דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

נלחמים בהסתה / גרמניה: חוק למאבק בגזענות ברשת מעורר מחלוקת מימין ומשמאל

טוויטר השעתה חשבון של חברת פרלמנט מהימין הקיצוני בשל ציוץ נגד מוסלמים, זאת בהתאם לחוק חדש שנכנס לתוקפו בתחילת השנה | לצד מחאות על פגיעה בחופש הביטוי, טוענים מתנגדי החוק כי המדינה צריכה לנהל את המאבק, ולא חברות פרטיות

בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

גרמניה יוצאת למלחמה בגילויי הגזענות והשנאה ברשתות החברתיות. עם תחילת שנת 2018 נכנס לתוקפו חוק חדש, המחייב את ענקיות האינטרנט למחוק הודעות המכילות ביטויי שנאה וגזענות, או שייאלצו להתמודד עם קנסות עתק, שיוכלו להגיע עד לגובה של 50 מיליון אירו.

החוק החדש, שזכה לשם "חוק אכיפת הרשת", כופה על רשתות חברתיות למחוק כל פוסט שיימצא פוגעני, בתוך 24 שעות בלבד מרגע הפרסום. בין החברות עליהן חל החוק החדש, שנכנס כאמור לתוקפו ב-1 בינואר, ניתן למצוא את פייסבוק, גוגל, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב, סנאפצ'ט ועוד.

שעות ספורות בלבד לאחר שנכנס לתוקף, כבר נכנס החוק לפעולה. חברת מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", ביאטריקס פון סטורץ', פירסמה בערב השנה החדשה פוסט בחשבון הטוויטר שלה, בו תקפה את משטרת מחוז נורדריין-וסטפאליה, לאחר שהמשטרה המקומית פירסמה ברכה לקראת השנה האזרחית החדשה בשפה הערבית עבור המהגרים המוסלמים המתגוררים במדינה.

"מה לעזאזל קורה במדינה במדינה הזו? מדוע הדף הרשמי של המשטרה בנורדריין-וסטפאליה מצייץ בערבית? האם הם מבקשים לפייס את ההמון המוסלמי הברברי והאנס?" צייצה פון סטורץ'. הפוסט הזועם הגיע אחרי שבשנה שעברה, במהלך חגיגות השנה החדשה, הוגשו למשטרת גרמניה מאות תלונות של נשים גרמניות שהוטרדו ברחובות המדינה על ידי מהגרים מוסלמים.

זמן קצר לאחר פרסום הפוסט, הודיעה טוויטר כי חשבונה של פון סטורץ' הושבת והיא נחסמה מהמשך השימוש ברשת החברתית, זאת בהתאם לחוק החדש. לאחר 12 שעות שוחזר חשבונה של פון סטורץ', אחרי שזו מחקה את הציוץ הפוגעני.

גם במשטרת נורדריין-וסטפאליה לא עברו לסדר היום על הדברים שפירסמה הפוליטיקאית, חברת מפלגה שמיתגה את עצמה כ"אנטי-הגירה", ודוברת המשטרה הודיעה כי "נפתחה חקירה נגד פון סטורץ' בגין הסתה לשנאה וגזענות". במשטרה גם הגנו על ההחלטה לפרסם את ברכת השנה החדשה בערבית, ואמרו כי "מקובל לפרסם ברכה לשנה החדשה במספר שפות. בין היתר פירסמנו את הברכה גם באנגלית וצרפתית". לעומתם, מנהיגת מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", אליס ויידל, פירסמה פוסטים זועמים בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלה, בהם כינתה את המהגרים "פושעים" וטענה כי החוק החדש מהווה "צנזורה של חופש הביטוי".

החוק החדש זכה לביקורת חריפה כבר מתחילתו. ארגוני זכויות אדם, עורכי דין ועיתונאים טוענים כי האיום בקנסות ענק יביא את הרשתות החברתיות למחוק פוסטים לגיטימיים לחלוטין, ולהטיל צנזורה עצמית קפדנית יתר על המידה. חלקם גם ציינו כי ממשלת גרמניה אחראית על הענשה בגין ביטויי שנאה תחת החוקים האזרחיים והפליליים שלה, ואסור לה להעביר את האחריות לידי הרשתות החברתיות.

מנכ"ל ארגון "עיתונאים ללא גבולות" בגרמניה, כריסטיאן מיר, אמר כי לחוק החדש תהיה השפעה שלילית על חופש העיתונות בגרמניה. "המועד הקצר להסרת הפוסטים הנחשבים כפוגעניים, יחד עם האיום של קנסות כבדים" טען, "יניע ככל הנראה את הרשתות החברתיות להסיר יותר תוכן מאשר מוצדק מבחינה משפטית. אפילו פרסומים עיתונאיים יעמדו בפני סכנה ממשית להיחסם בעקבות החוק הזה, ללא הליך הוגן".

המחלוקת סביב החוק גברה עוד יותר לאחר שראשי טוויטר החליטו לחסום גם את החשבון של המגזין הסטירי הגרמני "טיטאניק" ברשת החברתית, לאחר שזה פירסם סדרת ציוצים דמיוניים "פרי מוחה של פון סטורץ'" כפארודיה על הציוץ המקורי של הפוליטיקאית.

בעקבות מחאה חריפה של הגולשים, הודיעה טוויטר כי החליטה להחזיר את החשבון של "טיטאניק" לפעילות רגילה אחרי 48 שעות, אולם הצעד הוביל למחאה חריפה מצד פוליטיקאים רבים בגרמניה, וקריאות מכל רחבי הקשת הפוליטית במדינה לבטל את החוק החדש.

בימים האחרונים פועלים חברי פרלמנט בגרמניה, ממספר מפלגות, לבטל את החוק שנכנס לתוקף רק בתחילת החודש. "הימים האחרונים הראו בצורה נחרצת כי חברות פרטיות אינן יכולות להחליט בצורה נכונה האם הצהרה מקוונת מוטלת בספק היא חוקית, סאטירית, או חסרת טעם אך עדיין חוקית", אמר מזכ"ל "המפלגה הדמוקרטית החופשית", ניקולה ביר. הוא הוסיף כי מפלגתו תגיש הצעת חוק שתקבע את הקמתו של גוף מיוחד שיאכוף את שלטון החוק באינטרנט, ולא להעניק לחברות פרטיות את הזכות לקבוע את החוקיות של תוכן מסויים.

גם יו"ר מפלגת הירוקים, סיימון פיטר, קראה לחקיקתו של חוק חדש שייקח מידי חברות פרטיות את הזכות לקבוע מהם פרסום לגיטימי או פוגעני. "זה לא מקובל שחברות בארה"ב כמו טוויטר ישפיעו על חופש הביטוי או חופש העיתונות בגרמניה. הצענו כבר בשנה שעברה חלופות משפטיות ברורות שימשיכו להטיל אחריות על טוויטר ורשתות חברתיות אחרות, מבלי להפוך אותן לשופטות" אמרה פיטר. גם ראשי "אלטנרטיבה לגרמניה" הודיעו כי הם מתכוונים להגיש הצעה לביטול החוק החדש.

אל שורת הפוליטיקאים שיצאה נגד "חוק אכיפת הרשת" הצטרף בימים האחרונים גם העיתון הנפוץ בגרמניה, "בילד", שקרא לבטל את החוק בטענה כי "הוא מחניק את חופש הדיבור, והופך את הפוליטיקאים האנטי-מהגרים שהפוסטים שלהם נמחקים, לקדושים מעונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!