דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנואר סאדת

מדיני / הנה בא נשיא מצרים: 40 שנה לנאום ששינה את פני המזרח התיכון

בכנסת ציינו את נאומו של אנואר סאדאת, באותו המקום, לפני 40 שנים | נתניהו: "אני לא רואה סאדאת פלסטיני" | הרצוג: "לא צריך רק סאדאת פלסטיני, צריך גם בגין ישראלי"

נשיא מצרים נושא דברים מעל בימת כנסת ישראל בירושלים (צילום: סער יעקב/ לע"מ)
נשיא מצרים נושא דברים מעל בימת כנסת ישראל בירושלים (צילום: סער יעקב/ לע"מ)
שי ניר

"השלום בין ישראל למצרים איתן, הוא שלום אסטרטגי לטובת שתי המדינות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת בדיון מיוחד לציון 40 שנים לביקור ההיסטורי של נשיא מצרים, אנואר סאדאת, בישראל. "אולי זה לא שלום מושלם – אבל זה שלום שבהחלט משתלם. משתלם לשתי המדינות, ולא רק לנו, ולמרות המשברים והזעזועים בדרך – השלום הוא בר-קיימא".

נתניהו הדגיש כי ביקור סאדאת "היה פריצת-דרך בתולדות המזרח התיכון" וכי אפשר לראשונה "מגע ישיר בין העולם הערבי למדינת היהודים". על רקע חוסר היציבות האזורית במזרח התיכון והתגברות המלחמה בעולם הערבי בין הסונים לשיעים, ציין נתניהו כי השלום בין ישראל ומצרים איתן – "סאדאת השתכנע, טרם בואו לירושלים, שישראל היא מדינה בעלת כוח רב. כי מאז מלחמת הקוממיות – צה"ל הדף בנחישות כל מתקפה, גם מתקפות פתע, ושמר על ביטחונה של מדינת ישראל".

נאומו ההיסטורי של סאדאת בכנסת, 1977:

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין קרא למנהיגי מדינות ערב לבוא לנאום מעל בימת הכנסת: "אני קורא כאן היום למנהיגי שכנותינו: לכו בעקבות אנואר סאדאת ומנחם בגין" והוסיף, "מי מכם שיהיה מוכן לצעוד צעד אמיץ, שיכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל ויבקש לנאום בכנסת, ימצא את דלתות המשכן פתוחות". אדלשטיין קרא להתקרבות בין עמי המדינות והרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות – "אין סיבה שבתי המלון בישראל לא יתמלאו בתיירים מקהיר ואלכסנדריה – וכמובן, גם להיפך אין סיבה שלא נעמיק את שיתופי הפעולה בינינו בתחומי הכלכלה, החקלאות, התרבות והחדשנות".

ביום העיון לציון 40 שנים לביקורו של נשיא מצרים שנערך לפני הדיון במליאה, נאם  שגריר מצרים בישראל חאזם ח'ייראת, שהדגיש כי סאדאת הגיע לכנסת מתוך עוצמה תרבותית ארוכת שנים, ולא מתוך חולשה. "ההתעקשות של הנשיא סאדאת להניף את מסר השלום מעל דוכן הכנסת היא דבר שאין לו תקדים אבל הוא היה סמל לערך של החיים המשותפים הוא נבע מתוך הגורל של מצרים כערש התרבויות לשאת באחריות של ערך השלום המקיף באיזור. סאדאת עמד כאן במסר של שלום וביקש לעודד את המנהיגות ללכת לשלום. גם היום, אחרי 40 שנה, עמד הנשיא א-סיסי מעל דוכן האו"ם וביקש למצוא פתרון לסוגייה הזו ולפתוח דף חדש בדרך לשלום".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס לציון 40 שנה לביקור אנואר סאדאת בכנסת (יונתן זינדל פלאש90)
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס לציון 40 שנה לביקור אנואר סאדאת בכנסת (יונתן זינדל פלאש90)

גם נתניהו התייחס לקשרים בין המדינות נכון להיום – "יחסינו עם מצרים תחת הנהגתו של נשיא מצרים א-סיסי, השלום הזה זוכה, היחסים הללו זוכים לעדנה. אנחנו מקיימים ערוצי קשר פתוחים, שחיוניים לביטחון ישראל ולביטחונה של מצרים. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי המרכיב העיקרי ביחסי המדינות הוא הציר הביטחוני שמטבע הדברים מתנהל בחשאיות", הזכיר נתניהו את פגישתו עם א-סיסי בניו יורק, על רקע תפקידה של מצרים במאמצי התיווך בניסיון הפיוס הפלסטיני בין תנועות החמאס והפתח, ערב פתיחת מושב עצרת האומות המאוחדות. מוקדם יותר השנה נחשף כי בחודש פברואר 2016 נתניהו וא-סיסי השתתפו בפסגה מדינית חשאית שהתכנסה בעקבה, יחד עם שר החוץ של ארה"ב דאז ג'ון קרי, ומלך ירדן עבדאללה השני.

נזכיר כי בחודש אוגוסט השנה פורסם כי שגריר ישראל למצרים, דני גוברין, חזר לשירות בקהיר, עפ"י סוכנות הידיעות אי.פי, לאחר שמונה חודשי העדרות בשל "איום ביטחוני". מנגד, שגריר מצרים בישראל, חזאם חייראת, החל את שליחותו בחודש פברואר 2016 לאחר מספר שנים בהן לא הוצב שגריר בישראל, לאחר שהשגריר הקודם הוחזר בתגובה לחיסול רמטכ"ל החמאס אחמד ג'עברי בתחילת מבצע 'עמוד ענן' בסוף נובמבר 2012.

יו"ר האופוזיציה הרצוג נושא נאום במליאת הכנסת לציון 40 שנה לנאומו של נשיא מצרים סאדאת בכנסת (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יו"ר האופוזיציה הרצוג נושא נאום במליאת הכנסת לציון 40 שנה לנאומו של נשיא מצרים סאדאת בכנסת (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) האשים את ההנהגה הישראלית של מחנה השמאל "באטימות" והתעלמות "מקריאותיו המפורשות של הנשיא סאדאת החל משנת 1971 להיכנס לתהליך השלום", והדגיש בביקורת כי רק אחרי "שנהרגו אלפי בנים ודור", בהתייחס למלחמת יום הכיפורים, ישראל הסכימה לשלום שכלל ויתור טריטוריאלי "עד הגרגיר האחרון". בתגובה לדברי נתניהו שאמר בנאומו כי לא פגש "בסאדאת פלסטיני", השיב הרצוג לנתניהו באותו מטבע ואמר, "לא צריך רק סאדאת פלסטיני, צריך גם בגין ישראלי" והוסיף בביקורת על נתניהו, "לו אתה היית ניצב במקומו של מנחם בגין ספק בעיני אם היית אתה מגלה את אותו אומץ לב שגילה מנחם בגין אז".

השגריר המצרי הדגיש כי השלום האזורי עובר דרך המסלול הפלסטיני: "אפשר להשיג את השלום המיוחל דרך פתרון צודק לסוגייה הפלסטינית. מצרים עדיין נושאת את דגל השלום באזור והיא פועלת כדי להשיג פשרה בין הגורמים והפלגים הפלסטינים כדי להחזיר אותם לדרך המו"מ ולשלום. השלום בין המדינות שלנו יציב וכך יישאר. המסר החשוב בנאום של סאדאת: 'בחיינו יש רגעים שבהם החכמים ובעלי הראיה החדה צריכים לבנות גשרים לעבר אופקים חדשים. אנחנו הראשונים שצריכים להיות אמיצים, להתעלות מעל כל גילוי הקיצוניות ולא לשכוח שרק אלוהים לא טועה'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!