על הפיגומים - גיליון 55 - אפריל 2024

עלהפיגומים 16 | , מנהלי 2018- "לפני שהקמנו את הוועד ב העבודה היו מבודדים מאוד. בכל אתר בנייה יש מנהל עבודה אחד, והם כמעט ולא נפגשים", אומר אמנון שינדלר, שהקים את הוועד הארצי של מנהלי העבודה בישראל כחלק מהסתדרות עובדי הבניין והעץ, ומכהן מאז בתפקיד יו"ר הוועד. "הדבר הכי חשוב שעשינו היה ליצור הכרה משותפת וסולידריות בתוך המקצוע. לוועד יש קבוצות ווטסאפ של מנהלי העבודה, שדנים בהן בבעיות המשותפות שלנו ומציפים אותן מהשטח, וכך נוצרת תמונת מצב של המקצוע בכללותו. כל מנהל עבודה יודע מה קורה ומה הוועד עושה, וזה ההישג הכי גדול שלנו. מנהלי העבודה מדברים, ויש להם נציגות שמדברת בשמם עם הכנסת ועם המעסיקים". לדבריו, אחת המשימות המרכזיות שלקח על עצמו ועד העובדים מאז הקמתו, הוא המאבק לקביעת חלוקת אחריות צודקת על נושא הבטיחות באתרי הבנייה, שכיום נופלת כולה – פלילית ואזרחית – על כתפיהם של מנהלי העבודה. "סכסוך העבודה והאיום הביאו 2019- של ההסתדרות בשביתה ב לקידום של הצעת החוק בנושא, אלא שחילופי הממשלות עיכבו אותה, ובשנה החולפת ההצעה הייתה בדיונים במשרד המשפטים. זו הייתה התעסקות מרכזית שלנו השנה. ניהלנו שיחות תדירות הן עם משרד העבודה, הן עם התאחדות הקבלנים, והן עם משרד המשפטים כדי לקדם את החוק הזה, ואני שמח להגיד שבשעה טובה החוק קיבל את אישורו של משרד המשפטים והוא מוכן כבר לעלות להצבעה ראשונה בוועדת העבודה של הכנסת. אני מאמין ומקווה שזה יקרה כבר בכנסת הקרובה". העבודה על החוק כללה שיתוף פעולה משמעותי עם היחידה המשפטית בהסתדרות, לצד היוועצות בשורה של מנהלי עבודה ותיקים ובכירים המכירים את השטח, את אופי העבודה ואת הבעיות הצפות ממנה, כדי לקבל תמונה מלאה. "לא יכול להיות שמנהלי העבודה ימשיכו לשמש ש"ג שאפשר להפיל עליהם את כל הבעיות והתאונות בענף. מנהלי עבודה נמצאים בהליכים משפטיים לאורך שנים ארוכות ומרצים עונשים של עבודות שירות, ואילו כל יתר בעלי התפקידים באתרי הבנייה ממשיכים כרגיל כאילו לא קרה כלום. בסופו של דבר, כל הגורמים הבינו שכדי להקטין באמת את מספר תאונות העבודה באתרים, צריך לעשות חלוקת אחריות מחדש, וצריך שלכל אחד תהיה אחריות ברורה לתחום הבטיחות במסגרת התפקיד שלו". הישג נוסף שמקדם הוועד עם משרד העבודה, הוא קידום תקנות שיאפשרו למנהלי עבודה לעבור את תנאי הסף ליציאה לקורס ממוני בטיחות על בסיס ניסיונם והכשרתם. "עד היום יכלו לצאת לקורס הזה הוא רק בעלי רישיון של טכנאי, של מהנדס או של הנדסאי, גם ללא כל ניסיון פרקטי באתרי בנייה. כלומר גם טכנאי שיניים או מטוסים שמעולם לא עבד באתר בנייה יצא לקורס, אבל מנהלי העבודה, שעוסקים בבטיחות יום-יום בשטח וחתומים על הבטיחות באתרים, לא יכלו לצאת אליו. אנחנו מקווים מאוד לתקן את המצב הזה כבר בשנה הקרובה". ועד העובדים ייסד עם הקרן לעידוד ולפיתוח גם קורסים חדשים לתעודת 'מנהל עבודה בכיר', הפתוחים למנהלי עבודה עם ניסיון של חמש שנים לפחות שעות 40- באתרים. "אלו קורסים של כ שהקרן מסבסדת במלואם, וכוללים העשרה שממוקדת בין היתר בנושא הבטיחות. בסוף הקורס מקבלים תעודה של מנהל עבודה בכיר עם חתימות של הקרן, של ההסתדרות, של התאחדות הקבלנים ושל מטה הבטיחות בענף. זו תעודת איכות שמקנה יוקרה, והיא מבוקשת מאוד בקרב מנהלי העבודה". ככלל, בוועד מבקשים לקדם את נושא "מנהלי עבודה נמצאים בהליכים משפטיים לאורך שנים ארוכות ומרצים עונשים של עבודות שירות, ואילו כל יתר בעלי התפקידים באתרי הבנייה ממשיכים כרגיל כאילו לא קרה כלום. בסופו של דבר, כל הגורמים הבינו שכדי להקטין באמת את מספר תאונות העבודה באתרים, צריך לעשות חלוקת אחריות מחדש" )90 / פלאש Yaakov Naumi : אתר בנייה בבני ברק (צילום

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=