דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס 102 | ספטמבר 2023

דבר יו"ר המערכת

אילנה בן שחר (צילום: אלבום פרטי)
אילנה בן שחר (צילום: אלבום פרטי)

קוראות וקוראים יקרים,

אני שמחה להגיש לכם את גיליון 102, העוסק במידה רבה באוכלוסיות מיוחדות: אוכלוסיות מוחלשות, בעלי צרכים מיוחדים, להט"בים, נפגעי טראומה, אוכלוסיות פגיעות ומשפחות המתמודדות עם מצבי קיצון. כותבי המאמרים מציעים דרכי התערבות חדשניות, בחלקן אף פורצות דרך.

שנה חדשה בפתח, ואני מקווה שתהיה טובה מקודמתה בכל ההיבטים: החברתי, המדיני, הכלכלי והפוליטי. בהקשר זה האחרון, אני מזמינה אתכם לקחת חלק בגיליון המיוחד: "עבודה סוציאלית ופוליטיקה", שאנו עובדים עליו בימים אלה – במאמר דעה, מחקר או השלכות שונות על השדה המקצועי והאישי.

אחד מכותבי המאמרים בגיליון הנוכחי, גונן הראל, סיים את מאמרו במשפט שאני בוחרת לצטט בהקשר זה: "לפלס דרך של תקווה במקומות שהכי נדרש". התקווה נדרשת היום בלא מעט מקומות, ואני מקווה שנצליח להביא אותה אליהם.

גיליון 102 כולל שני מאמרי מחקר, שיש להם היבטים יישומיים. מאמרן של אביב אוסטרוב חסון – עו"ס מרחבית, אגף קהילה ורווחה, עמק יזרעאל, אופיר כהן – עו"ס, מרכזת תחום אבחנה כפולה בעמותת אנוש, כרמיאל, ענבר סגל – עו"ס ביחידה להמשך טיפול, קופת חולים כללית, ומטפלת בתחנה לטיפול משפחתי זבולון, וד"ר איילת גור – מרצה בכירה בחוג לע"ס במכללת תל חי, עוסק בהתמודדות של אחים לילדים ולבוגרים עם מוגבלויות. המאמר כולל סקירת ספרות בנושא, עם קווים מנחים להתערבות ולשינוי מדיניות. ייחודיותו בהתייחסות לאוכלוסיית האחאים, בפיתוח מודל התערבות קונספטואלי ובהצגת ההשלכות לפרקטיקה.את המאמר השני כתב גונן הראל, עו"ס באגף לשירותים חברתיים בשדרות, והוא עוסק בתוכנית "קבוצות יוצרות שכונה", אשר משלבת חינוך בלתי פורמלי עם עבודה קהילתית ופועלת בפרקטיקה של עבודת רחוב.

התערבות קהילתית נוספת מוצגת במאמר: "מחר ורוד? זה בידיים שלנו", שכתבו ליאור בר – עו"ס ומטפל במרכז דרור לטיפול באלימות במשפחה ובתחנות לטיפול זוגי ומשפחתי בפ"ת וגבעתיים, וד"ר רג'דה אלנאבולסי – מרצה וחוקרת במחלקה לע"ס במרכז האקדמי רופין. המאמר מציע שיתוף של אנשי הקהילה בהכשרת אנשי המקצוע לצורך מתן שירות רגיש ומיודע–הקשר לקהילת הלהטב"ק. ההתערבות סייעה לחיזוק הקשר בין הקהילה לשירותי הרווחה ובתכנון משותף של מענים מותאמים לצרכים.

מאמר העוסק באימוץ כלב כחלק מהתערבות טיפולית נכתב על ידי העו"סיות ג'אנה אוחיון ומריה בראונשטיין, יחד עם אביגיל בקוביץ – כלבנית טיפולית, ובן דריימן – אחראי מחקרים וועדת אתיקה מחקרים בביה"ח אלי"ן. יחד בנו תוכנית טיפולית לבני נוער שנחשפו לטראומה בפיגועי טרור.

מאמר עמדה חשוב, העוסק באוטונומיה ומניעת פטרנליזם, כתבה אפרת ביגר פינקוביץ', עו"סית במרכז הרפואי הגריאטרי שוהם בפרדס חנה. המאמר דן בבעיות אתיות העולות בעת השחרור משיקום, כאשר המטופל משוחרר לעיתים לבית שאינו בטוח מספיק.

את הכנס הבין–לאומי ה–3 של מכון חרוב, שעסק בהתעללות והזנחה בילדים, סקרו דועאא חרבאווי – עו"ס ועוזרת מחקר במכון, אושר ברנע – רכזת צוות מחקר במכון ודוקטורנטית לע"ס באוניברסיטה העברית, ופרופ' כרמית כץ – מנהלת תחום המחקר במכון וחברת סגל בביה"ס לע"ס באוניברסיטת תל אביב. הכנס עסק בהיבטים שונים של תופעת ההתעללות וההזנחה בילדים והקשריה, עם דגש על התערבויות טיפול ומניעה.

בגיליון זה סקרנו שלושה ספרים מומלצים, בהיבט האישי והמקצועי.

"לשומרה" הוא אסופת מאמרים בנושא קהילות מקיימות ואקולוגיות בישראל, בעריכת מלי נבו, יורם רייך, ליה לוין ודניאל מישורי. סקרה ד"ר איילת מקרוס מביה"ס לע"ס באוניברסיטת בר אילן. הספר המיוחד מאפשר תנועה בין החזון ליישום הפרקטי, בין מבט הקהילה למבט הפרט.

"כשפגשתי אותך" הוא סיפורן של אם ובת שנכתב על ידי שתיהן – אריאלה פרידמן ואנג'ליקה לינצקיה–פרידמן. הספר נכתב בשני קולות, דואט של רגשות העוברים בין אם מאמצת לבתה המאומצת. סקרה את הספר אהובה אוברשטיין, עו"ס מומחית.

"המסע של יוגב", מאת אורה קרופיק, מתאר את תהליך התמכרותו של נער למשקאות חריפים, את התנתקותו ממשפחתו ומלימודיו ואת תהליך ההבראה. גם אותו סקרה אהובה אוברשטיין, מומלץ להורים, ובהחלט לא רק להורים.

אני מאחלת לכם הנאה בקריאת המאמרים. בטוחה שתמצאו עניין רב בגיליון.

בשם מערכת מידעו"ס, אני מאחלת לכם ולמשפחותיכם שנה טובה ומבורכת.

שלכם,

אילנה בן שחר

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!