דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / עוקף את האוצר: השר חיים כץ פרסם מתווה להעלאת קצבאות הנכות

לאחר חודשיים של עיכוב ביישום העלאת הקצבאות, מציג כץ מתווה משלו להעלאתן כבר מינואר הקרוב, ובו תוספת בסך 0.68 מיליארד ש"ח בשנה לאוכלוסיות שלא קיבלו מענה בהסכם עם הנכים מספטמבר | כץ: "ההצעה שגיבשתי מנעה קיפוח של הקבוצות החלשות ביותר"

ח"כ חיים כץ (צילום: אבי חיון)
ח"כ חיים כץ (צילום: אבי חיון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חודשיים לאחר חתימת ההסכם להעלאת קצבאות הנכות בין ארגוני הנכים, ההסתדרות והממשלה, מפרסם הערב (שבת) שר הרווחה חיים כץ מתווה להעלאת הקצבאות כבר מינואר הקרוב. המתווה, אותו גיבש כץ יחד עם הביטוח הלאומי, כולל שיפור בקצבאות של חלק מהנכים לעומת ההסכמות שהושגו בספטמבר – בעיקר נכי נפש, אנשים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית, עיוורים ואזרחים ותיקים נכים. לפי המתווה, הפעימה הראשונה תעמוד על 1.98 מיליארד ש"ח. זאת, כאשר במתווה שסוכם בין הנכים לממשלה ולהסתדרות הפעימה הראשונה היתה אמורה לעמוד על 1.3 מיליארד ש"ח.

פרסום המתווה ע"י כץ לבדו מהווה מעין "עקיפה" של משרד האוצר: ניתן לשער שאם כץ היה מגיע לסיכום עם שר האוצר משה כחלון ואנשי משרדו בנוגע למתווה שהציע, הם היו מודיעים על כך במשותף ופועלים יחד לקידום החקיקה בנושא. אך כץ הודיע שיפעל באופן אחר: הוא יציג את הצעתו בישיבת שרי הליכוד שתיערך מחר (ששר האוצר כחלון אינו חלק ממנה), ויפיץ תזכיר חוק. מאחר והצעתו של כץ כוללת גם העלאת קצבאות שלא סוכמה במתווה המקורי, סביר מאוד שבתקופה הקרובה נחזה במאבקים בין כץ לאנשי האוצר ביחס לעלויות המתווה. בנוסף, כץ פירט בהצעתו רק את הפעימה הראשונה, כאשר לדבריו המשך הפעימות יסוכם בוועדת העבודה והרווחה בכנסת ובתיאום עם האוצר.

הפגנת מחאת הנכים בחיפה (צילום: דוברות הנכים הופכים לפנתרים)
הפגנת מחאת הנכים בחיפה (צילום: דוברות הנכים הופכים לפנתרים)

ככל הנראה החליט כץ לפרסם את המתווה בעצמו עקב חוסר ההתקדמות ביישום ההסכמות עם ההסתדרות והנכים, המתבטאות בכך שעד כה לא פורסם תזכיר חוק – כלומר לא החלה עבודת החקיקה על הצעת חוק ממשלתית להעלאת הקצבאות. מצב זה העמיד בספק את היכולת להעלות את הקצבאות החל מינואר 2018, וגרם לנכים לאיים בחידוש המאבק. ייתכן והצעתו של כץ תביא סוף לגרירת הרגליים של הממשלה בכל הנוגע להעלאת קצבאות הנכות.

השר כץ אמר הערב על המתווה כי "בהסכמות שהתגבשו ועל בסיסן הכינו את המתווה לא ניתן מענה לעשרות אלפי אזרחים שקולם נדם במהלך המאבק הצודק של הנכים להעלאת הקצבה. לא הייתה התייחסות לגידול הטבעי בשיעור מקבלי קצבת הנכות ולא הובא בחשבון המעבר המסיבי מהבטחת הכנסה או נפגעי עבודה לקצבת נכות. ההצעה שגיבשתי מנעה קיפוח של הקבוצות החלשות ביותר ומעבר לסיוע לבעלי המוגבלויות והנכים בישראל, החלטנו על קח"ן אחיד, מהלך שיקל ויפשט את מורכבות החוק עבור הנכים, ואף יצמצם משמעותית את כמות הוועדות להגדלת אחוזי נכות רפואית".

יו"ר סיעת מרצ ומגיש הצעת החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום ח"כ אילן גילאון מסר בתגובה למתווה שר הרווחה חיים כץ כי "מדובר בהצעה ראויה הכוללת את מירב המרכיבים של ההסכם האחרון ובמובנים מסויימים אפילו מוסיפה עליו. תהליך החקיקה חייב להתחיל בהקדם וההצעה צריכה לעלות בדחיפות לוועדת העבודה והרווחה כדי שבחודש ינואר 2018 הכסף ייכנס לחשבונות הבנק של הזכאים". גילאון הוסיף כי "הוועדה תצטרך לתקן את החוק כך שיתייחס גם לשנים הבאות ולא רק לשנה הראשונה".

יוזם מאבק הנכים ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם', אלכס פרידמן, מסר בתגובה לפרסום המתווה: "אנו מברכים את השר חיים כץ על הגשת המתווה המבוסס על ההסכמות שהתגבשו וההיענות לבקשתנו לכלול תוספת גם לנכים הקשישים והשיפורים הנוספים. יחד עם זאת, אנו עומדים מאחורי ההסכם וסעיפיו המרכזיים כגון עיגון כלל הפעימות בחקיקה והצמדה לשכר הממוצע במשק אשר יבטיחו את העלאת הקצבה גם בשנים הבאות, דברים שאינם מופיעים במתווה המפורט. מקווים ומצפים לראות כבר השבוע את תזכיר החוק המלא מוגש בכנסת".

מ'הנכים הופכים לפנתרים' נמסר: "אנו שמחים שסוף סוף ממשלת ישראל לוקחת את נושא העלאת קצבאות הנכים ברצינות הראויה. בשלב הזה איננו יכולים להתייחס להצעה של השר חיים כץ ולהסתמך על הודעות לעיתונות. לאחר שההצעה של השר כץ תאושר בממשלה ותזכיר החוק יפורסם לציבור נוכל לעיין בו ביסודיות וברצינות ולהגיב בצורה ראויה".

ממטה מאבק הנכים נמסר כי הם רואים בתזכיר החוק הזה קריאת תיגר על ההסכם שהושג במסגרת המו"מ שהתקיים ב-28.9.17 בתיווך ההסתדרות. "אנו נפעל על פי מיטב הבנתנו – כולל חזרה אקטיבית למאבק במלוא העוצמה. לא ברור לנו מדוע הבנות והסכמות קרדינליות שהושגו בדם ויזע במו"מ ממושך ואושרו על ידי ראש הממשלה טלפונית – נעלמו כלא היו. מצד אחד אין לנו אלא לברך על הרחבת מעגל הנהנים מהגדלת הקצבאות, ומאידך אין שום אזכור בתזכיר החוק להצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק, גדול ההישגים של המו"מ. אין שום אזכור אפילו לא ברמז לסכום הכללי שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן התחייב עליו – 4.250 מיליארד ש"ח. אין שום אזכור לפעימות הנוספות המופיעות בהסכם. אין שום אזכור להעלאה הנוספת של הדיסרגארד בשנת 2019, ולא זו אף זו, מדרגת הקיזוז מתחילה מ-30% – מה שבפועל אומר שנכה שיוצא לשוק העבודה וישתכר 4,005 ש"ח יקזזו לו 1,000 ש"ח מהקצבה. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? זה ממש לא עידוד להשתלבות בשוק העבודה. בתזכיר החוק מציינים כי התשלום הראשון יבוצע כעבור שישה חודשים מהחקיקה (אמנם רטרואקטיבית – אך עדיין – בינואר לא נקבל אגורה) ובפועל על פי תזכיר החוק הקצבה תשולם רק עד דצמבר 2018, ומה לאחר מכן?

"לאור כל האמור לעיל, ואי קיום ההבנות בנושאים המהותיים שהושגו, אנו מצפים מיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לפרוע לאלתר את הערבות שנתנו לביצוע וחקיקת ההסכם".

הצעת כץ – להעלות קצבאות ב-340-640 ש"ח מינואר הקרוב

בהתאם למתווה המוצע, קצבת הנכות ליחיד תעלה בינואר 2018 בסכום של בין 340-640 ₪ עד לגובה חודשי בסך 3,133 ₪. בנוסף, קצבת השר"מ לרמה הגבוהה (188%) תעמוד על 5,245 ₪. גם במתווה של כץ יוצמדו קיצבאות הנכות לשכר הממוצע במשק.

מחאת הנכים בכניסה לירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מחאת הנכים בכניסה לירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

האוכלוסיות שמצבן ישתפר לעומת המתווה שהוצג

עלות השיפורים שהציע כץ לטובת נכי הנפש ובעלי פיגור שכלי, עיוורים ואזרחים ותיקים נכים, שלא נכללו בהסכמים הקודמים, היא 0.68 מיליארד ש"ח. מדובר על כ-75,000 נכים שזכאים לקצבת אזרח ותיק בגובה נכות, 129,400 נכים שעל אף שהוחלט שאינם בעלי כושר לעבוד ולהשתכר מקבלים כיום קצבה חודשית נמוכה יותר מבעלי אחוז נכות רפואי גבוה יותר ודווקא הם נכים בעלי הכנסות נמוכות ונטייה לקשיים כלכליים, 7,300 עיוורים ו-2,800 מוגבלים קשים בניידות. בנוסף, לפי המתווה, התוספות שייכנסו לקצבת הנכות, יועברו גם ל- 14,000 נכים ששוהים במוסדות, ובניגוד למצב כיום, מבקש השר כץ לסייע בדמי הקיום לנכה עצמו ולכן הסכום שיתווסף לא יחולק בין המוסד לנכה אלא יועבר ישירות אליו ואל משפחתו.

עדכון הקצבה עבור האוכלוסיות הנ"ל יבוצע באופן הבא: נכים בגיל זקנה יקבלו תוספת של 340 ש"ח בחודש, בניגוד להסכם הקודם שלא כלל אותם; תינתן תוספת של 100-300 ש"ח לקצבת נכות לאוכלוסייה המוחלשת יותר מבין הנכים חסרי כושר השתכרות; יושוו דמי הליווי לעיוורים לקצבת דמי הניידות בערך שנע בין 1848-1354 ש"ח בחודש; 1,181 ש"ח יינתנו לראשונה למוגבלים קשים שאינם זכאים כלל לסיוע בניידות; ויתווספו 340 ש"ח לקצבת נכות לכלל הנכים ו-200 ש"ח נוספות לנכים הקשים, מקבלי קצבת השר"מ (שירותים מיוחדים) ברמה הגבוהה של 188%.

השינויים כוללים גם קביעה של קח"ן (קצבה חודשית נוספת) אחיד לכל בעלי אי כושר השתכרות מלא ויבוטלו הרמה הנמוכה והבינונית תוך מתן הרמה הגבוהה (451 ש"ח) לכל הנכים בעלי אי כושר השתכרות מלא. עוד על פי המתווה, תבוצע רפורמה בהסכם הניידות – דמי הליווי לעיוורים יושוו לקצבת הניידות של הנכים. בנוסף, 1,181 ש"ח ינתנו למוגבלים קשים שאינם זכאים היום כלל לקצבה. בנוסף, יוכלו הנכים להשתכר עד 4,000 ש"ח בחודש מבלי שקצבת הנכות שלהם תפגע.

בנוסף, כחלק מהרצון לשלב את אוכלוסיית הנכים בתעסוקה, יעלה הדיסריגרד (שעד אליו ניתן להרוויח ללא קיזוז הקצבה) עד ל-4,000 ש"ח. תוספת של עוד 50 מיליון ש"ח תחולק לילדים נכים. בנוסף, 20 מיליון ש"ח שיוקצו לעידוד תעסוקה באמצעות משרד העבודה והרווחה יחד עם גורמי ממשלה נוספים הרלוונטיים לנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!