מידעו"ס - גיליון 102 - ספטמבר 2023

2023 , ספטמבר 102 מידעו"ס רשימת המקורות .)2013( ' ברט, א', אבידן, ג', למפרט, ח', ועמית, ג עבודת רחוב: מהחללים הסגורים למרחבי החיים של https://www . הג'וינט. .בני נוער בקצה רצף הסיכון /עבודת-רחוב- thejoint.org.il/digital-library מהחללים-הסגורים-למרחבי-החי/ אפיון יחידות .)2020( הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית־כלכלית של https://www.cbs. .2017 האוכלוסייה בשנת gov.il/he/publications/doclib/2021/socio_ eco17_1832/t12.pdf בית ספר לזיקה - מפגש אני-אתה .)2021( ' יעקב, א . הוצאת דרור לנפש.כבסיס המעשה החינוכי כורזים־קורושי, י', מזרחי, ט', כץ, ח', וכרמון, א' ). פיתוח קהילתי בין־תחומי: תוצרי למידה 2009( חברה תאורטיים ויישומיים בישראל ובארצות־הברית. .106-85 כט, ,ורווחה ). "ומה אני עושה? 2012( ' לביא־אג'אי, מ', וקרומר־נבו, מ מה שאני יכולה לעשות, אני פשוט שם": עמידה לצד .25-16 ,9 ,. עט השדהכפרקטיקת עבודה של מדריכי רחוב .עבודה קהילתית: שיטות לשינוי חברתי .)2009( ' סדן, א הוצאת הקיבוץ המאוחד. עבודת היישוג .)2003( ' פרידמן, י', ובנדס־יעקב, א מכון בשירות לנוער וצעירים במשרד העבודה והרווחה. הנרייטה סאלד. Interdisciplinary community .)2009( ' קטן, י development. International perspectives. .176-173 ,79 ,ביטחון סוציאלי ). חינוך לאוטופיה. בתוך: 2023( ' קפלן, ר', ויעקב, א חזונות חינוך בשישה י' הרפז וא' כרמון (עורכים): רסלינג.צעדים. עובדים בשטח: עבודת רחוב ויישוג .)2013( ' שיינטוך, ש . משרד הרווחה של עובדים סוציאליים ושל אחרים והשירותים החברתיים. מילים המנסות לגעת: מחקר .)2003( ' שקדי, א . רמות.איכותני - תאוריה ויישום Rothman, J. (1996). The interweaving of community intervention approaches. Journal of Community Practice, 3(3), 69-99, The Haworth Press, Inc. Saleebey, D. (2009). The strengths approach to practice: Beginnings. In D. Saleebey (Ed.), Strengths perspective in social work practice (5th edition) (pp. 93-107). Pearson Education. Spector-Mersel, G. (2010). Narrative research: Time for a paradigm. Narrative Inquiry, 20(1), 204-224. חשיבה ביקורתית התחדד כי אחד המרכיבים החשובים בפיתוח מנהיגות לעבוד עם בקרב אוכלוסייה מוחלשת הוא היכולת , במטרה לאפשר הכעס על חוסר הצדק ולא נגדו את המעבר מייאוש לכעס וממנו לבנייה. מתברר שדווקא כאשר "שמים על השולחן" גם את הסוגיות הקשות בחיים, ולומדים לראותן כתוצאה של הבניות חברתיות־מערכתיות ולא כתוצאה של גורל - זה עשוי לתת כוח גדול, ואף לקרב בין אנשי המקצוע לתושבים. ליווי ותמיכה לאנשי המקצוע קיומה של במהלך הכתיבה הבנתי ביתר שאת עד כמה מערכת תמיכה לאנשי המקצוע הפועלים בשכונות . נדרש ליווי עוטף ונרחב הכולל שיחות היא הכרחית עמיתים, ליווי פרטני וקבוצתי ואוזן קשבת תמידית, במחשבה שהמאמץ להגדיל תקווה במרחב שיש בו כל כך הרבה כאב מחייב להגדיל את התקווה גם בליבם ; לביא־אג'אי 2013 , של העובדים עצמם (ברט ואחרים .)2012 , וקרומר־נבו מגבלות המחקר והצעת מחקרי המשך לצד הצגת ממצאי המחקר הנוכחי, למחקר זה יש כמה מגבלות. מבין התושבים שהוזמנו להתראיין, רואיינו בפועל רק הפעילים שבחרו להקדיש מזמנם ולהיפגש. יתכן שאלה היו מי שהתגאו בחוויות עשירות וממושכות בתוכנית, ובכך מקופלות מגבלות המחקר. לא רואיינו תושבים שאינם פעילים ולא רואיינו ילדים פעילים, מאחר שזה הצריך את אישור הוריהם. כמו כן, חשוב לציין שאת הראיונות ביצעתי כחוקר וכיזם התוכנית גם יחד. כדי להתגבר על מגבלה זו עבדתי עם הנחיה, שעזרה לי לנתחם באופן אובייקטיבי עד כמה שניתן. כמו כן, חזרתי אל המרואיינים ובדקתי שאכן הבנתי היטב את כוונתם. איסוף החומרים במחקר הבליט כמה שאלות שיש להמשיך ולהעמיק בהן: כיצד ניתן להגדיל את מעגלי ההשתתפות של התושבים הפעילים בתוכנית? איך נכון להמשיך ולטפח את תפיסת הזהות העצמית של הפעילים כמנהיגים? כיצד ניתן לסייע למדריכים להחזיק גם ביום־יום השוחק את האיכויות בעבודתם שהשתקפו במחקר? לסיום, ניתן לומר כי הישגי התוכנית מבוססים על תפיסת פעולה ייחודית ומעידים על הפוטנציאל הגלום בשכפולה לשכונות נוספות בארץ. מתברר כי בכוחה של עבודת הרחוב, על אף דעיכתה בישראל (ברט ; שיינטוך, 2003 , ; פרידמן ובנדס־יעקב 2013 , ואחרים ), ליצור דיאלוג הכרחי במצבים של תקיעות, 2013 להסיר מחיצות, לגבש הנהגה תוך שבירה של סטיגמות, לקרב בין המערכות לבין השטח, ומעל לכול - לפלס ||| דרך לתקווה במקומות שבהם היא הכי נדרשת. PDF להורדת המאמר בקובץ 29

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=