
"התפקיד שלנו זה לאכוף את חוקי התכנון והבנייה בכל הארץ ובכלל המגזרים, ולהיאבק בגורמים עברייניים ובארגוני פשיעה בכל הקשור לחוקי המקרקעין", אומר טל ידעי (48), יו"ר ועד עובדי הרשות לאכיפה במקרקעין.
כבר 15 שנה הוא עובד כמפקח במחוז דרום ביחידה, מחוז המתמודד בין היתר עם האתגרים הגדולים של הבנייה הלא-חוקית בחברה הבדואית. "בניגוד לרשויות המקומיות, שהמפקחים שלהן אוכפים רק בתחום השיפוט שלהן, אנחנו אוכפים את החוק ברמה הארצית. הרשות מונה כמאה עובדים שמחולקים לארבעה מחוזות ומטה שיושב בירושלים, וכל מחוז מתמודד עם האתגרים המקומיים שלו".
הרשות, שהוקמה ב-1988 במשרד הפנים, הועברה ב-2015 לאחריות משרד האוצר, ובשנה שעברה נקבע שהיא צפויה לעבור פעם נוספת למשרד לביטחון לאומי. סמכויותיה הורחבו מאוד כחלק מתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה מיוני 2016.
"נכנסתי לוועד העובדים ב-2018, בעקבות המעבר למשרד האוצר והתיקון לחוק שהטיל על המפקחים עוד תפקידים ואחריות רבה. בהתחלה נבחרתי ליו"ר ועד מחוז דרום ובהמשך לראשות הוועד הארצי. המטרה שלי הייתה להסדיר את התגמול לעובדים בגין הדרישות הנוספות".
לדבריו, יחסי העבודה ברשות תקינים וטובים כיום, אבל בעבר ידעו עליות ומורדות. "היחסים הטובים הם בין היתר תוצר של הגיבוי שקיבלנו מיו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, וממנהל החטיבה הארצי לירון פריוב. הצלחנו להגיע למקום של שיח בריא והבנות, והיום יש כבוד הדדי ושיתוף פעולה בריא. אנחנו שומרים כל הזמן על האינטרסים של העובדים".
בהמשך לתיקון 116 ולפעילות ועד העובדים וההסתדרות, עברו עובדי היחידה לחוזים משודרגים עם עליית שכר, והעובדים הקבועים קיבלו דרגות. ועד העובדים וההנהלה הגיעו להבנות בכל הנוגע לדרישות שונות ושינויים בתפקיד שנגזרו מהתיקון. "השאיפה שלנו כמובן היא להגיע להסכם קיבוצי שייתן יחס ותגמול הולם לעובדי הרשות שכיום מובילים את המלחמה בעבירות תכנון ובנייה מול כלל המגזרים השונים, לרבות מול ארגוני הפשיעה".
בימים אלה ניצבת הרשות מול אתגר חדש, המעבר למשרד לביטחון לאומי. "זה תהליך לא פשוט שמשנה את סדרי העולם ויש לו משמעויות רחבות. כוועד עובדים אנחנו נאבקים כדי שהמעבר יהיה חלק, באופן שהעובדים לא ייפגעו, יתוגמלו, ויקבלו את מלוא הזכויות של יתר עובדי המשרד לביטחון לאומי. שלא נהיה שם 'ילדים חורגים'". בימים אלה, לדבריו, המעבר מוקפא עד להסדרת זכויות העובדים וההגנה עליהם, על הגדרות התפקיד שלהם, ועל הגדרת התפקיד של הרשות עצמה.
"העצה שלי לראשי ועדים היא להאמין בעצמם. לפעול בחוכמה, לבחור את המלחמות ולהתעקש על הדברים המהותיים. יו"ר ועד הוא נבחר ציבור וצריך לתת את כולו. יש לזה גם מחירים, אבל זו עשייה מתגמלת מאוד, לדאוג שאנשים מקבלים את מה שמגיע להם. זו ההצלחה שנותנת סיפוק בתפקיד".
