תקשורת

חורים ברשת / חברות הסלולר מציעות חבילות במחירי הפסד, על חשבון התשתיות

המפעילות הקטנות פטורות מהקמת רשת סלולרית, בתנאי שחתמו על הסכם שיתוף עם אחת החברות הגדולות | בהוזלה הנדרשת כדי לעמוד בתחרות, זונחות החברות הגדולות את תחזוקת הרשת הקיימת | התוצאה: הלקוח משלם פחות, אבל גם מקבל פחות

צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).
צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שוק הסלולר בישראל נכנס, כך נראה, לסחרור. בימים האחרונים יוצאות מפעילות קטנות, כמו אקספון ו-We4G, במבצעים יוצאי דופן, וגם מפעילה גדולה כמו פרטנר מושכת אליה לקוחות עם מבצע הוזלות ללא פרסום רשמי, וככל הנראה במחירי הפסד. המציאות הזו מעלה שתי שאלות עיקריות: עד מתי החגיגה תוכל להימשך? ומה חלקו של משרד התקשורת בסיפור?

פרטנר, כאמור, לא יצאה בפרסום רשמי, אך במוקדי השירות של החברה יש לקוחות שזכו להורדת מחיר השירות שלהם ל-19.90 שקלים בחודש תוך התחייבות לשלוש שנים. מדובר בהורדת מחיר דרמטית, אפילו מתחת לאלו של גולן טלקום שמציעה קו ב-29.90 שקלים לחודש עם חבילת גלישה ללא הגבלה.

אקספון, שזכתה לאחרונה לרשיון סלולר, שמציעה קו בעלות של 19 שקלים בחודש, עם חבילת גלישה של 10 ג'יגה. הצעה נוספת של החברה היא תשלום חודשי של 29 שקלים, עם חבילה של 40 ג'יגה והתחייבות שלא להעלות את המחיר עד סוף תקופת החוזה. ההצעה של פרטנר כנראה הסתיימה במהירות, אך גם ההצעות המתחרות נמוכות מאוד ומאפשרות לציבור לחסוך בתשלומי הסלולר.

מקורות בשוק התקשורת מסרו ל"דבר ראשון" כי המחירים הללו הם מחירי הפסד, וחברת סלולר שמחזיקה רשת לא יכולה להישאר מאוזנת ברמות מחיר אלו. לטענתם, כדי להצליח להשקיע בפיתוח הרשת, תזדקק חברה כמו פרטנר לגבות מחיר גבוה פי שניים, ואולי אף יותר מכך.

ההסדרה הישראלית הייחודית – הצלחה או כישלון ?

בישראל יש כיום ריבוי של חברות סלולר, אך לא ריבוי רשתות. החברות הוותיקות – פרטנר, סלקום ופלאפון – הן הבעלות המרכזיות של רשתות הסלולר, והחברות הקטנות "רוכבות" על הרשת שלהן באמצעות הסכמי שיתוף רשתות ובאישור משרד התקשורת.

בצורה הזאת כך מספר הרשתות לא גדל, אבל התחרות המתפתחת על כיסו של הצרכן גורמת לחברות הוותיקות להוריד את מחירי החבילות שלהן מתחת לרמה שמאפשרת להן להתקיים כמפעילות סלולריות, לתחזק את הרשת ולהישאר מאוזנות כלכלית.

במרבית המקומות בעולם, מודל כזה של תחרות הוא לא בר-קיימא. בשונה ממפעילה וירטואלית, שפועלת כמשווקת משנה של חברה סלולרית, חברות ישראליות כמו גולן טלקום ואקספון אמורות לבנות רשת, אך משרד התקשורת מצא "פטנט" – הוא מאשר להן שלא לעשות זאת, בעזרת "שיתוף רשתות". כך נוצרה אינפלציה של חברות סלולר בשוק, שכולן מתלבשות על הרשתות הוותיקות.

בחברות הקטנות והזולות רוב הלקוחות משלמים מחיר מוזל, ואם חברה כזו תקרוס, כפי שקרסה גולן טלקום, לא תהיה לכך השפעה יוצאת דופן. מעניין יותר גורלן של החברות הוותיקות. לפרטנר יש לקוחות ותיקים, מהם ההכנסה למנוי ממוצע קרובה ל-60 שקלים בחודש, ולקוחות של 012, אותה רכשה, שמשלמים מחירים נמוכים יותר. כדי לשרוד, על פרטנר לשמור על חוסר איזון במחירי הסלולר, כך שהלקוחות שמשלמים מעט מסובסדים על ידי אלו שמשלמים הרבה. בנוסף, אם החברה תיקלע לקשיים, הרי שלא מדובר בחברת מדף, אלא בבעלים מרכזיים של רשת סלולר בישראל.

בשנים האחרונות ישראל מדרדרת בעקביות בדירוג העולמי של איכות רשתות הסלולר שלה. כיום, אין עדיין פריסה מלאה לדור ה-4 בארץ, בעוד שבעולם כבר מתפתחת פריסה של טכנולוגיית הדור ה-5, (טכנולוגיה שעדיין לא הוסדרה על יד משרד התקשורת).

התוצאה היא שהציבור יכול כעת לחסוך משמעותית בתשלום על סלולר, אך תמורת קבלת שירות שאיכותו צפויה להיפגע ככל שגוברת הדרישה לרוחב פס ולגישה בקצב גבוה.

תגובת משרד התקשורת לא התקבלה נכון לשעה זו, ותפורסם לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!