דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חקירת האשראי לטייקונים / הסדרי החוב של פישמן: "הציבור רוצה לדעת איפה היה הפיקוח על הבנקים"

ח"כ כבל, יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת האשראי לטייקונים: "יש שמתפללים שוועדת החקירה תתפזר, אבל גם אם הכנסת תתפזר הבעיות לא ייעלמו" | משתתפי הוועדה קראו ליישום שורה של צעדים להגברת התחרותיות במגזר הפיננסי

ועדת חקירה פרלמנטרית על הלווים הגדולים המכונה גם ועדת פישמן (צילום: עמר כהן)
ועדת חקירה פרלמנטרית על הלווים הגדולים המכונה גם ועדת פישמן (צילום: עמר כהן)
יונתן קירשנבאום

ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האשראי לטייקונים בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התכנסה היום (ראשון). תפקידה של הוועדה, שהקמתה אושרה ברוב של 42 חברי כנסת ביוני בשנה שעברה, היא לחקור את בחירתם של הבנקים להעניק הסדרי חוב לאליעזר פישמן במטרה למנוע ממנו פשיטת רגל. כבל אמר בוועדה כי "המנכ"לים של הבנקים והגופים המוסדיים יידרשו להגיע ולהסביר למה העניקו פעם אחר פעם הלוואות לטייקונים, למה נתנו כסף ללא ביטחונות רציניים". כבל הוסיף כי "יושבי ראש הבנקים והגופים המוסדיים, כולל חברי מועצות המנהליים, יידרשו להסביר האם ועדות הביקורות והאשראי פעלו באופן אחראי". עוד אמר כבל ש"הציבור רוצה לדעת איפה היו בנק ישראל והפיקוח על הבנקים. אם ידעו מה הם עשו? אם לא ידעו, הם גם צריכים לתת הסבר".

בזמנו, דרש כבל, יחד עם ח"כ איילת נחמיאס-רבין (המחנה הציוני) להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את התנאים בהן הוצע לפישמן אשראי מהבנקים. פישמן איבד בשנת 2006 סכום של כ-400 מיליון דולר אותם לקח בהלוואה, והמשיך לגלגל את חובותיו לבנקים כדי להימנע מפשיטת רגל. הבנקים, ובייחוד בנק הפועלים ובנק לאומי, הציעו לפישמן הסדר חוב במסגרתו ישלם 400 מיליון שקל בתוך חמש שנים, ובתמורה ימחקו הבנקים 1.49 מיליארד שקל מתוך חובותיו של פישמן, שעמדו אז על מעל ל-2 מיליארד שקלים.

ועדת חקירה פרלמנטרית על הלווים הגדולים ועדת פישמן (צילום: עמר כהן)
ועדת חקירה פרלמנטרית על הלווים הגדולים ועדת פישמן (צילום: עמר כהן)

כבל טען אז כי הפרשה משקפת יחס מקל מדי של הבנקים כלפי בעלי העסקים הגדולים, לעומת היחס הנוקשה שהם מראים כלפי בעלי חוב קטנים. "הציבור זועם כי הוא מרגיש שיש קבוצה קטנה של טייקונים שעושה קומבינה עם קבוצה קטנה של בנקאים, שעושים קומבינה עם קבוצה קטנה של רגולטורים בכסף של כולנו", אמר אז כבל, וטען כי על אף החובות האדירים של פישמן, הבנקים היו מוכנים להגיע להסדר חוב, בזמן ש-6 משפחות מפונות מבתיהן בכל יום בשל חובות משכנתא.

משתתפי הוועדה האשימו את הבנקים בהעדפת לקוחות גדולים, וקראו ליישום שורה של צעדים להגברת התחרותיות במגזר הפיננסי. ח"כ נחמיאס-ורבין קראה ליישום מלא של חוק שטרום, שנועד להגביר את התחרות במגזר הבנקאי, כדי להגביר את כוחם של הצרכנים הפרטיים מול נותני האשראי. היא הוסיפה כי "לא מדובר בחיפוש אשמים אלא (בניסיון) להבין סופסוף מה הם כשלי המערכת. לכל אלה שטענו שהאשראי הוא איכותי והמערכת הפיקה לקחים, השבתי שאם כך, איך זה שתוך כדי פעולת ועדת המשנה בראשותי קרס עוד לווה ממונף? גם בחירות לא יכישלו הוועדה".

יואב קיש, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, רמז לכך שאחת הסיבות לכך שהבנקים הציעו הסדר חוב בתנאים מיטיבים כל כך לפישמן הוא השפעתו על שוק התקשורת, ויכולתו ללחוץ לסיקור שלילי של הבנקים. הוא טען כי יש לשאול "האם בגלל מעורבות של לווים בתקשורת נעשו טעויות ואם כן יש פה לקחים. לא צריך להתבייש לעסוק בזה".

עו"ד אלעד מן הוסיף על נקודה זו ואמר: "כדאי לבחון גם את האופן שבו סוקרו בנקים, לווים גדולים, הסדרי חוב גדולים ועסקות אשראי משמעותיות לאורך השנים. מעניין יהיה לשמוע עיתונאים בכירים ועורכים בעיתונות הכלכלית והכללית מתייצבים ומסבירים לוועדה את האופן שבו סיקרו כלי התקשורת שלהם את הזירה הרלוונטית".

כבל אמר על הוועדה כי "יש כאלה שמתפללים בדבקות שהכנסת תתפזר – ולו כדי שוועדת החקירה תתפזר". הוא הוסיף כי "גם אם הכנסת תתפזר הבעיות לא ייעלמו, וצריך לתת עליהן תשובות. אין ספק שיימצאו הכוחות בבית להקים את ועדת החקירה מחדש או ועדת חקירה ממלכתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!