הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות - ספטמבר 2024

31 במשרד הבריאות, מכון התקנים וועדות הת־ קינה בתחום המזון. הדגימות מגיעות למעבדה למזון באבו כביר ממפעלים ומתחנות הסגר בנמלים, ממסעדות וממרכזי מזון. ההחלטה מה לדגום, באיזו תדירות ובאילו אופנים, נעשית על פי הערכת סיכונים שמבצע שירות המזון. "אנחנו בודקים הכל", אומרת ד"ר רוזנצוייג. "בין היתר, אנחנו בודקים אלרגנים, הרכב מזון וויטמינים. הרבה דברים מגיעים מסקרים של שירות המזון". שגרת העבודה במעבדה מוקפדת ויסודית על מנת לוודא שהכל תקין. "מדי פעם מגיע טלפון שמדווח לנו על הרעלה ואנחנו מיד בודקים", מוסיפה ד"ר רוזנצוייג ומדגישה שהמעבדה עובדת בשגרת חירום. "אנחנו צריכים להיות במצב של 'היכון' כל הזמן. המפעלים הם אותם מפעלים והיבואנים הם אותם יבואנים, אבל כל דגימה יכולה להדליק נורה אדומה. לכן, אנח־ נו חייבים לשמור על ערנות. כל הזמן מגיעות דגימות ואין לנו דרך לצפות מה יגיע. אם אנחנו נטעה עלול להיכנס לשוק מזון שיהווה סיכון בריאותי או שיצרן עלול להיפגע". העבודה "הבלשית", כפי שמכנה אותה ד"ר רוזנצוייג, היא האתגר הגדול בעבודת המעבדה. "מדי פעם מגיעות אלינו תלונות מצד הציבור או תלונות עקב תחלואה, ועבורנו, כשמגיע הדוח, נפתחת 'תעלומה'. אנחנו קוראים על מה האיש התלונן, מה הוא הרגיש, מה הוא ראה, ומתחי־ לים לבדוק. לפעמים אנשים מתלוננים על טעם, על ריח או על המרקם. לפי זה אנחנו מחפשים את הבעיה. אם אדם פיתח תגובה אלרגית אחרי שאכל משהו, מתחילה בדיקה לאחור, שבודקת, בין היתר, מה הוא אכל, מהיכן האוכל הגיע ואיפה הוא יוצר". זה בדיוק התהליך שהתרחש ביום העצמאות ההוא לפני מספר שנים, כשבמוסד סיעודי במר־ כז הארץ נפטרו שלושה מטופלים ורבים אחרים אושפזו. מפקחי שירות המזון הארצי, שהוזעקו למקום, הגיעו תוך שעות ספורות ואספו דגי־ מות מסעודת יום העצמאות שנערכה למטופלים במוסד ערב קודם לכן. "השארתי עובדים שיכינו את המעבדה לכל הבדיקות, כי במקרים כאלה צריך לגדל כל חיידק בתנאים טובים", משחזרת ד"ר רוזנצוייג. "בחמש אחר הצהריים המפקחים מנות שהוגשו בארוחה, ומיד 13־ הביאו דגימות מ נכנסנו לעבודה. בשמונה בבוקר כבר הייתה לנו אינדיקציה על הגורם שהוביל לתחלואה ולת־ מותה". ההקפדה בתהליך הבדיקות מקבלת משנה תוקף כשמדובר במזון רגיש. המעבדה בתל אביב היא המעבדה היחידה שבה בודקים ויט־ מינים, לכן מגיעות אליה בדיקות של מזון רגיש ומזון של תינוקות. פרשת 'רמדיה', שזעזעה את המדינה, המחישה את הצורך בבדיקות תכופות ויסודיות. "אנחנו חייבים להיות מאוד מדויקים ומאוד אמינים", היא מסבירה ומדגישה שער־ נותם של עובדי המעבדה מצילה חיי אדם, וב־ הגיעה 2023 מקרה זה, חיי תינוקות. בדצמבר למעבדה דגימה של מזון תינוקות ובבדיקות שגרתיות שבוצעו בה נמצא חיידק. "התברר שמצאנו חיידק שהיה במפעל", היא אומרת. "כיוון שהיצרנית היא חברה בינלאומית, ה־ נכנס לתמונה. כתוצאה מכך בוצע ריקול FDA בינלאומי". בחודש ינואר האחרון הגיעה למעבדה דגימה י � שהכ B6 של תמ"ל ונמצא שכמות הויטמין לה הייתה גבוהה הרבה יותר מהרמה התקינה. "אנחנו שומרים דגימות של מוצרים כדי שנוכל להשוות תוצאות של בדיקות לאורך זמן. פני־ נו ליצרן, שבדק וגילה שהייתה תקלה במפעל והוכנסה בטעות כמות גבוהה מדי של ויטמין לתרכובת. בעקבות התקלה החברה עשתה רי־ מדינות. אני חושבת שיכלו לעלות על 47־ קול ב התקלה קודם במדינות אחרות, אבל שם פחות בודקים. בישראל, אחרי האסון של 'רמדיה', בו־ דקים תמ"ל בקפדנות רבה". מלבד בני אדם, גם חיות מחמד ניצלו הודות לחקירות המעבדה שמבצעים ד"ר רוזנצוייג ועו־ בדיה. "בגלל שאנחנו עושים בדיקות ויטמינים", היא מספרת. "יצרו איתנו קשר מביה"ח הווטרי־ נרי בבית דגן, וסיפרו שהם גילו שחסרים לכל־ בלב שהגיע אליהם ויטמינים. כך גילינו שחסר ויטמין במזון המעובד שבו האכילו אותו, ונוצר קשר עם המפעל כדי להתריע על התקלה. לפ־ עמים זאת ממש עבודה בלשית, זה מה שמעניין בעבודה שלנו". גם המלחמה מזמנת אתגרים רבים בניהול המעבדה. "הסגן שלי, שמנהל את מעבדת המיק־ רוביולוגיה, משרת במילואים מתחילת המלחמה ביחידת הזיהוי. בחודשים הראשונים של המלח־ מה לא ראינו אותו. עכשיו הוא עושה מילואים במקביל לעבודה." כשהתחילה המלחמה הנמלים והמפעלים לא עבדו. היקף העבודה במעבדה היה נמוך, אבל ד"ר רוזנצוייג וצוות המעבדה שלה לא יכלו לשבת בחיבוק ידיים. "בחודשים הרא־ שונים למלחמה ניהלתי צוות מתנדבים של משרד הבריאות, שסייע לשחרור גופות במ־ חנה שורה", היא אומרת. "יחד איתי התנדבו עוד שלוש עובדות מהמעבדה. זה היה חשוב מאוד. הרגשתי שהעבודה מסיחה את דעתי מהמציאות הנוראה". ד"ר רוזנצוייג מעידה כי העבודה במעבדה מאתגרת ומעוררת מחשבה. "אני אוהבת שה־ עבודה שלי מגוונת ומלאת תעלומות. יש לי אתגרים רבים; מקצועיים, מדעיים, אתגרים שקשורים לניהול אנשים, לתיעדוף וניהול זמן, ויש גם אתגרים טכניים שקשורים לת־ שתיות של המעבדה. עבדתי במקומות רבים, וזה המקום שאני הכי אוהבת, בעיקר בגלל האנשים המצוינים שנמצאים איתי. אני עובדת עם אנשים אינטליגנטים ומקסימים, שממש כיף לעבוד איתם, אנשים שמבינים היטב את האחריות שלהם. מבחינתי מה שחשוב הוא שלעובד יהיה מוסר עבודה גבוה, שהוא יהיה אמין עם אינטליגנציה ומוכנות ללמוד. מבחי־ נתי עובד שמגיע לכאן יכול ללמוד ולהתפתח עם הזמן". מוצרים ממתינים לבדיקה במעבדה. צילום: דוד טברסקי ״כל דבר שאפשר לקנות, לבשל או לאכול בישראל, בין אם הוא מיוצר בארץ ובין אם הוא מיובא, נבדק בצורה מדגמית. הפיקוח כולל הרבה אמצעים, אחד מהם הוא בדיקות מעבדה״ מעבדות המזון והמים

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=