דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / נתניהו: "אנחנו ניצבים כתף אל כתף עם מדינות מתונות בעולם הערבי"

בדיון מדיני במליאת הכנסת אמר רה"מ כי "אלמלא הפעילות שלנו איראן הייתה גרעינית מזמן" והתגאה בצמצום אי-השוויון ובהגברת התחרות | יו"ר האופוזיציה הרצוג: "בין הים לירדן אתה מאבד את הרוב היהודי"

נתניהו במהלך דיון 40 החתימות במליאה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
נתניהו במהלך דיון 40 החתימות במליאה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אתמול (שני) את מבקריו באופוזיציה, והתגאה בהישגיו בתחום המדיני והכלכלי. "אין לא צונאמי מדיני ולא בידוד מדיני, יש רנסנס מדיני", אמר נתניהו בדיון אליו זומן במליאת הכנסת, לבקשתם של מעל ארבעים חברי כנסת. את הדיון יזמה סיעת מרצ, תחת הכותרת "מה האתגר המדיני של ממשלת ישראל בעקבות ההזדמנויות החדשות שנוצרו". נתניהו ביקר את כותרת הדיון, ואמר בסרקזם כי לשיטתם של חברי האופוזיציה, "ההזדמנויות החדשות שנוצרו, הן נוצרו מעצמן. לבעיות יש תמיד כתובת, אבל ההזדמנויות נפלו מהשמיים".

בדבריו רמז ראש הממשלה על התפתחויות מדיניות במזרח התיכון, "ביחס למה שקורה באזורנו, אנחנו לא מחמיצים הזדמנויות מדיניות – אנחנו מייצרים הזדמנויות כאלה. ונבצר ממני, מסיבות מובנות, לפרט כל מה שאנחנו עושים להדק את היחסים עם גורמים שונים במרחב סביבנו. אם אתם חושבים שאלה דברים סתם, דברים שאני אומר ולא קורים, הרי יש פה אנשים שנמצאים בוועדות קצת יותר מסווגות, ואתם יודעים את האמת, ואתם יכולים לשמוע את זה, וכל אחד רואה את ההתקרבות הגדולה. אני רק יכול לומר שאנחנו ניצבים כתף אל כתף עם מדינות במחנה המתון בעולם הערבי, גם מול סכנות האיסלאם הקיצוני, ולא משנה אם זה בא מכיוון איראן או מכיוון דאע"ש ואחרים. אני חושב שההתקרבות וההתייצבות הזאת, קודם כל היא טובה לביטחון ולדעתי היא טובה בסופו של דבר לשלום."

בנושא האיראני חזר נתניהו בדבריו על ההתנגדות להתגרענות איראן והתריע מהתבססותה במרחב הסורי, "אלמלא הפעילות שלנו איראן הייתה גרעינית מזמן. איראן יודעת היטב, וכל אחד כדאי שיידע, שאנחנו לא נשלים ולא נסכים להתבססות צבאית שלה בסוריה. אין זה משנה, הרי תמיד אצלכם נכשלים. איראן בשלב זה לא הגיעה לנשק גרעיני בגלל הפעילות שלנו. איראן יודעת, ואני רוצה להגיד לכם שגם ידידינו בוושינגטון יודעים וגם ידידינו במוסקבה יודעים שאנחנו נפעל כדי לשמר את ביטחוננו ולשמור על מדינתנו בדיוק לפי האינטרס שלנו".

ביחס למצב הכלכלי-חברתי של ישראל הדגיש נתניהו את נושא קידום התחרותיות והירידה באי-שוויון, "ירדנו, או אם תרצו עלינו, בסולם התחרותיות בשנתיים של עבודה קשה, עם גרזנים בבירוקרטיה, כדי שיוכלו לייצר פה – ואנחנו עושים את זה. ירדנו ממקום 27 למקום 16 בשנתיים – זה הישג חסר תקדים". ביחס לשוויון אמר נתניהו כי לפי פרסום הלמ"ס, "מדד אי השוויון ירד לרמה הנמוכה ביותר, זאת אומרת השתפר והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז 2001" והוסיף כי, "רואים ירידה שיטתית ועקבית שנה אחר שנה מ-2009. מי נבחר ב-2009? יש רציפות מאז. כל שנה זה יורד, ולמה זה יורד? עובדות".

נתניהו הדף את הטענות נגד מדיניותו הכלכלית. "קודם כל כי אנחנו מייצרים צמיחה, והצמיחה מייצרת מקומות עבודה, והאבטלה יורדת והתעסוקה עולה והאנשים מתפרנסים. אנחנו גם עושים צעדים, בקצבאות מושכלות, ואנחנו גם מעודדים יציאה לעבודה של אוכלוסיות שלמות שלא נכנסו. הפערים מצטמצמים. אנחנו מעלים גם את השכר המינימום, והשכר הזה שעלה בעיקר זה בשכבות החלשות."

יו"ר האופוזיציה הרצוג: "בין הים לירדן אתה מאבד את הרוב היהודי"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) האשים את נתניהו כי אינו מקדם הסדר מדיני, וכי במהלכיו יביא למציאות בה ישראל תאבד את הרוב היהודי, "אתה יודע שבין הים לירדן אתה מאבד את הרוב היהודי, האם זו תהיה המורשת שלך, מורשת של שב ואל תעשה? מאז 2009 החמצת פעם אחר פעם רגעים היסטוריים. אתה לא מוכן לעשות את המתבקש ולהיפרד מהפלשתינים. אתה מסוגל לכדרר בין המנהיגים ולערבב אותם אבל מה תשאיר אחריך?". הרצוג קרא לנתניהו ללכת לבחירות: "אם אתה רוצה בחירות תגיד את זה. תשאל את השותפים שלך שקוברים עכשיו את ראשם עמוק. פעם חמישית בוא נראה אותך. לדעתי ולדעת רבים אתה לא תנצח בבחירות אבל בבקשה בוא נלך לבחירות."

"נתניהו, אתה לא מוכן לעשות את המתבקש ולהיפרד מהפלשתינים". יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג נואם במהלך דיון 40 החתימות במליאה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
"נתניהו, אתה לא מוכן לעשות את המתבקש ולהיפרד מהפלשתינים". יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג נואם במהלך דיון 40 החתימות במליאה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שפתחה את הדיון, תקפה את העדפת ההתנחלויות ואי-קידומו של משא ומתן עם הפלסטינים. "ההתנחלויות הן הסכנה הביטחונית הגדולה ביותר. הן אלו המפרידות והמרחיקות אותנו מהאפשרות לחיות במדינתנו בשלום ומחלישות באופן חסר תקדים את צה"ל. כל העולם כבר יודע שכל עוד אתה בראשות הממשלה ישראל היא תמיד לא פרטנר. כל העולם כבר יודע שממשלת ישראל מציבה מכשול אחר מכשול בחזרה לשולחן המשא ומתן. פעם זה יהיה הכרה בישראל כמדינה יהודית. פעם זה יהיה ירושלים המאוחדת. ומי יודע כבר מה תמציא בפעם הבאה, אם תהיה. מגיע לאזרחי ישראל הנהגה שלא מונעת מאינטרסים סקטוריאליים צרים של המתנחלים, אלא מעדיפה את דימונה על פני עמונה, מעדיפה את ראש-העין על פני בת-עין ומעדיפה את הפתרון על פני חברון".

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) האשים את ממשלת ישראל בהעדר מדיניות אסטרטגית ישראלית הנוגעת לעתידה של סוריה, "רוסיה, ארה"ב וירדן ביקשו הסכם הפסקת אש בסוריה, ומי לא בחדר? אנחנו. ואת מי לא סופרים? אותנו. איך קרה שאת אזור החיץ ברמת הגולן קבעו לנו אחרים? איך קרה שעל פי ההסכם איראן תתיישב לפתחנו? ואתה ביבי, במשמרת שלך אתה מאפשר זאת. ושוב, אפס הישגים נאדה. שום כלום".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה תקף את נתניהו כי התנהלותו המסיתה מביאה לפילוג, "ראש הממשלה שקוע עד צוואר בחקירות, האזרחים כמעט איבדו את הספירה. כשנתניהו לחוץ הוא עושה את מה שהוא הכי טוב מסית ומפלג. כלבי התקיפה שלך משתוללים חוק אחר חוק. כעומק החקירה עומק החקיקה בגזענית והמפלה. חוק הדגל של הממשלה הוא חוק ייסוד שקובע שהאזרחים הערבים הם אזרחים סוג ב'. החזון המדיני שלך הוא לעד תחיו על חרב. אפילו האמריקאים יודעים שאתה וממשלתך אתם חזית הסירוב לשלום."

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך ח"כ נפתלי בנט תקף את האופוזיציה על העדר אלטרנטיבה: "השאלה שלי לאופוזיציה, אתם כל הזמן אומרים לא, אבל מה האלטרנטיבה שלכם? אנחנו מציגים תכנית ואתם כל הזמן מפחידים אותנו. דיברתם על הסכנה הדמוגרפית, אבל שיעור הילודה אצל יהודים גבוה יותר, דיברתם על צונאמי מדיני איזה צונאמי מדיני? עולים אלינו לרגל, אומרים לנו זה יפיל את הכלכלה אבל התמ"ג שלנו עולה והאבטלה יורדת. מה האלטרנטיבה שלכם?" בנושא הפלסטיני אמר בנט כי המטרה היא בלימת הקמתה של מדינה פלסטינית והחלת ריבונות בשטחים הכבושים, "אנחנו עמדנו בתקופת בלימה אל מול האיום של מדינה פלשתינית, מאז כניסתנו לפוליטיקה בלמנו את הנושא של מדינה פלשתינית. אנחנו צריכים להכריז על תום עידן הבלימה ומעבר להכרעה וזו החלת ריבונות על שטחי c. אני מקווה שגם בליכוד יאזרו עוז ונעשה את זה."

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד תקף בנאומו את יוזמות החקיקה של ח"כ דוד ביטן וח"כ דודי אמסלם נגד הליכי החקירה של נתניהו, "ראש הממשלה, אתה הודעת שאתה מתנגד לחוקים פרסונליים שנועדו לחלץ אותך מהחקירות, אז תעצור את זה. תקרא לשני הרוטוויילרים שלך ותעצור את זה. אבל אתה לא תעשה את זה. אני מכיר אותך יותר מ-20 שנה," והוסיף ביחס לחקירות מקורבי נתניהו כי, "נתניהו שאני זוכר לא היה מגיע לעולם לכך ששני שליש מהלשכה שלו במעצר. ח"כים שהיו תוקפים משפחות שכולות היו עפים מהליכוד תוך 5 דקות. משהו קורה בשנים האחרונות. אתה לא נותן אמון באנשים שאתה בעצמך מינית. נתניהו לפני שלוש שנים היה מצטלם עם פח של חמוצים? זה הדמות שאמורה לאחד את העם?"

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) תקף באופן חריג את קידום חוק הלאום, על אף היותו חבר בקואליציה. "אדוני ראש הממשלה, תגיד לי איך אני יכול להצביע על חוק כזה, אשר במתכונתו הנוכחית מפלה לרעה את כל אלה שלא נמנים על העם היהודי", אמר ח"כ עמאר, "חוק זה לא ניתן לעיכול לכל אלה הנאמנים והתורמים לבניית המדינה ולייצוב ביטחונה, וזאת חרף כל הקשיים והאתגרים מסביב. לעדה הדרוזית אין כל בעיה עם ההגדרה של מדינה יהודית ודמוקרטית אך בחוק הלאום היא מרגישה שהוא מדרג אותה  כאוכלוסייה שאיננה שוות זכויות במדינת ישראל. התפיסה והמגמה של חוק הלאום איננה מקובלת, לא עלי, לא על בני העדה הדרוזית, ולא על כל סיעת ישראל ביתנו. אני אלחם בכל הדרכים העומדות לרשותי כדי שחוק זה לא יעבור במתכונתו הנוכחית. לא מגיע לעדה הדרוזית אחרי כל כך הרבה שנים של נתינה והקרבה למען המדינה שתהיה מופלית לרעה במולדתה באמצעות חוק הלאום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!