מידעו"ס - גיליון 102 - ספטמבר 2023

׳חאו ןוסח בורטסוא | תדחוימ תואחא במקום פגיע יותר, אך יחד עם זאת קיימות בשלב זה גמישות מרבית ואפשרות להתפתחות בריאה ומצמיחה ). בשלב התפתחותי חשוב זה, Erikson, 1968( שבמהלכו ילדים נמצאים במשך שעות ארוכות במסגרות החינוך השונות, התגלה ממצא מטריד, המצביע על כך שתשומת לב וסיוע ייחודי לאלב"מ נעדרים ממסגרות .)Hayden et al., 2019( החינוך באופן פורמלי ברמת הפרט, עולה צורך בזיהוי הצרכים הייחודיים של אלב"מ. זיהוי צרכים אלה ייעשה על ידי הגורמים המלווים את המשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, בהם עובדים סוציאליים ברשות, יועצים חינוכיים, מורים ומטפלים בתחומים שונים. תכנון ההתערבויות יתנהל בגישה של , שבה מתקיים שיח בין מומחים, Co-production כאשר אנשי המקצוע הם המומחים בתחומם והאלב"מ הם המומחים למצבם. שיטה זו נתפסת כיעילה במיוחד במתן מענה לצרכים מורכבים וייחודיים ומשפרת את איכות השירות הניתן. על כן, יש חשיבות לכך שהצרכנים יהיו Realpe שותפים מלאים ופעילים בכל שלבי ההתערבות ( .)& Wallace, 2010; Voorberg et al., 2014 בעשור האחרון, משרד הרווחה והביטחון החברתי מקדם גישה ממוקדת־משפחה בשדה המוגבלויות. ביטוי לכך נראה בהפעלת מרכזים למשפחות לילדים עם מוגבלויות. מרכזים אלה רואים את ההשפעה ההדדית המתקיימת בין הפרט, המשפחה והקהילה, כאשר אחד ממרכיבי השירות ). עם 2018 , הוא מתן מענה לאחאים (קריסי־קדוש ואחרים זאת, נראה כי אין תורה סדורה להתערבויות עם אלב"מ. ראוי שהתערבויות כאלה ישימו במרכז את התמודדותו של הפרט בתוך ההקשר המשפחתי וייתנו עדיפות להתערבות הכוללת את המשפחה וההורים. במסגרת ההתערבות, יש חשיבות לצמצום הפערים בין המסרים שבתוך תוכנית ההתערבות לבין המסרים המשפחתיים שהאלב"מ חווה במשפחתו. בהתערבות יושם דגש על השיח המשפחתי, על מתן ידע לילדים על מוגבלות האחים, על מערכת היחסים בין האחים ועל מערכת היחסים בין ההורים לאלב"מ. שינוי עמדות חברתיות ייעשה באמצעות כתיבה ופרסום, הפצת ידע, מפגש בין אנשים עם וללא מוגבלויות בדגש על גילאים צעירים, הכשרות של אנשי מקצוע, ימי עיון וקידום הידע והמומחיות של עמותות שונות העוסקות במשפחה ובמוגבלות. בתוכניות ההתערבות שיוצעו, יש צורך לפתח התערבויות רגישות־תרבות. כמו כן, יש לוודא שהתערבויות עבור אלב"מ ייעשו ברמה המדינית, ללא אפליה של המרחב הפריפריאלי. לאור האמור לעיל, עולה הקריאה למשרדי הממשלה השונים, כגון משרד החינוך, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבריאות ומשרד הביטחון, לגבש מדיניות ברורה ומוצהרת לגבי קידום אלב"מ כחלק ממדיניות ממוקדת־משפחה, הרואה במשפחה לקוח ||| מרכזי בקידום אנשים עם מוגבלויות. רשימת המקורות ). חוסן ועמידות נפשיים - הזקן הישראלי 2017( ' ביצור, א מול האיומים על העורף האזרחי: לקחי מבצע "צוק .21-13 ,)2( גרונטולוגיה וגריאטריה, מ"דאיתן". מבוא לטיפול משפחתי, .)2004( ' דאלוס, ר', ודרייפר, ר . אח.תיאוריה ושיטות עבודה מערכתיות הירשמן, ד', ולוביק שושן, ש', ברקת־סרולביץ, ע', ). תיאור מקרה: טיפול משפחתי 2014( ' וטרבס, א כתב עת ישראלי עיסוקי להחזרת תפקוד משפחתי. .143-128 ,)4(23 , לריפוי בעיסוק לקט נתונים מהסקר .2020 , הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל היום הבין־לאומי למען זכויות אנשים 2020 החברתי https://www.cbs.gov.il נדלה מתוך: /עם מוגבלות. he/mediarelease/pages/2021.aspx קריסי־קדוש, ל', גולן, מ', כהן־הטב, מ', זהבי, ה', שמש, א', אביבי, א', קרדי, ק', וברגר־יעקב, ת' שירות משלים למשפחות לילדים עם .)2018( ג'וינט ישראל. נדלה מתוך: .מוגבלות: תדריך הפעלה https://www.thejoint.org.il/digital-library Branstetter, J. E., Domian, E. W., Williams, P. D., Graff, J. C., & Piamjariyakul, U. (2008). Communication themes in families of children with chronic conditions. Comprehensive Pediatric Nursing, 31(4), 171–184. doi:10.1080/01460860802475184 Cox, A. H., Marshall, E. S., Mandleco, B., & Olsen, S. F. (2003). Coping responses to daily life stressors of children who have a sibling with a disability. Journal of Family Nursing, 9(4), 397–413. doi:10.1177/1074840703258328 Dauz Williams, P., Piamjariyakul, U., Carolyn Graff, J., Stanton, A., Guthrie, A. C., Hafeman, C., & Williams, A. R. (2010). Developmental disabilities: Effects on well siblings. Comprehensive Pediatric Nursing, 33(1), 39–55. doi:10.3109/01460860903486515 Dervishaliaj, E. (2013). Parental stress in families of children with disabilities: A literature review. Journal of Educational and Social Research, 3(7), 579584. https://doi.org/10.5901/jesr.2013.v3n7p579 Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. Norton. יש חשיבות למתן הכרה, עידוד, קבלה ותיקוף העובדה שחוויית החיים לצד אח או אחות עם מוגבלות היא חוויה ייחודית ומורכבת ברמת הפרט, המשפחה והחברה 38 ||||

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=