דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העובדים הסוציאליים שבתו במחאה על התבטאויות תוקפניות של ח"כים נגדם

בדיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא הוצאת ילדים מבתיהם אמרה ח"כ טלי גוטליב: "הרווחה עושה פשעים" | יו"ר איגוד העו"סיות ענבל חרמוני: "דיון מכפיש, אלים ומסית כנגד ציבור שלם" | שר הרווחה יעקב מרגי: "רואה בחומרה השתלחות של חברי כנסת בגורמי מקצוע"

עובדים סוציאלים עובדי עיריית ירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
עובדים סוציאלים עובדי עיריית ירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
הדס יום טוב

איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים עצר ביום חמישי את כלל השירותים החברתיים הציבוריים בישראל היום החל מהשעה 13:00, זאת בעקבות ההתבטאויות הקשות כנגד עובדים ועובדות סוציאליות בדיון בוועדת העבודה והרווחה ביום רביעי, בנושא הוצאת ילדים מבתיהם.

את הדיון שכותרתו "התנהלות בריונית של לשכת הרווחה בלקיחת תינוק מהוריו", שאמור היה לעסוק במקרה ספציפי, יזמו חברי הכנסת אליהו ברוכי (יהדות התורה), צבי סוכות (הציונות הדתית), אבי מעוז (נעם) ויונתן מישרקי (ש"ס).

דיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא הוצאת ילדים מבתיהם (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
דיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא הוצאת ילדים מבתיהם (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) אמרה ש"הרווחה עושה פשעים", והמשיכה באמירה מזלזלת במקצוע: "עם כל הכבוד, עבודה סוציאלית זו לא פסיכולוגיה ולא פסיכיאטריה, פקידת סעד לא יכולה לקבוע אם ילד בסדר או לא בסדר".

וכן ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) שאמרה: "יש עובדי רווחה שמרגישים שיש להם כוח מופרך", "יש עובדות סוציאליות שאין להן ילדים ולא מבינות מה זה אומר לקחת ילד", "יש עובדות סוציאליות שמונעות משנאת הורים".

בהמשך, קטעו חברי הכנסת את דבריה של חווה לוי, העו"ס הראשית לחוק הנוער. "זו חוצפה שאין כדוגמתה שלא הבאת אף אחד שקשור למקרה הזה", תקף ח"כ ברוכי, "את מטייחת ומזלזלת". ח"כ גוטליב צעקה: "אין להם אלוהים, הם מתחבאים מאחורי הדלתיים הסגורות". לאחר מכן דיברה עו"ד ורדה שטיינברג, המייצגת את זוג הורים שילדם הוצא מהבית, ואמרה כי העו"סים "מנופפים בחיסיון", וש"הדלתיים הסגורות מגנות רק על העובדים הסוציאליים. הוצאת ילד מהבית ללא סיבה זה עניין טריוויאלי". לכך הצטרפו דבריו של אליעזר שור, מארגון ההורים "חדלנו מלשתוק": "עובדות סוציאליות בישראל מטרידות, פוגעות והורגות ילדים".

"נושא הדיון שבחרה הוועדה לקיים היום היה: "התנהלות בריונית של הרווחה בעת לקיחת תינוק מהוריו". שם זה כשלעצמו הינו הבעת דעה מוטעית ומגמתית כלפי שירותי הרווחה, וצר לנו שבעקבות כותרת זו הפך הדיון בוועדה במה להכפשת העובדים הסוציאליים, שכל תפקידם הוא להגן על קטינים וחסרי ישע", הוסיפה תמי ברששת, יו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה, במכתב ששלחה ליו"ר הוועדה ישראל אייכלר (יהדות התורה), והזמינה את חברי הוועדה לקיים ביקור באחת ממחלקות הרווחה בארץ.

"במהלך הדיון הושמעו אמירות הסתה פרועות כלפי עובדות ועובדים סוציאליים בכלל, כלפי עובדות סוציאליות לחוק הנוער וכלפי עובדות סוציאליות ספציפיות" אמרו באיגוד, "ההסתה של חברות וחברי הכנסת בדיון כבר הביאה להכפשות ברשתות החברתיות ומעמידה את העובדות הסוציאליות בסכנה מפני אירועי אלימות"

"אתמול בוועדת העבודה והרווחה אירע דיון מכפיש, אלים ומסית כנגד ציבור שלם של עובדות ועובדים סוציאליים", טענה יו"ר האיגוד ענבל חרמוני. "חברי הכנסת שדיברו בדיון הביעו עמדות משוללות כל יסוד, מכלילות ומונעות מזלזול באנשי ובנשות מקצוע העומדות בחזית החברתית של המדינה. השירותים החברתיים והעובדות בהם אינם חסינים מביקורת, אך דיון שכזה, שבו תוקפים עובדת ציבור ולא נותנים לה להשיב לשאלות, שבו משתלחים בעובדות ציבור ומתירים את דמן ושבו מבטלים כל שיקול מקצועי – הוא אירוע שלא נסכים לקבל בשום פנים ואופן. זוהי חציית קו אדום. דמנו ומקצוענו אינו הפקר. בימים הקרובים נודיע פעולות וצעדים נוספים".

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ניצן צבי כהן)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ניצן צבי כהן)

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, תקף את חברי הכנסת שהתבטאו בדיון: "אני מצר על ההשתלחות בגורמי המקצוע ובשירותי הרווחה בישראל. כמי שמעריך ומוקיר את העבודה הפרלמנטרית בכנסת לא אאפשר פגיעה בבעלי התפקידים בכלל ובעובדי הרווחה בפרט.

"יש לי אמון מלא בעובדות הסוציאליות ובשירותי הרווחה, ואני רואה בחומרה השתלחות של חברי כנסת בגורמי מקצוע שמגיעים לדיונים במשכן. חוק החיסיון וצנעת הפרט מונע מגורמי הרווחה לחשוף מידע אישי ופרטי מה שלא מאפשר לראות את התמונה בכללותה. מצב זה מחייב התנהלות רגישה יותר".

העובדות הסוציאליות הן עובדות מקצועיות בעלות הכשרה אקדמית וטיפולית עשירה וכל מקרה מטופל באופן שמשלב ראייה מעמיקה של כל ההיבטים הרלוונטיים. עו"סיות לחוק הנוער עושות את תפקידן בהגנה על ילדים במצבי סיכון ובסיוע למשפחות לעלות על מסלול חיים תקין. העובדות והעובדים הסוציאליים הם נבחרת ערכית שבחרה להישאר במגזר הציבורי ללא שיקולים כלכליים וללא שיקולי נוחות וגם אם יש ביקורת על עבודתם, יש להשמיעה בצורה מכובדת, כל זאת כדי שנמשיך להעניק את השירות המיטבי לאלו שזקוקים לנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!