דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשות לנייירות ערך

כלכלה / יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, התפטר; ענת גואטה צפויה להחליפו

לאחר שש שנים בתפקיד, התפטר אתמול (ג') יו"ר הרשות לניירות ערך, שהספיק לבצע מספרים מהלכים דרמטיים במהלך כהונתו | "זו זכות עצומה להיות בראש גוף שעובדיו והתנהלותו נחשבים בעיניי, סיירת מטכ"ל, 8200, והמסתערבים של השירות הציבורי" אמר האוזר

שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
יונתן קירשנבאום

יו"ר הרשות לניירות ערך, הפרוסור שמואל האוזר, התפטר אתמול (שלישי) לאחר שש שנות כהונה. האוזר מכהן כיו"ר הרשות מאז מאי 2011, והוא מצוי כעת בעיצומה של התקופה השניה לכהונתו, שהוארכה על יד השר כחלון במאי 2016.

כחלון מסר בתגובה להתפטרות כי "לפני מס׳ חודשים ביקש פרופסור האוזר לסיים את תפקידו כיו"ר רשות ני"ע. ביקשתי ממנו שיישאר עד לתחילת שנת 2018 כדי להשלים את המהלכים החשובים אותם קידם ובכללם: שינוי מבנה הבורסה, הקלות לחברות מו"פ, הקלות להנפקות חדשות, השלמת החוק לאיסור על אופציות בינאריות, הקלות לחברות קטנות ובינוניות וחיזוק האכיפה למען בניית אמון הציבור".

כחלון החליט להאריך את כהונתו של האוזר ב-2016, על מנת לאפשר לו להשלים את תהליך השינוי המבני בבורסה עליו היה מופקד. השינוי היווה הקלה רגולטורית על הפעילות בבורסה, ושינוי מבנה הבעלות עליה. האוזר נודע כתומך בהורדת מס רווחי ההון, המס המוטל על מימוש רווחים הנעשים בשוק ההון. האוזר קרא ביום שני שוב להקל ברגולציה ולהוריד את מס רווחי ההון מ-25% ל-15%.

"שר האוצר ביקשני להישאר עד לתחילת שנת 2018 כדי להשלים את מה שהרשות והאוצר יזמו. בימים אלה אנחנו עובדים על השלמתם של מהלכים נוספים שאני מקווה לסיימם עד סוף השנה ובכללם: בניית תשתית להקמת בורסה משנית, הבאת בורסה זרה כשותף אסטרטגי לבורסה, הרחבת הסדרי הרישום הכפול עם הונג קונג, סינגפור וטורונטו, והשלמת המהפכה של המרת תעודות הסל לקרנות סל" אמר האוזר אתמול.

האופציות הבינאריות ובזק

האוזר היה מעורב גם בהוצאת האופציות הבינאריות מהחוק, והפסקת פעולתן בישראל. אופציות בינאריות היא שיטת מסחר, בה לקוחות יכולים לקנות אופציות למצב של ירידה או עליה בערך של סחורה או מטבע תוך טווח זמן קצר. את המסחר מבצעים בזירות מקוונות, ולמעשה הוא אינו כולל רכישה בפועל של הסחורה או המטבע, אלא אך ורק הימור מול המערכת של החברה. לדוגמה, לקוח יכול לרכוש אופציה שמחיר הדולר ירד בדקה הקרובה מתחת למחיר מסוים. אם הוא צדק הוא אמור לזכות בחלק מהסכום של האופציה, ואם טעה הוא מפסיד את כספו. האוזר עמד בראש תהליך הניסוח והיישום של התיקון לחוק ניירות ערך, שהפסיק למעשה את תעשיית האופציות הבינאריות בישראל.

גולת הכותרת של כהונתו בנושאי אכיפה הייתה החקירה בפרשת בזק-אלוביץ, וכמובן החקירה וההרשעה  של דנקנר בפרשת אידיב. האוזר היה אחראי על הגשת כתב האישום נגד שאול אלוביץ', בחדש כי השתמש בהונה של חברת בזק, בה הוא שולט, כדי לקדם את ענייניו העסקיים. בנוסף, האוזר עמד בראש רשות ני"ע בתקופת הרשעתו של נוחי דנקנר אשר הואשם בהרצת מניות אי.די.בי.

כחלון הודיע כי הוא מתכוון להעמיד לתפקיד היו"ר את חברת מליאת הרשות, מנכ"לית אנטרופי לשעבר, ענת גואטה. גואטה הייתה שותפה לייסוד והקמת אנטרופי שירותי מחקר כלכלי וכיהנה כמנכ"לית החברה בשנים 2017-2010. בשנים 2008-2005 כיהנה כמנכ"לית חברת ההשקעות הציבורית "ארקו". בין השנים 1993-2005 מילאה מספר תפקידים בבנק מזרחי טפחות וב-5 השנים האחרונות לעבודה בבנק שימשה ככלכלנית בחטיבה העסקית.

האוזר הוסיף: "אני מסיים את תפקידי בתחושת סיפוק רבה על השלמת היעדים שהצבתי לעצמי ולרשות, ומביט בגאווה במצבו ההולך ומשתפר של שוק ההון. אני מודה להנהלת הרשות ולעובדיה שהיו לי כמשפחה, ואני זוקף את כל ההישגים של השנים האחרונות לעבודתנו המשותפת. זו הייתה תקופה מדהימה וזו זכות עצומה להיות בראש גוף שעובדיו והתנהלותו נחשבים בעיניי, סיירת מטכ"ל, 8200, והמסתערבים של השירות הציבורי בכלל, ושוק ההון בפרט."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!