דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס בחירום - מלחמת "חרבות ברזל" | נובמבר

דבר יו"ר האיגוד

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)

עובדות ועובדים יקרים,

בפתח דבריי, אני רוצה לשלוח ניחומים למי מכן ששכלה אנשים קרובים, למשפחות ולחברים של העו"ס שנרצחו ושנחטפו ולכל מי שגורל יקיריה אינו ברור עדיין.

מתקפת החמאס הרצחנית ב־7/10 הותירה את החברה הישראלית הלומה, כואבת ומדממת. בשלב זה, עדיין לא סיימנו לקבור את המתים, עדיין יש חטופים רבים בשבי החמאס, רבבות אנשים ללא בית לשוב אליו, עקורים בארצם, ורבים אחרים מפונים מחשש המלחמה שעוד נמשכת.

העובדות והעובדים הסוציאליים נמצאים, גם הפעם, בחזית הטיפול בעורף. בשבועיים האחרונים, צוות האיגוד ואני מסתובבים ברחבי הארץ, בבתי החולים ובתחנות בריאות הנפש, במחלקות לש"ח ובמרכזי המפונים, שם נמצאים, לצד עובדי הרשויות ומערכת הבריאות, גם עובדי ועובדות משרד הרווחה. הכאב בכל מקום הוא אין־סופי, חוסר הוודאות עבור משפחות וקהילות רבות בלתי נסבל, העבר הקרוב מחריד, ההווה מורכב וקשה והעתיד לוט בערפל.

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)

לצד הכאב והיגון, אני גאה מאוד בכל העו"ס, בכל המסגרות והשירותים השונים! אני פוגשת אתכן בכל מקום: מקצועיוֹת, אנושיוֹת, מתכללות, מובילות ומנהיגות. מסייעות בידי האנשים לאסוף את שברי חייהם הרבים ביצירתיות אין קץ, המצאת מענים יש מאין, רגישות ותושייה רבה. חשוב לציין את העבודה המשותפת ואת שיתוף הפעולה היפה (וההכרחי) בשטח של העו"ס בשירותים השונים: ברשויות, במשרד הרווחה, בביטוח הלאומי, בבתי החולים ובקופות החולים,

בשבוע הראשון, אנחנו, באיגוד, נרתמנו למשימת גיוס בזק של עו"ס מתנדבות. זה נכון ומתאים שנירתם באופן הזה בשעת חירום.

החל מהשבוע השני למלחמה, הנחנו על שולחן הכנסת ומשרדי הממשלה את הדרישה להתחיל לקלוט עובדות ועובדים למערכות, בשכר ולא בהתנדבות. המטרה היא לייצר מענה רציף ובר־קיימא לאורך זמן. זאת לא ניתן לעשות בהסתמך על מתנדבות.

חלק מהטראומה שכולנו מזהים, וחוזרות ואומרות כך גם העו"ס שפגשתי בשטח, הוא עצם היעדרותה של המדינה ב־7/10. אנשים ננטשו לנפשם. לכן, חלק מההחלמה חייב להיות בהחזרת המדינה ומוסדותיה לתמונה, בתפקוד מלא. האזרחים צריכים להרגיש שהמדינה לוקחת אחריות. בימים אלה, אולי יותר מתמיד, יש משמעות לשירותים נגישים, מכלילים ואוניברסליים.

החל מהשבוע השני, וביתר שאת בשבוע האחרון, החלו משרדי הרווחה והבריאות, מרכזי החוסן והרשויות המקומיות, לפרסם מודעות דרושים לעו"ס בשכר וקליטת חלק מהמתנדבות, שכבר פועלות בשטח, לתוך המערכות.

אני רוצה להזמין את כלל העו"ס שאינן נמצאות באחת המערכות הציבוריות: זוהי שעת ההתגייסות שלנו למערך הפסיכו־סוציאלי הממשלתי. כל  מי שיכול/ה להיקלט לעבודה בתקופה זו, אפילו לזמן קצוב, בחלקיות משרה או משרה מלאה – זה מבורך.

לנוחיותכן/ם – אנו מרכזים את מודעת הדרושים הרלוונטיות באתר האיגוד. עדכון בעניין זה ייצא גם בנפרד.

בימים אלה, האיגוד אוסף את פרטיהם של עו"ס נעדרים, חטופים ונרצחים, או שבני משפחתם נעדרים, חטופים או נרצחו. מלאכת האיסוף קורעת את הלב. אנו עושים כל מאמץ להגיע להלוויות, לניחומי אבלים ולביקור משפחות החטופים.

מאז תחילת הלחימה השתתפנו בכמה דיונים בוועדות הכנסת: בוועדת הרווחה, בוועדת הבריאות ובוועדת הכספים. כמו כן, הוזמנו לכמה שולחנות עגולים שמקיים משרד ראש הממשלה. אנו מעלות את הצרכים, הן של העובדות והן של האזרחים, ומציעות פתרונות.

צוות האיגוד מסתובב ברחבי הארץ, במקומות השונים שאתן/ם נמצאות/ים בהם. מטרתנו לפגוש אתכן, לחבק, לחזק, להכיר ולהוקיר את עבודתכן המאומצת, הקשה והמקצועית.

בימים קשים מנשוא אלה, העצבים של כולם מתוחים אל מעבר לקצה. בתוך כך עלינו לשמור על קולגיאליות, סולידריות ועבודה משותפת למען כלל החברה בישראל. לכן, יש לי בקשה אישית מכל אחד ואחת מכן/ם: בואו ניתן דוגמה לחברה הישראלית ולא נשתתף במחול השדים, שלצערי מתנהל בחלק ממקומות העבודה בימים אלה, של האשמות, לא בהכרח מבוססות, כלפי עובדים מהחברה הערבית. חשוב לציין שככל שידוע לנו, באיגוד אין מקרים כאלה בקרב עו"ס.

חשוב שנדע להפריד בין אי הסכמה שיש לעיתים, או אפילו אמירות שמרגיזות ומקוממות אותנו מאוד, לבין מה שנמצא תחת הקטגוריה של הסתה לטרור.

גם בשגרה וגם בחירום – האיגוד, כתמיד, מעמיד עצמו לרשות כל עו"ס שסובל/ת מהתנכלות במקום העבודה, או שיש איום כזה או אחר על העסקתה/ן. זכויות עובדים אינן מתבטלות בעת מלחמה, ותפקידנו, כאיגוד, להבטיח שהליכים במקומות העבודה מתנהלים באופן חוקי, תקין, שקוף והוגן.

אני מאמינה שפרופסיית הע"ס יכולה וצריכה להיות דוגמה לחיים משותפים ולעבודה משותפת, גם בימים קשים מאוד.

אני מייחלת לימים טובים יותר, שהלוואי שיגיעו בקרוב, אך מכירה בעובדה שזה יארך זמן. בינתיים, ניתנה לנו הזכות הגדולה, וגם החובה, לעמוד לצידם של הפרטים, המשפחות והקהילות שעברו את התופת ושרדו אותה.

חיבוק גדול מצוות האיגוד וממני,

ענבל

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!