דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות הרופאים בישראל

הקרב במערכת הבריאות / סמכויות האחיות המומחיות בקהילה הורחבו, הרופאים יצאו למלחמה

יו"ר הסתדרות הרופאים: "בארה"ב קידמו מעמד של אחות מומחית ותוחלת החיים שם בירידה" | יו"ר הסתדרות האחיות: "זה חוסר אחריות להגיד דבר כזה וחוצפה שאין כדוגמתה"

אחיות בבית החולים הדסה עין כרם. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
אחיות בבית החולים הדסה עין כרם. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הסתדרות הרופאים ליאוניד אידלמן הכריז סכסוך עבודה בעקבות תכנית של משרד הבריאות להרחבת הסמכויות של אחיות מומחיות בקהילה, כפי שהתפרסם בחוזה שהוציא המשרד. הסתדרות האחיות מגיבה בזעם.

לטענת אידלמן בארצות הברית ירדה תוחלת החיים בעקבות מהלך דומה. אידלמן צייץ בחשבון הטוויטר שלו "רופאה, כדי לזכות בתואר מומחית לומדת 12 שנים. אחות עלולה לקבל תואר זה בתום לימודים קצרים ביותר. משרד הבריאות מקריב את המטופלים ואת הרפואה במדינה. בארה"ב קידמו מעמד אחות מומחית. בארה"ב תוחלת החיים נמצאת בירידה. לא ניתן להרחיק מטופלים מרופאים".

שרון אלוש יו"ר ועד האחיות בבית חולים לניאדו אמרה: "אחות בישראל לומדת ארבע שנים לתואר ראשון, מתמקצעת בכל המקצועות במהלך הלימודים, גם סטודנטיות עובדות במהלך הלימודים. בנוסף, הן עוברות הכשרות ספציפיות כמו טיפול נמרץ, פגים ועוד. האחיות צריכות לעבור מבחנים קשים ומייגעים. רוב הבנות לומדות לתארים מתקדמים יותר כמו מנהל עסקים, משפטים ובריאות הציבור, לי יש תואר במשפטים בתחום הבריאות. כבודם של הרופאים במקומם מונח, באמת הלימודים שלהם מאוד קשים, לא לוקחת את זה מהם. אבל אידלמן שוכח את העניין של האמפתיה והחמלה שיש רק לנו. האחות נמצאת כל הזמן על החולה, מי שיודעת הכי טוב מה איתו זאת האחות. אין דבר כזה רופא טוב בלי אחות טובה. אם נותנים לאחיות את המומחיות הקלינית זה לא גורע מתפקודו של הרופא אלא להפך, זה מעצים אותו וזה מה שאידלמן לא מבין פה. חוק האחיות והפרופסיה מגיעים לנו".

אילנה כהן יו"ר הסתדרות האחיות גם הגיבה בחריפות לאמירות של אידלמן: "ישבה ועדה במשרד הבריאות והחליטה. בגדול צריך להבין דבר אחד, במשך שנים על גבי שנים האחיות מתמקצעות, זה לא מה שהיה פעם. לקחו אחיות עם ניסיון קליני של 5-6 שנים, לוקחות קורסים כל שנה. האזרחים שנמצאים בבית אין מי שיטפל בהם. באו ונתנו סמכויות לאחיות לתת טיפול לחולים ופתאום קמו הרופאים, ומתנגדים. הרי אם היו מטפלים בהם כמו שצריך לא היה צריך את זה. כשבאו ונתנו לאחיות קמו ואמרו לא לתת להן, העניין לא מקצועי, זה נהיה "מי לקח את הבובה שלי". הם רוצים שהאחיות יהיו בגובה הדשא. אבל בפועל האחיות הן אלה שמחזיקות את מערכת הבריאות. זה שקם יו"ר הר"י ואמר שבגלל מחקר שנתנו סמכויות לאחיות זה קיצר את תוחלת החיים ושאם יתנו את הסמכויות לאחיות זה יהווה סכנה למטופלים, זה חוסר אחריות להגיד דבר כזה. אתה הולך להשבית ולא לתת טיפול כי מה לקחו לך? זאת חוצפה שאין כדוגמתה. צריך להצדיע לאחיות, ואני גם משוכנעת שלא כל הרופאים בדעה שלו. הוא עושה פה מלחמה. איזה מן אמירה זו? זו אמירה שיכולה לגרור אחריה אלימות כלפי האחיות".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!