דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פינוי עמונה

צומת עמונה / לראשונה מאז שנות ה-90: התנחלות חוקית הוקמה למפוני עמונה

קצת יותר משנה מאז הפינוי וההריסה של המאחז הלא חוקי, מבני מגורים הונחו בהתנחלות החדשה עמיחי | יו"ר המועצה אזורית מטה בנימין: "סנונית ראשונה שתעזור להסדרות נוספות"

הקמת היישוב עמיחי למפוני עמונה (קרדיט: מטה מאבק עמונה)
הקמת היישוב עמיחי למפוני עמונה (קרדיט: מטה מאבק עמונה)
שי ניר

קצת יותר משנה מאז הפינוי וההריסה של המאחז הלא חוקי עמונה, בצו בית משפט, החלו אתמול (רביעי), להניח מבני מגורים בהתנחלות עמיחי, שהוקמה עבור המפונים. יש לציין כי על אף שאנשי עמונה כשלו בקמפיין הקודם להשארת הישוב במקומו המקורי והסדרתו, קמפיין שאיים לרגעים על שלמות הקואליציה, הם הביאו לשני מהלכים משמעותיים בסוגיית השטחים הכבושים ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה, שנועד להסדיר את מעמדם של אלפי מבנים לא חוקיים בהתנחלויות והמאחזים הלא-חוקיים, שאמנם נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל אך מצוי עדיין במאבק משפטי למימושו והקמת התנחלות ראשונה חוקית, בהחלטת ממשלה, לראשונה מאז שנות ה-90.

בהודעת מטה המאבק עמונה נמסר כי "לאחר יותר משנה ארוכה וקשה בה חיינו כפליטים באכסניית נוער, לאחר העקירה הקשה שעברנו מהבית, ממחוזות ילדותינו, מעמונה שלנו – היום יעלו קראוונים ראשונים לישוב החדש שהקמנו, עמיחי, והכל באור יום וכדין".

הקמת היישוב עמיחי למפוני עמונה (קרדיט: מטה מאבק עמונה)
הקמת היישוב עמיחי למפוני עמונה (קרדיט: מטה מאבק עמונה)

"הדבר הגדול שתושבי עמונה השיגו במאבקם הבלתי מתפשר הוא שינוי השיח והתודעה", אמר יו"ר מטה המאבק עמונה, אביחי בוארון. על רקע המחלוקת הפוליטית, מזה למעלה מחמישים שנים – מעמדם של השטחים הכבושים ובתוכם למעלה מ-2 מיליון תושביו הפלסטינים ואולי בהתעלם מכך, אמר בוארון כי "יהודה ושומרון אינם החצר האחורית של ישראל אלא חלק בלתי נפרד מהמדינה והתושבים כאן אינם בני בלי בית אלא אזרחים שווי זכויות. זו הבשורה הגדולה לתושבי יו"ש ומכאן הדרך לריבונות ביו"ש קצרה מאוד".

יש לציין כי רק לפני עשרה ימים דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הדיון על יוזמת החקיקה הפרטית של חוק הריבונות ויממה מאוחר יותר נכנסה ישראל להסתבכות דיפלומטית מביכה עם הממשל האמריקאי לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, התרברב בפני סיעת הליכוד כי הוא במגעים עם האמריקאים בנושא, ומהבית הלבן יצאה הודעת נזיפה שאמרה כי הדיווחים "שקריים".

אבי רואה, יו"ר המועצה אזורית מטה בנימין אמר ל'דבר ראשון' כי הוא רואה בישוב עמיחי "סנונית ראשונה שתעזור להסדרות נוספות" והוסיף כי במרחב יהודה ושומרון יש מרחב של ישובים צעירים שצריכים הסדרה. דרך המיקום של עמיחי ודרך הישוב שלו פותח דברים נוספים". יחד עם זאת הפנה ביקורת מרומזת על הממשלה כי רוב אלפי יחידות הדיור אשר אושרו לשיווק בשטחים, בהחלטת הממשלה, לא יצאו לפועל. "מבחינה טכנית. זה בכל מקרה לא קורה מעכשיו לעכשיו", אמר והוסיף "אנחנו עוקבים אחרי זה".

פנחס ולרשטיין, ראש צוות הכשרת המאחזים הלא חוקיים במשרד ראש הממשלה, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע, אשר תחת כהונתו כראש המועצה האזורית מטה בנימין, הוקם המאחז הלא חוקי עמונה, אמר ל'דבר ראשון' כי, "כתושב עפרה וכמי שליווה את הקמת עמונה במקומה הראשוני, בוודאי שמח על הפתרון להקמת ישוב" והוסיף, "זו החלטת ממשלה שעברה את כל ההליכים הסטטוטוריים. אני שמח וכנראה יהיו עוד הליכים עד שיחוברו החשמל והמים אני לא רואה בעיה כי יש את כל האישורים".

פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האם הקמת הישוב עמיחי היא סנונית ראשונה למדיניות ממשלתית להקמת ישובים בשטחים?

"גידול האוכלוסייה ביהודה ושומרון יצריך אולי הקמת ישוב או שניים נוספים. אבל ברובם זה יהיה במסגרת הסדרת הישובים הקיימים. אני מתקשה לראות חוסר לחץ בינלאומי להקמת ישובים. זו דעתי האישית וללא גיבוי החלטת דרג מדיני. אני לא יודע מה עמדתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!