזמן של הסקר הנוכחי, צפויים פחות מנדטים מאשר יש לה כיום. נראה שלא פחות מלהביא קולות, גבאי מצליח גם להבריח קולות ממפלגת העבודה – שמאלה למרץ וימינה ליאיר לפיד. או שמא יש עתיד זה בכלל לא ימינה? אילו הבדלים מהותיים נשארו בינה לבין מפלגת העבודה? יכול להיות שבטוויסט מעניין הגישה הנוכחית של גבאי תביא אותו להיות שר החוץ בממשלתו הבאה של יאיר לפיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!