דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / ממשלת פולין העבירה חוקים אנטי-דמוקרטיים, המתנגדים מאמינים שהקרב אבוד

"מדובר באיום ישיר על העצמאות של פולין. אנו מתייחסים לכך שפעולה נגד פולין", אמר ל'דבר ראשון', פאבל קספז'אק, עיתונאי ובמאי סרטים בן 56, מראשי ומובילי המחאה נגד החוקים שעברו בסוף השבוע האחרון בפולין

Protesters shout slogans during an anti-government demonstration in front of the parliament in Warsaw, Poland, Tuesday, Dec. 5, 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
Protesters shout slogans during an anti-government demonstration in front of the parliament in Warsaw, Poland, Tuesday, Dec. 5, 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת פולין ממשיכה "בדרכה להשליט דיקטטורה", וגורמת לזעם עצום בקרב האזרחים. לאחר שבחודשים האחרונים יצאו מאות אלפים מאזרחי פולין להפגנות המוניות ברחבי כל הערים הגדולות, לאחר שממשלת פולין בראשותה של מפלגת 'חוק וצדק' החליטה להעביר סדרת רפורמות שתעניק לה שליטה מוחלטת על כל מוסדות השלטון, התקשורת ובעיקר בתי המשפט, העביר בסוף השבוע האחרון הבית התחתון של הפרלמנט בוורשה הצעת חוק שתהפוך למעשה את בתי המשפט בפולין לכפופים לממשלה המקומית. הצעת החוק אותה אימץ הפרלמנט, הנמצא תחת שליטה מוחלטת של מפלגת השלטון 'חוק וצדק', קובעת כי פוליטיקאים יוכלו לבחור את חברי 'המועצה הארצית השופטת' הממנה את שופטי בית המשפט לחוקה בפולין. בנוסף, מאפשר החוק לבית המשפט העליון בפולין "לבצע ביקורות חריגות על החלטות של ערכאות נמוכות יותר, לרבות כאלו שהתקבלו לאורך 20 השנים האחרונות". סעיף נוסף קובע כי גיל הפרישה של שופטים ירד מגיל 70 כיום לגיל 65 בלבד, כך שכמעט 40 אחוזים מהשופטים המכהנים כיום בבית המשפט העליון בפולין ייאלצו להיפרד בקרוב מתפקידם. הצעת החוק תועבר כעת לאישור הסנאט הפולני ולאחר מכן לחתימתו של הנשיא אנדז'יי דודא, חבר מפלגת 'חוק וצדק' בעצמו, והיא לא אמורה להיתקל בקשיים מיוחדים.

"בדרך להשלטת משטר דיקטטורי בפולין"

מתנגדי הממשלה מאשימים את ראשי מפלגת 'חוק וצדק' כי מדובר במהלך נוסף "בדרך להשלטת משטר דיקטטורי בפולין" כדבריהם, שנועד לאפשר לממשלה להשיג שליטה מוחלטת על בתי המשפט והמערכת המשפטית בפולין. ראשי המפלגה, מצידם, טוענים כי "מדובר ברפורמה הכרחית שנועדה לשפר את תפקודה של מערכת המשפט המסורבלת והמעוותת בפולין, ולהפוך את בתי המשפט ליעילים יותר".

נשיא פולין אנדז'יי דודא בנאום בנוגע לשינויים במערכת המשפט הפולנית, יולי 2017 (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).
נשיא פולין אנדז'יי דודא בנאום בנוגע לשינויים במערכת המשפט הפולנית, יולי 2017 (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).

זמן קצר לאחר כניסתה של ממשלת הימין בראשותה של מפלגת 'חוק וצדק' לשלטון באוקטובר 2015, היא הודיעה כי מתכוונת להעביר סדרת חוקים שתעניק לה שליטה על כל מוסדות השלטון. בין היתר העבירה הממשלה חוק המאפשר לה לפטר את כל מנהלי כלי התקשורת הממלכתיים ולמנות במקומם מקורבים מטעמה. לאחר מכן ניסתה הממשלה להעביר את סדרת החוקים שאמורים היו להעניק לה שליטה מוחלטת על בתי המשפט, אולם אז התברר כי עבור אזרחי פולין זה היה מעט יותר מדי. בתוך זמן קצר הוקמה תנועת 'הוועד להגנה על הדמוקרטיה' שקראה לאזרחי פולין לצאת לרחובות ולהפגין נגד פעולות הממשלה החדשה. הקריאה נענתה אפילו מעל למצופה.

במשך שבועות ארוכים התאספו מדי שבת מאות אלפי פולנים ברחובות הערים הגדולות ומחו נגד "הנסיון להפוך את פולין לדיקטטורה" כדבריהם. המצב החמיר והגיע לכך שאלפי מפגינים הטילו מצור על הפרלמנט במהלך אחד הדיונים המכריעים, ולא איפשרו לראשי השלטון לצאת מהבניין, עד שנדרשה התערבות של המשטרה המקומית על מנת לפזר את המפגינים ולחלץ את ראשי השלטון מהפרלמנט הנצור. גם ראשי האיחוד האירופי לא נותרו אדישים למהלכי הממשלה הפולנית, הנציבות האירופית פירסמה אזהרה בחודש יולי האחרון כי לא תהסס להגיש תביעה לבית המשפט האירופי לצדק, במידה וממשלת פולין תנסה להכפיף את מערכת המשפט במדינה ולהציב אותה תחת פיקוח הדוק שלה, או במידה והממשלה תכריח חלק מהשופטים לפרוש מתפקידם ולמנות שופטים מקורבים מטעמה. המחאה ההמונית ומאות אלפי הפולנים שיצאו לרחובות הביאו את נשיא המדינה, דודא, להודיע כי אינו מוכן לחתום על החוק וביקש לבצע בו תיקונים על מנת לרכך אותו. בסוף השבוע האחרון עברה הצעת החוק המרוככת ברוב 239 תומכים מול 171 מתנגדים, לאחר דיון ארוך שכלל שעות של חילופי האשמות וביטויים מילוליים קשים בין חברי הממשלה לאופוזיציה.

ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת 'חוק וצדק' (צילום: Piotr Drabik flickr)
ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת 'חוק וצדק' (צילום: Piotr Drabik flickr)

קשישטוף לוז'ינסקי, מנהיג תנועת 'הוועדה להגנה על הדמוקרטיה' שהחלה את המחאה ההמונית והוציאה את מאות אלפי הפולנים לרחובות הערים הגדולות, אומר כי הוא וחבריו למחאה אינם מתכוונים לשתוק נוכח פעולות הממשלה. "אני מאמין כי ברגע שבו כל ההישגים שהצלחנו להשיג במאבק הממושך שלנו על ערכים ייהרסו לחלוטין, ברגע שעזות המצח וההפרטה יגברו על טובת המדינה והחברה, כאשר תאוות הכוח והשלטון תהפוך לבלתי מרוסנת, אנו לא יכולים לשתוק" אומר לוז'ינסקי.

קרב אבוד?

פאבל קספז'אק, עיתונאי ובמאי סרטים בן 56, הוא אחד מראשי ומובילי המחאה. בראיון ל'דבר ראשון' הוא אומר כי פעולות הממשלה אינן חוקיות ומהוות איום על הדמוקרטיה הפולנית. "מדובר באיום ישיר על העצמאות של פולין. אנו מתייחסים לכך שפעולה נגד פולין. זו פעולה לא חוקית. כל השופטים ימונו ישירות על ידי פוליטיקאים ויישלטו על ידם, וזה אינו מקובל. בית המשפט יקבע האם בחירות היו חוקיות או לא, כך שאין לנו למעשה תקווה לבחירות חופשיות והגונות. הם גם מנסים לשלוט בתקשורת ובמוקדי כוח אחרים שהיו עצמאיים" אומר קספז'אק.

פאבל קספז׳אק (צילום באדיבות המצולם)
פאבל קספז׳אק (צילום באדיבות המצולם)

מדבריך משתמע כאילו מפלגת השלטון רוצה להבטיח כי היא תישאר בשלטון גם בעתיד.
"המטרה שלהם היא דיקטטורה והבטחת השליטה שלהם לעד. הם אפילו לא מסתירים את זה, הם מדברים על זה בגלוי. הם מציגים את עצמם כמייצגים האמיתיים של האומה הפולנית, דבר שפופוליסטים תמיד אומרים".

אתם מתכוונים לצאת שוב לגל מחאה חדש נגד הממשלה, או שמדובר לדעתך בקרב אבוד?
"אני חושב שמדובר בקרב אבוד. במיוחד כאשר רואים את תגובת האזרחים כיום, שכמעט איננה קיימת. המצב כיום מזכיר את מה שהתרחש בגרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת. כמובן שהזמנים הם אחרים כיום, אבל הדינמיקה החברתית היא דומה. אני חושב שהתמיכה החברתית בפופוליטסיים בפולין חזקה יותר מאשר בגרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת".

לקספז'אק גם אין ממש תקווה כי האיחוד האירופי יפעל נגד ממשלת פולין. למעשה הוא אפילו בטוח כי ממשלת פולין תשמח ללכת בדרכה של בריטניה ולפרוש מהאיחוד. "תודה לאל, מרבית הפולנים עדיין בעד הישארות באיחוד האירופי. אבל הממשלה עובדת קשה על מנת להוציא אותנו מהאיחוד האירופי, ואני יותר מאשר בטוח כי הם יעשו זאת. הם יוציאו אותנו בסופו של דבר מהאיחוד האירופי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!