עמיתים - גיליון חגיגי לראש השנה | ספטמבר 2023

״ הסכם תומכות החינוך הוא מהפכה של ממש. זה הסכם השכר המודרני הגדול ביותר במשק", אומר בראיון מיוחד ל'דבר' יו"ר הסתדרות המעו"ף, עו"ד גיל בר-טל. לאחר החתימה על ההסכם, שסגמ רה מסע משותף ארוך שלו ושל צוות המשא ומתן מההסתדרות עם נציגות העובדות והוועדים מרחבי הארץ, עם מרכז השלטון המקומי ועם האוצר. "זה אחד הדברים החמ שובים, המשמעותיים והמורכבים שיצא לי לעשות כאיש איגוד מקצועי: להגדיר מחדש 55 את התפקיד, המקצוע ותנאי העבודה של אלף תומכות חינוך, להפוך את העבודה שלהן לפרופסיה. להרים מקצוע שמאויש ברובו על ידי נשים מסורות, שהן הבסיס של מערכת החינוך לגיל הרך במדינת ישמ ראל. את המסע הזה החל יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שמלווה את הסייעות למעמ לה משני עשורים. היה לו חשוב לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות, לצד הסכם המסגרת במגזר הציבורי". בוא נתחיל מההתחלה. מי נכללת בהג־ דרה 'תומכת חינוכית'? "במסגרת הרפורמה קיבצנו את הגדרות התפקיד הקיימות של הסייעות לשלושה סומ גים: האחד, שכולל את רוב תומכות החינוך, הוא תומכת חינוך שעובדת לצד הגננת בגני הילדים. השני הוא 'תומכת חינוכית צמודה' שמלווה באופן אישי ילד, בין אם הוא זקוק לסיוע רפואי, או שילוב ותיווך בכיתה. גם תומכת חינוכית המסייעת לילד בביתו עקב מחלה נכללת בסוג זה. הסוג השלישי הוא תומכות בחינוך המיוחד, שמועסקות בבתי הספר לחינוך מיוחד בינוני-קשה. בכל הסומ גים, המעסיקים של תומכות החינוך הן הרמ שויות המקומיות". מה הגורמים שהובילו לרפורמה? "עד לפני כמה שנים, עבודה כתומכת חינוך נחשבה משרה נוחה מאוד לאימהות: , ללא 14:30 עד 7:30- יום עבודה קצר, מ צורך בהכשרה. עם השנים הדרישות הפכו מורכבות יותר, והתפקיד נהיה תובעני. תומ מכות החינוך הפכו לחלק אינטגראלי מהממ ערך בגן או בכיתה, גם בנושאים הפדגוגיים וגם בקשר עם ההורים, וכמובן עם הילדים. במקביל, שכר תומכות החינוך נשחק, שעות העבודה גדלו, וגם גיל הקבלה לגן ירד לשמ נתיים ותשעה חודשים, מה שהוסיף עוד מטלות כמו למשל טיפול בילדים לא גמומ לים. וכל זאת לצד העובדה שמספר הילדים ביחס לאנשי צוות בישראל הוא מהנמוכים בעולם, כלומר מעט אנשי ונשות צוות והרמ בה ילדים. "כל אלה הובילו לעזיבה המונית של תומכות החינוך, והיה צורך לגייס מחליפות כדי לאייש את הגנים. יש רשויות שמדווחות 15%-20% כי מדי יום הן נאלצות לסגור מגני הילדים. תומכות החינוך שנמצאות בתפקיד חוות על בשרן את המחסור בכח אדם, מה שהחריף את התחושה שמזלזלים בהן ושהן הפכו ל"שק האיגרוף" של מערכת החינוך ברשויות המקומיות. "המחסור בתומכות חינוך גרם לכל רשות להמציא דרך משלה להתמודד איתו, ולא היה קו מנחה להעסקה, הן נקראו לעמ בודה בימים החופשיים, עבדו בתקן חסר, נקראו להחליף בעת מחסור תדיר של עומ בדות ועוד. כל הצדדים הנוגעים בדבר לא היו מרוצים, מה שיצר מומנטום לשינוי. ההבנה הזאת ששינוי הכרחי, קרתה כבר לפני כשנתיים וחצי". עם לפרופסיה העבודה את להפוך" "בקריירה והתפתחות קידום אופק איך בניתם את הרפורמה? "נקטנו שני מהלכים במקביל: ערכנו על OECD- מחקר השוואתי במדינות ה הנהוג לגבי תומכות חינוך בגיל הרך במדימ נות אחרות, וקיימנו 'שולחנות עגולים' עם נציגי מרכז השלטון המקומי, ראשי הערים, מנהלי מחלקות החינוך ברשויות, ועדי תומ מכות החינוך, ועדי העובדים, משרד החימ נוך, משרד האוצר, וכל מי שהיה יכול לסייע לנו. רצינו לשמוע מגוון של דעות ונקודות מבט. מתוך התובנות האלה ניגשנו למשא ומתן עם מרכז השלטון המקומי והאוצר". מה גיליתם במחקר המשווה? "מצער לומר שישראל היא הראשונה מהסוף בהשקעה בחינוך לגיל הרך בממ . שכר תומכת החינוך OECD- דינות ה המתחילה הוא הנמוך ביותר במדינות הממ פותחות. כשמשווים את כוח הקנייה, גם תומ מכת חינוך עם שבע שנות ניסיון מרוויחה , והרבה פחות OECD- פחות מהממוצע ב מאשר במדינות שאנחנו רוצים להידמות להן. מנגד, תומכת החינוך בישראל אחמ ראית על מספר הילדים הגבוה ביותר מבין ילדים 21.4 , שעומד על OECD- מדינות ה בממוצע. הן עובדות יותר שעות שבועיות ו � , ועומס העב OECD מהמקבילות להן בדה שלהן גבוה יותר". מה מבחינתך היא ליבת הרפורמה? "הדבר שהיה לנו הכי חשוב זה שימ פור מעמדה של תומכת החינוך, גם בתומ דעה הציבורית, גם בתודעה העצמית וגם בהיררכיה במערכת החינוך. דרשנו להעלות אותן בסדר העדיפויות, וזה היה חייב לעמ בור גם דרך הגדלה משמעותית של השכר וביטול ההשלמה לשכר מינימום, וגם באממ צעות הכשרות מקצועיות ותגמול עבור רמה מקצועית, שהופכות את העבודה לפרופסיה עם אופק קידום והתפתחות בקריירה. "שינוי השם מ'סייעת' ל'תומכת חינוך' הוא לא עניין סמנטי אלא עניין מהותי: תומכת החינוך היא עמוד התווך של הגן. היה לנו חשוב מאוד לקבוע תנאי סף לקלימ טה, והכשרה מתמשכת ורלוונטית לתפקיד תומכות החינוך לאורך הדרך, שתמומן על ידי המעסיקים. ההכשרות תאפשרנה להן לקפוץ ברמה המקצועית, קפיצה שתהיה מלווה בעליית שכר". איך יתנהלו ההכשרות תוך כדי העבודה השוטפת? "קבענו ארבע רמות מקצועיות לאורך מחזור חיי העבודה של תומכת החינוך, שקלים לשכר 400 שמוסיפות כל אחת י � שעות ל 60 היסוד. כל רמה כזו דורשת 180 מוד בשנה לאורך שלוש שנים, סך הכל שעות. מעבר להגדלת השכר, המבנה הזה נועד בעיקר ליצור באמת מקצוע שלומדים, מתפתחים ומתעדכנים בו לאורך החיים התמ עסוקתיים. "ההכשרות תתקיימנה במקומות העבומ דה או בערים בהן תומכות החינוך עובדות. תכני ההכשרות יאפשרו להן עדכון, רענון והכרת גישות פדגוגיות חדשניות; לימוד שיטות טיפול וחינוך לגיל הרך והעשרה באופן שיסייע לעבודתן, יטייב אותה ויגמ ביר את העניין במקצוע. כל זאת במסגרת של קבוצות מקצועיות לומדות, שיתנו להן מקום להיפגש, להכיר אחת את השנייה ולהחליף ידע צבור. הסכמנו עם מרכז השמ 80%- לטון המקומי שההשתלמויות יהיו ב מימון של המעסיק. "מלבד ההשתלמויות, יוקם מסלול לימ מודים בו תומכות חינוך יוכלו להפוך להיות גננות, והשנים שלהן כתומכות חינוך יוכרו כסטאז'. במסלול שייקרא 'אופק בתנועה' תומכות החינוך תוכלנה ללמוד תוך כדי עבודתן לתואר ראשון בחינוך ולתעודת הוראה, בתמיכת הסתדרות המעו"ף והממ עסיקים, ובסוף התקופה לקבל את התואר והתעודה, ולהיות גננות מוסמכות". "המחסור בתומכות חינוך גרם לכל רשות להמציא דרך משלה להתמודד איתו, ולא היה קו מנחה להעסקה, הן נקראו לעבודה בימים החופשיים, עבדו בתקן חסר, נקראו להחליף בעת מחסור תדיר של עובדות ועוד. כל הצדדים הנוגעים בדבר לא היו מרוצים, מה שיצר מומנטום לשינוי" 16 2023 ספטמבר | עמיתים

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=