דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

ההפגנות בעזה / ארגון העיתונאים לרמטכ"ל: לבחון את הירי לעבר עיתונאים פלסטינים

זאת בעקבות מותו של העיתונאי יאסר מורתג'א, שנורה על אף שלבש אפוד מזהה, והדיווחים על עיתונאים נוספים שנפצעו באירועים| מוקדם יותר נמסר מצה"ל כי אינו "מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות אינן מוכרות והן נבדקות"

עזתים מבעירים צמיגים ומתעמתים עם כוחות צה"ל מול גדר הגבול ליד חאן יונס. 5 באפריל (AP Photo/Adel Hana)
עזתים מבעירים צמיגים ומתעמתים עם כוחות צה"ל מול גדר הגבול ליד חאן יונס. 5 באפריל (AP Photo/Adel Hana)
שי ניר

ארגון העיתונאים פנה אמש (שבת) לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בבקשה שיבחן את הדיווחים לפיהם חיילי צה"ל ירו לעבר עיתונאים בהפגנות ליד גדר רצועת עזה.  כתבו אנשי הארגון, "אנחנו מבקשים ממך לבדוק אם הדיווחים על כך שחיילי צה"ל ירו לעבר עיתונאים נכונים. אם התשובה לכך חיובית, אנחנו מבקשים לדעת איך בכוונתך להגיב על מעשים אלה. ​אנחנו מבקשים גם לדעת האם קיימות הנחיות צה"ליות לגבי התנהגות בסביבה רוויית תקשורת ולגבי התייחסות לעיתונאים בשעת הפגנות או מהומות אלימות. אנחנו מבקשים לקבל את ההנחיות האלה".

יאסר מורתג'א, עיתונאי פלסטיני שנורה ביום שישי בגבול רצועת עזה מת בליל שבת מפצעיו, כך אישרו גורמי רפואה ברצועה. בעזה טוענים כי הוא נורה בידי צה"ל למרות שלבש אפוד ועליו הכיתוב PRESS (עיתונות) וחרף העובדה שעמד במרחק של מאות  מגדר המערכת. על פי הדיווחים בעזה, ארבעה עיתונאים נוספים נפצעו בהפגנות אתמול מירי חי, אחד מהם באורח קשה.

אגודת העיתונאים הפלסטינית גינתה את הריגתו של מורתג'א – והודיעה כי תפנה בעניין לבית הדין הבינלאומי בהאג. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ישראל מתנקשת גם בעיתונאים. הוא חלם לצלם את עזה מהאוויר – והפך לשאהיד".  בשעות הצהריים הגיעו מאות בני אדם לטקס ההלווייה של מורתג'א, והביעו זעם על נסיבות מותו.

מורתג'א, בן 30, עבד כעיתונאי עצמי עבור כמה גופי תקשורת פלסטיניים, בעיקרם "עין מדיה" – חברת הפקות מקומית שסיפקה חומרים עיתונאיים לגופי תקשורת זרים, בהם צילומי רחפן של הרצועה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה על התקרית, כי "צה"ל פועל מול ארגון הטרור חמאס המנסה להפוך את אזור הגדר עם ישראל למרחב לחימה תת- ועל-קרקעי, כשבמרחק של עשרות מטרים מהגדר, מצויים יישובים ואזרחים ישראלים. המשימה של צה"ל היא להגן על יישובים אלה ולמנוע חדירה לתוך ישראל.

עזתים מבעירים צמיגים ומתעמתים עם כוחות צה"ל מול גדר הגבול . 6 באפריל (צילום: דו"צ)
עזתים מבעירים צמיגים ומתעמתים עם כוחות צה"ל מול גדר הגבול . 6 באפריל (צילום: דו"צ)

"מזה שבועות צה"ל מזהיר מהתקרבות לגדר וקורא לתושבי עזה שלא לציית להוראות ארגון הטרור חמאס ולהימנע מפעולות טרור ופעולות אלימות אחרות נגד ישראל. למרות זאת, מאז יום שישי שעבר צה"ל התמודד עם עשרות אלפי אנשים שמתקרבים לגדר, הכול בהובלת חמאס. כוחות צה"ל מתמודדים עם ירי נגדם, הנחת מטענים על הגדר, השלכת רימונים, יידוי בקבוקי תבערה ואבנים ומיסוך עשן למניעת פעולת חיילי צה"ל.

"בתגובה, כוחות צהל פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי. הכלים שצה"ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות, וכמוצא אחרון, ירי חי באופן מדויק ומדוד. צה"ל מחויב למנוע חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל. צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות והן נבדקות".

תשעה פלסטינים נהרגו אתמול וכ-300 נפצעו מאש חיה בגבול רצועת עזה. כ-20 אלף בני אדם השתתפו בהפגנות, המתקיימות זה השבוע השני. לפי משרד הבריאות בעזה, מאז השבוע שעבר נהרגו 29 מפגינים ו-1296 נפצעו מירי חי ומירי כדורי גומי. 79 מהם עדיין במצב קשה. בצה"ל אמרו שהמשתתפים השליכו מטענים ובקבוקי תבערה, ושעשרות ניסו לפגוע בגדר ולחצות אותה. לפי הצבא, המפגינים הבעירו צמיגים במטרה לנסות ולהקשות על צלפים. לפי משרד הבריאות בעזה, מתחילת העימותים בסוף השבוע שעבר נפצעו כ-1,100 פלסטינים מאש חיה של חיילי צה"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!