דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הרפואית

סדקים בגילדה / ארגון הרופאים המתמחים: "הר"י הכריזה 'פייק' סכסוך עבודה"

אחרי שההסתדרות הרפואית מחתה על הרחבת סמכויותיהן של אחיות מומחיות, טוען יו"ר ארגון 'מרשם' אריאל בוצ'ינסקי שמדובר בסכסוך לצרכי בחירות, ומתייצב לצד האחיות

אחיות במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אחיות במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" אריאל בוצ'ינסקי מאשים את יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י) ליאוניד אידלמן בהכרזת סכסוך עבודה לצרכי בחירות, וזאת על גבן של האחיות במערכת הבריאות. בוצ'ינסקי טוען כי התבטאויותיו של אידלמן כנגד הרחבת סמכויותיהן של אחיות מומחיות במרפאות הקהילה ובבתי החולים הן "אמירות חריגות… שעליהן אני חושב שאסור לנו להבליג".

ד"ר אראל בוצ'ינסקי, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" (צילום: לעופר וקנין).
ד"ר אראל בוצ'ינסקי, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" (צילום: לעופר וקנין).

"אחות מומחית" היא אחות בעלת תואר שני בסיעוד שעוברת הכשרה קלינית, שתוסמך להעניק טיפול כוללני לחולים מסוימים – סמכות שהיתה שמורה עד כה לרופאים בלבד. המודל פותח במשרד הבריאות במטרה לייעל את הטיפול בחולים, לפנות את הרופאים ממטלות מסוימות  וליצור מסלולי קידום לאחיות. בינואר השנה פורסם חוזר של משרד הבריאות שמגדיר את סמכויותיהן של האחיות המומחיות ברפואת הקהילה. בעקבות פרסום החוזר הכריזה ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה, בטענה כי מדובר בפגיעה בסמכויות הרופאים.  להכרזת הסכסוך נלוו התבטאויות חריפות של יו"ר הר"י אידלמן, שטען כי במדינות שהעבירו סמכויות מהרופאים לאחיות חלה עלייה בשיעורי התמותה – התבטאויות שגררו תגובות חריפות של הסתדרות האחיות. לפי החוק רשאית ההסתדרות הרפואית להפעיל צעדים ארגוניים, אך עד כה היא טרם עשתה זאת.

בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו, התייצב יו"ר מרשם לצד האחיות והאשים את אידלמן בהכרזת "פייק סכסוך עבודה" חודשיים לפני הבחירות לראשות הר"י. "פתאום הוכרז סכסוך עבודה ואיום בהשבתה מצד הר"י. בהצהרת הסכסוך אין התייחסות לוועדה, לחוזרים של משרד הבריאות או לעבודת האחות בקהילה, אלא התנגדות לכל העברה של 'סמכויות ופעולות המצויות בתחום הרפואה לתחום מקצוע הסיעוד'. זוהי תגובה קצת מאוחרת, בלשון המעטה, בהינתן כל אותן האחיות המומחיות שהשתלבו בשנים האחרונות במערכת.

"עוד לא ברור מה היה כל כך שונה הפעם, ומדוע הפעם בהר"י מציינים כי זו 'פגיעה במעמד הרופאים' ועד כה לא הייתה פגיעה כזו", מוסיף בוצ'ינסקי, "אם יורשה לי, ישנן כמה פגיעות חמורות במעמדנו שראויות לשביתה הרבה יותר: שורה של חוקי הסדרים מבית האוצר שעברו לאחרונה, רופאים שמותקפים באלימות פיזית כדבר שבשגרה, חוקים והסכמים שמופרים על בסיס יומיומי ועוד ועוד. תמוהה גם ההכרזה שמשרד הבריאות פעל 'בחוסר תום לב, באופן חד צדדי ללא קיום הידברות והיוועצות עם הר"י' – הרי נציגי הר"י היו חלק מהוועדה, כאמור.

בוצ'ינסקי תקף גם את דבריו של אידלמן: "לצערנו נוסף על כל סימני השאלה האלו קיבלנו גם כמה סימני קריאה בדמות אמירות חריגות מצד יו"ר הר"י שעליהן אני חושב שאסור לנו להבליג. פרופ' אידלמן אמר ברדיו ש'רופאה לומדת 12 שנה. אחות שלמדה שנה לא יכולה להחליף רופאה'. יו"ר הר"י לא מדייק כאמור, כשאומר שהאחות המומחית "למדה שנה", במה שנראה כמו ניסיון להקטין את האחיות. אמירות בעייתיות נוספות היו ש'משרד הבריאות מקריב את המטופלים ואת הרפואה במדינה. בארה"ב קידמו מעמד אחות מומחית. בארה"ב תוחלת החיים נמצאת בירידה. לא ניתן להרחיק מטופלים מרופאים'. וגם ש'העברת סמכויות ופעולות רפואיות המצויות בתחום מקצוע הרפואה לתחום מקצוע הסיעוד, תפגע באיכות הטיפול הרפואי ובבטיחות המטופלים עד כדי סכנה ממשית לשלום הציבור'.

ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרופאים (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרופאים (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

"אני חושב שזה שיא חדש – האם ייתכן שיו"ר הר"י עד כדי כך לא סומך על האחיות שטוען שהן גורמות לעליה בתמותה? אני באמת רוצה להאמין שלא. אבל אם כן – אז איפה הייתם עד היום כשאחיות מומחיות עובדות בבתי החולים כבר שנים ו"מסכנות את שלום הציבור", לשיטתכם? על איזה מחקרים אתם מתבססים שקושרים בין ירידה בתוחלת החיים לבין האחות המומחית? אם אתם דואגים באמת לשלום הציבור יש לי משהו להציע שבו אתם מוזמנים לעזור לנו לטפל – מתמחים שעובדים 270 שעות בחודש, במעל 6 תורנויות בחודש של 26 שעות, ועולים על הכביש לאחר מכן ללא שישנו דקה. בטח תסכימו איתי שזו סכנה לשלום הציבור ולחיי המתמחים. שווה סכסוך?"

בוצ'ינסקי מוסיף ואומר כי "לאור כל זאת, לא ניתן שלא לתהות האם מדובר ב- fake סכסוך עבודה, והאם הוא קשור לכך שבעוד חודשיים יש בחירות לתפקיד יו"ר הר"י? האם הוא קשור לכך שבאגודה העות'מנית ששמה הר"י הבסיס הפוליטי שקובע את זהות היו"ר הם רופאי הקהילה בארגון עות'מני נוסף שגם בו אין לנו ייצוג וששמו ארק"ח (ארגון רופאי קופות החולים)? אני אשאיר לכם להחליט."

הבחירות לראשות הר"י יתקיימו במסגרת ועידת הארגון, שתיערך ב22-25 במאי. "מרשם" מנסה להתחרות בהר"י כארגון יציג של רופאים מתמחים, שכרגע מיוצגים בהר"י. בשנה שעברה הפסיד מרשם בעתירה לבג"צ לקיצור שעות התורנויות של רופאים מתמחים.

תגובת ההסתדרות הרפואית לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!