דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

היאבקות / נשיא איראן העניק אות כבוד למתאבק שפרש מהקרב כדי לא לפגוש ישראלי

באליפות העולם בהיאבקות עד גיל 23 שהתקיימה לפני שבועיים, קיבל המתאבק האיראני אלירזה קארימי הוראה שעליו לפרוש מהתחרות, כדי לא להתחרות מול הישראלי יורי קלשניקוב, שזכה במדליית ארד היסטורית | בעקבות כך הוא קיבל אות כבוד מהנשיא רוחאני

המתאבק האיראני, אלירזה קארימי (צילום: Mohammad Hassansadeh / Tasnimnew).
המתאבק האיראני, אלירזה קארימי (צילום: Mohammad Hassansadeh / Tasnimnew).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אלירזה קארימי בן ה-23 הוא אחד המתאבקים הבכירים באירן. קארימי מתחרה במשקל עד 86 ק"ג, זכה פעמיים באליפות אסיה בשנים  2015 ו-2017 ובמדליית ארד באליפות העולם שהתקיימה בלאס וגאס ב-2015. במהלך חודש נובמבר הגיע קארימי עם נבחרת איראן להתחרות באליפות העולם עד גיל 23 שהתקיימה בפולין.

קארימי רצה לזכות באליפות בשנתו האחרונה באליפות. אבל לצערו למרות שהוביל באחת השלבים המוקדמים של התחרות מול יריבו הרוסי זבראילוב בתוצאה 3:2, התבקש באופן פתאומי ע"י מאמנו, להפסיק להתחרות באופן ספורטיבי ולהפסיד את הקרב כדי להימנע מלהתחרות מול יורי קלשניקוב הישראלי בן ה-19 בשלב הבא של התחרות. למרות היתרון הברור של האיראני, הוא החליט דקה לסיום להפסיד את הקרב והפך את התוצאה מ-3:2 לזכותו ל-16:3 נגדו.

לפי הסרטון מהקרב רואים את קארימי מקבל הוראות מהמאמן ואז מספיק להתנגד ולהילחם באופן מוחלט ונותן ליריבו להפוך אותו 6 פעמים ברציפות בלי להתנגד כלל. באותן שניות קשות סיפר קארימי לפי ה-ISNA, סוכנות הידיעות של הסטודנטים האיראניים, על התחושות הקשות במהלך התחרות: "באותו רגע, נראה שהעולם שלי הגיע לקיצו. התאמנתי קשה במשך חודשים כדי להשיג מדליית זהב באליפות העולם והיה לי קל לנצח בתחרות" זבראילוב המשיך בעזרת הניצחון המפתיע עד זכייתו בזהב וקארימי נאלץ לרדת לבית הניחומים.

הנציג הישראל שלנו יורי קלשניקוב בן ה-19, זכה בתחרות במדליית הארד (עד 86 ק"ג) והביא היגש גדול להיאבקות הישראלית. הישראלי פתח את התחרות בשמינית הגמר עם ניצחון קל על יריב אמריקני. ברבע הגמר הוא נחל הפסד וירד לבית הניחומים ואחרי שלא "זכה" להתחרות מול האיראני, עלה לקרב על מדליית הארד מול יריב בלארוסי, הישראלי לא התרגש מהעניין וניצח את הקרב הגורלי 4:7 שהעניק לו את מדליית הארד.

לאחר הקרב סיפר קלשניקוב על השתלשלות העניינים לאתר ynet: "זה היה יום תחרויות ארוך וקשה. יצאתי לקרב הראשון מול האמריקאי, ריתקתי אותו ואז שמעתי צעקות מהמזרן ליד. ראיתי שם מתמודד איראני והוא כבר הוביל. גם בלי להבין מה הם צעקו היה ברור שהם אומרים לו להפסיד בכוונה. הם עשו הכל כדי לא לפגוש אותי"

יורי קלשניקוב (צילום באדיבות עמוד הפייסבוק של הוועד האולימפי בישראל).
יורי קלשניקוב (צילום באדיבות עמוד הפייסבוק של הוועד האולימפי בישראל).

לאחר ההפסד הכפוי, קארימי המשיך לבית הניחומים כדי לזכות לפחות במדליית הארד, אבל לצערו גם בבית הניחומים הוגרל מול קלישניקוב. הפעם לא היה זמן להפסיד את הקרב וכדי להימנע מהקרב הכריז האירני כצפוי על פציעה. "עמדתי מאחורי הקלעים ואז אמרו לי שהקרב מבוטל. חשדתי בזה לפני כן, כי לפי המדיניות שלהם אסור להם להתחרות מול ישראלי, אבל זה לא הוא שמחליט. בטח המאמנים קיבלו את ההוראות מלמעלה. אני לא הייתי מתחמק מהקרב".

קארימי ספג ביקורות קשות על ביטול הקרב והחלטה לא להתמודד מול יריבו הישראלי, אבל למרות תחושות הקשות שפקדו אותו. החליטו באיראן להפוך את הפסדו לחגיגה פוליטית והפיכתו של קארימי לגיבור לאומי שמוכן להקריב את עצמו ושאיפותיו למען ערכי השלטון האירני. איגוד ההאבקות האירני שיבח אותו בהודעה רשמית: "מעשה הגבורה שלך באליפות העולם בפולין, ויתור על מדלית הזהב והפודיום בשביל תמיכה בערכים אנושיים הם מקור לגאווה ושבח.  זאת היא הפעם השנייה שאתה התקוממת מול הדיכוי של תושבי פלסטין ע"י ויתור מוחלט על זכויותייך ע"י מעשה של כניעה מוחלטת". בשבוע שעבר נערך טקס מיוחד בו מנהיג איראן ח'אמנהאי העניק טבעת למתאבק האיראני אלירזה קארימי כהוקרה על כך שהפסיד בכוונה בקרב ונמנע מלהתחרות מול קלישניקוב.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בחר גם כן להתייחס לפעולה הבעייתית של ממשלת איראן שמאלצת את ספורטאיה לפרוש מתחרות מול יריבים ישראלים "רק תדמיינו שמדינה אוסרת על ספורטאיה להתחרות מול שחורים, גאים או ערבים. תעצמו את עינכם ותחשבו לרגע על אלירזה לרגע.  הוא התאמן אין ספור שעות, הוא חלם להיות אלוף העולם. אבל השלטון האירני מעדיף לראות את האתלטים שלו מפסידים במקום להתחרות מול ישראלים"

הסיטואציה הבלתי הגיוני הזאת חייבת להיפסק ע"י ארגוני הספורט העולמיים, שמאפשרים ע"י התעלמות מהסיטואציה מאז 1983 ונמנעים מלהעניש את האיראנים כל פעם מחדש על חוסר הערך הספורטיבי, מצב שכמו שראש ממשלת ישראל אמר, "לא היה מתקבל על הדעת אם הייתה מדינה פורשת מול מתחרים להט"בים, שחורים או ערבים". אבל באופן תמוהה העולם מקבל כבר 34 שנים את ההתנהלות הגזענית של איראן מול ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!