דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

משבר האמוניה / המומחים שמנסים להתמודד עם "יחסי הציבור הגרועים" של האמוניה

כנס בנושא, שהחל אתמול (ד') ויתקיים גם היום, בטכניון, יארח גורמי מקצוע ומומחים לנושא | פרופסור גדעון גרדר, אמר ל'דבר ראשון' כי יזם את הכנס בשל העיסוק הנרחב בסוגייה, שלא תמיד נסמך על רגליים מדעיות מבוססות

מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כנס מדעי בנושא אמוניה החל אתמול ויתקיים גם היום (חמישי) בטכניון בהשתתפות מומחים מהארץ והעולם. בעוד גורמים רבים בשיח הציבורי מתריעים מפני אסונות כבדים שיכולים להתרחש בשל דליפת אמוניה, מרבית המדענים מעריכים שאסון לא צפוי להתרחש, אף בנסיבות של עגינה קבועה של אניית אמוניה במפרץ. היום (חמישי) ידבר בכנס פרופסור עמוס נוטע, השותף גם לצוות הממשלתי החדש שעוסק בהיבטי הבטיחות והביטחון של חלופות יבוא האמוניה לישראל, ועמיחי זיידר, סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים.

בקהל הכנס בטכניון השתתפו גורמי מקצוע רבים: מדענים, אנשי חיל הים, כיבוי אש, אנשי המשרד להגנת הסביבה, בעלי חברת חיפה כימיקלים ג'ולס טראמפ והמנכ"ל נדב שחר. בין המדענים שהופיעו היו גם מומחים שביצעו הערכות בעבור החברה כמו ג'ורג' פמיני וסטיבן האנה, לצד מומחים אחרים כמו פרופסור קנת אנדרסון, מומחה לבטיחות באמוניה, פרופסור תומס ספייסר מאוניברסיטת ארקנסו, ד"ר אלי שטרן, מומחה הערכות סיכונים המייעץ למשרד להגנת הסביבה וז'ק מוסאפיר מחברת 'אריה טכנולוגיות', העוסקת במודלים של פיזור גזים בעת דליפה.

המשתתפים בכנס (צילום: דוברות הטכניון).
המשתתפים בכנס (צילום: דוברות הטכניון).

פרופסור אנדרסון אמר בכנס כי האמוניה "סובלת מיחסי ציבור גרועים. יש סיכונים, אך הם בעיקר כלפי עובדי מתקן האמוניה עצמו. אחרי כמה מאות מטרים האמוניה מתפזרת, אך ניתן להריח אותה גם מ-10 קילומטר ומכאן הנטייה לפאניקה. במקרים רבים זו בעיה מדומיינת. מוות מאמוניה הוא דבר נדיר מאוד יחסית לתעשיות אחרות". טענה נוספת מהכנס היא שדווקא חלופת האיזוטנקים עלולה להיות בעייתית יותר בעת דליפה, מפני שבה מאוחסנת אמוניה בלחץ, והיא אינה נוטה לעלות לאוויר מהר, כאשר דליפה מאניית אמוניה נספגת במים בהיקף משמעותי ולא מסוכנת לבני אדם, ואילו האמוניה שכן נפלטת היא אמוניה מקוררת, שעולה למעלה במהירות גבוהה יותר". בכנס לא השתתף פרופסור אהוד קינן מהאגודה הישראלית לכימיה, שריכז את דו"ח המדענים בו הזהיר מאסון בהיקף עצום במקרה של דליפת אמוניה, כמו גם מאסון דומה בתרחיש של דליפה מאניית אמוניה במפרץ. פרופסור גדעון גרדר, אמר ל'דבר ראשון' כי יזם את הכנס בשל העיסוק הציבורי הנרחב בסוגיית האמוניה, שלא תמיד נסמך על רגליים מדעיות מבוססות. גם דו"ח קינן, שסיפק הסברים מפורטים לסיכונים לכאורה, לא כלל חישוב סיכונים על פי הכללים המקובלים בתחום זה.

קנט אנדרסון, נשיא לשעבר במכון הבינלאומי לקירור אמוניה, יו"ר לשעבר במכון לבטיחות והכשרה באמוניה (צילום: דוברות הטכניון).
קנט אנדרסון, נשיא לשעבר במכון הבינלאומי לקירור אמוניה, יו"ר לשעבר במכון לבטיחות והכשרה באמוניה (צילום: דוברות הטכניון).

הכנס יימשך היום בהשתתפות עמיחי זיידר, סמנכ"ל התפעול של חברת חיפה כימיקלים ופרופסור עמוס נוטע, מומחה בטיחות. פרופסור נוטע ידוע כמי שהתנגד בתוקף לנוכחות מיכל האמוניה במפרץ, ומייצג את עיריית חיפה בדיונים עם נציגי הממשלה שבוחנים את החלופות למיכל האמוניה מהיבטי בטיחות וביטחון. דיוני הצוות עצמו הם סודיים, והוא אמור לפרסם את החלטותיו בסוף החודש.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!