דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / ניסנקורן: פקידי האוצר מנסים לסגת מחלק מההסכמות על קצבת הנכות

ועדת העבודה התכנסה לדיון נוסף בחוק להעלאת קצבאות הנכות | יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף: המסגרת התקציבית למהלך היא 4.2 מיליארד ש"ח, והוא יתבצע בארבע פעימות | יו"ר ההסתדרות: "יש גם ניסיונות לסגת מהצמדת הקצבאות לשכר הממוצע"

ועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

וועדת העבודה והרווחה התכנסה היום (שני), לדיון נוסף בהצעת החוק של ח"כ אילן גילאון (מרצ) להעלאת קצבאות הנכות. בעקבות הדיון בשבוע שעבר, הופסק בשל אלימות של פעילי ארגוני הנכים, אישרה הכנסת כניסה של נציג אחד בלבד מכל ארגון לדיון היום. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, טען כי פקידי האוצר מנסים לסגת מחלק מההסכמות במתווה.

בתחילת הדיון אישרו חברי הוועדה את מיזוג שלוש הצעות החוק הקיימות בנושא: של ח"כ גילאון, של ח"כ קרין אלהרר (יש עתיד) ושל ח"כ יואב קיש (הליכוד). גילאון עצמו הצביע נגד המיזוג, מכיוון שהצעות החוק הנוספות נוגעות להעלאת השר"ם (קיצבת שירותים מיוחדים) ולא לקצבה הכללית, אך עדיין שומרות על המסגרת התקציבית של 4.2 מיליארד שקלים. כך שההצעות לא מבטיחות, למעשה, שכל מקבלי הקצבאות ייהנו מהמהלך.

ח"כ גלאון ואלהרר בועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ח"כ גלאון ואלהרר בועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

ח"כ גילאון אמר כי "המטרה שלי היא שבינואר הקרוב יזרום כסף לחשבונות. אני יודע שיש מקורות לעוד כסף. אבל לשכנע את הממשלה אין לי את הכוחות האלה. אני לא אשקוט עד שהחוק שלי יעבור כפי שהוא כתוב. הכסף ישנו, הוא קיים, ובמהלך הזמן היינו צריכים להגיע לפשרות, אתם (הנכים, ט.כ.) עשיתם דבר מדהים. היה מאבק חשוב. אני מוטרד מכך שהיום כשהברזל חם אני רוצה להגיע להסכמה עם הממשלה. למה אני רציתי בתחילת הדיון שנדון רק בקצבה? כי עכשיו אנחנו דנים בבוקסות, מי הביא את הבוקסות? הפרופסורים. אני רוצה שנדבר רק על הקצבה, בלי ועדות רפואיות ובלי חוק לרון. נשמת אפו של החוק הזה הוא העלאת הקצבה".

ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), יו"ר ועדת העבודה והרווחה הבהיר כי "יש לנו 4.2 מיליארד, ארבע פעימות, והצמדה לשכר הממוצע במשק. בנוסף לכך צריך להחליט על תוספת לילד נכה משפחה, נכים קשישים, ודיסריגארד (הרף המקסימלי לשכר, שמעליו מקוזזת קצבת הנכות, ט.כ.)".

נציגי הנכים בדיון הביעו התנגדות גם למסגרת התקציב וגם לחלוקה לפעימות. רונית צרפתי אמרה לחברי הוועדה כי "העוני שלנו יתפוצץ לכם בפנים בסוף, מה זה שיקולי תקציב, אנחנו לא ממציאים פה כלום, זה לא גחמות שלנו. מה עשינו? לא פשענו, לא גנבנו, בסך הכל חלינו. לא מדובר פה על צדקה. על כל פעימה 350 שקלים? זה לא ידביק, אתה יודע כמה נכים ימותו עד הפעימה הרביעית?". ח"כ אלאלוף השיב לה: "אל תבקשו מאיתנו לתקן את העולם".

נעמי מורביה, ממטה מאבק הנכים אמרה כי  "אני מבינה שאפשר לצמצם את מספר הפעימות לשתיים במקום ארבע. בהסכמות של סוף ספטמבר נכנסו כהרחבה עוד 50 מיליון שקלים לילדים לפעימה הראשונה, ובסך הכל 150 מיליון שקלים ו-300 מיליון שעוברים עם הקצבת נכות שלהם לקצבת זקנה החל מינואר הקרוב. אני מבקשת להיסמך על הנקודות שהסכמנו עליהם במתווה ולצמצם לשתי פעימות".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי "כיום העלות היא 8-7 מיליארד שקלים לקצבאות הנכות, עכשיו מוסיפים 4.2 מיליארד, שזה חצי מהעלות הכללית, זה דבר שצריך לקחת אותו, אנחנו לא יודעים מה יהיה עוד חודשיים במדינה. מבחינתי הסיכום צריך להתממש בקצבת ינואר. יש כמה עקרונות בסיסיים אנחנו מדברים על מקשה אחת, אני לא מאמין בלהגיד פעימה אחת ועוד חצי שנה נדבר על עוד פעימה כי אנחנו נישאר עם פעימה אחת".

"פקידי משרד האוצר מנסים לרדד את פעימות הביניים של העלאת הקצבאות ובמקום זאת להגדיל את הפעימה האחרונה שצפויה בשנת 2021" הוסיף ניסנקורן, "יש גם ניסיונות לסגת מההסכמות להצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק. אני מדגיש: הכל צריך לבוא לידי ביטוי בחקיקה. אנחנו לא יודעים מה יהיה עוד חודש במדינה הכאוטית הזאת".

ניסנקורן הדגיש כי  "צריך לנצל את ההזדמנות ולקחת אותה. אף שר אוצר לא עשה דבר כזה קודם". עם זאת, חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ומיכל בירן (המחנה הציוני) מתחו ביקורת על סדרי העדיפויות של משרד האוצר, בעקבות חשיפת התוכנית להורדת מכסים ומיסי קניה; "יש צרכים חשובים יותר מאשר הקלה על רכישת משחקי טלוויזיה", אמר ח"כ יוגב.

נזכיר כי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), כי בכוונתו להביא לאישור הכנסת את הצעת החוק של גילאון, אחרי התאמות למתווה עליו הוסכם בין הממשלה והנכים בתיווך ההסתדרות, עד סוף דצמבר, כך שהפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות תצא לדרך בינואר 2018, כמתוכנן.

לדברי אלכס פרידמן , יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", אמר בתום הדיון כי "אני שמח על כך שחברי הכנסת הגיעו לידי הסכמה על המתווה המתגבש והחקיקה תעבור כבר בשבועיים הקרובים ולבקשתי תבחן האפשרות לצמצום הפעימות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!