דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תדמור

הפרטה / הפרטת 'תדמור' מתעכבת והעובדים חרדים לעתידם: "רוצים לדעת לאן פנינו"

ועדת הכספים תקיים מחר (ב') דיון מעקב בנוגע להפרטת ביה"ס המיתולוגי למלונאות | בינתיים העובדים חוששים כי עד שהתהליך יקרה, זכויותיהם שהוסדרו בהסכם קיבוצי יישחקו, ומבקרים את משרד התיירות שלדבריהם מזניח אותם לחלוטין | מפרק החברה: "אין ממש בחשש שייגמר הכסף לפיצויים"

שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)
שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המכרז להפרטת בית הספר המרכזי למלונאות תדמור מתעכב והעובדים חוששים לעתידם. מחר (שני) תתכנס ועדת הכספים של הכנסת לישיבת מעקב בנושא. במאי 2016 אושרה תוספת תקציב מיוחדת להכנת החברה להעברתה לזכיין פרטי, אלא שהמכרז בנושא טרם פורסם.

ב-2016 נחתם הסכם קיבוצי המסדיר את זכויותיהם של העובדים בהליך ההפרטה, אלא שבוועד העובדים חוששים לעמוד בסופו של דבר מול שוקת שבורה. "החשש שלנו הוא שהכסף שהבאנו בזמנו לטובת התהליך יתכלה, והפיצויים שהובטחו לעובדים ישחקו". הסבירה ל'דבר ראשון' יו"ר ועד העובדים אלישבע דדון. "המפרק כבר בתקופת הארכה של תפקידו. בשעתו הבאנו 30 מיליון שקלים, שאמורים היו להספיק מנובמבר עד נובמבר. היום אנחנו כבר באפריל, ואין מכרז ואין כלום. בינתיים יושבת הנהלה מטעמו, שגם היא עולה הרבה כסף.

מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. צילום: Limor Noah, ויקיפדיה
מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. צילום: Limor Noah, ויקיפדיה

"אנחנו חוששים שהכסף יתכלה, ושנגיע יום אחד לחברה, שיש בה היום מעט מאוד עבודה, והדלתות יהיו סגורות. החדרים במלון כמעט ולא מושכרים, מדי פעם יש בו איזו שבת חתן. צה"ל עזב אותנו ברגע שפורסמה ההסכמה לפירוק מרצון, ואין עבודה. המתחם עצמו מתפורר ומושקעים הרבה כספים באחזקתו, וגם בשל חוק הנגישות נדרש להשקיע בו אלפי שקלים כדי לאפשר את הפעילות בו, ולמעלה ממחצית הכסף כבר התכלתה.

"צריך כמובן להשקיע את כל המאמצים בלהחזיק את העסק הזה כעסק חי, ואני לא מבינה איפה משרד התיירות שאמור להיות הלוחם הראשי לטובת החברה המיתולוגית שהוקמה תחת חזונו של דוד בן גוריון? אנחנו אמורים להיות הדגל של משרד התיירות, המגן דוד של הדגל. מאז ההסכם לתחילת תהליך ההפרטה לא שמענו מהם בכלל". עם זאת לדבריה – בראש מעייניה הדאגה לכ-50 עובדי החברה. "אנחנו לא באים לבקש עוד כסף, אנחנו רוצים לדעת לאן פנינו. דורשים שישימו בצד את הסכומים שמיועדים לפיצויים לעובדים, שיכניסו לאיזו קופה ויסגרו אותה".

"מדינה מסודרת היתה משפצת את המקום ואף פועלת להגברת הפעילות הברוכה הנעשית בו" אמר בדיון בנושא במאי 2016 יו"ר ועדת הכספים משה גפני. "עובדים שם אנשים מכל המגזרים, יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים, מהפריפריה ומהמרכז. אולי היו בעיות בניהול בעבר, אבל מכרו נכסים במחירים מצחיקים ביחס לשווי הקרקע והעובדים היו מיואשים. מדובר במוסד שהתנהל בהצלחה הרבה שנים. מקום פורח ורק נדרשים שיפוצים שלא עולים כל-כך הרבה כסף". בנוסף, טען גפני כי ניתן יהיה להביא לכך שבית הספר ימשיך לפעול באמצעות גורם פרטי.

ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
ח״כ משה גפני בוועדת הכספים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

"הגם שניתן להבין את חששות העובדים, הובהר על ידי כל הגורמים באוצר עמם אני עובד, כי אין ממש בחשש שייגמר הכסף לפיצויים", אמר ל'דבר ראשון' ברי בר-ציון המכהן כמפרק המפריט של החברה. "המדינה חתומה על הסכם עם הארגון היציג של העובדים ובו מצויין מה הם מקבלים במקרה של הפרטה. לכן אני לא רואה בסיס לחשש זה. כך גם אמרתי לעובדים בשיחה. אנחנו מנהלים יחסי עבודה טובים וזה לגיטימי לחשוש וגם להביע זאת. אני משוכנע שהנושא יובהר מחר בוועדת הכספים לשביעות רצון כל הצדדים".

באשר לשאלה בדבר העיכוב בהוצאת המכרז ציין בר ציון כי הוצאת המכרז אכן נדחתה מזה כחצי שנה, וכי הסיבה לכך נובעת מסיבות בירוקרטיות. "מדובר בעניינים בירוקרטיים שאינם מהותיים. בעיקר ניסוח ההסכמים. אני בהחלט מצפה שהמכרז ייצא בשבועות הקרובים מאוד, כי באמת חבל על הזמן.

״באשר לאמירות על פעילות המצומצמת בשנים האחרונות, זו אכן עובדה הנובעת ממגוון סיבות. הציפיה היא כי הזכיין שיזכה במכרז ישקיע בתשתיות וישפץ אותן באופן שיפיק את המירב לאחר השקעה. כמעט שאין קץ לרעיונות ולמיזמים אפשריים לאחר שהמבנה ישופץ ויותאם לצרכי העתיד. לראיית כל המעורבים, הצמצום המתמשך בפעילות הוא עניין זמני שאותו תרפא העברת הפעילות לזכיין הפרטי במכרז״. בר-ציון הדגיש גם כי כל יזם שירכוש את החברה יהיה מחויב בכל הסכמים שנחתמו בעבר עם העובדים.

בית הספר המרכזי למלונאות דתמור הוקם ב-1962 כחברה ממשלתית במטרה להכשיר מלונאים מקצועיים בכל התחומים ובכל הרמות. בית הספר שוכן במבנה ייעודי בהרצליה הכולל מלבד מתקני הוראה ייחודיים כגון מטבחים ואולמות הדגמה גם בית מלון פעיל המופעל על ידי הלומדים כמסגרת הכשרה מעשית. בית הספר כולל הן תלמידי תיכון מקצועי, והן בוגרים המוכשרים בקורס בן 18 חודשים ו-400 שעות סטאז' שבסיומו מקבלים הסטודנטים תעודת מקצוע של משרד התיירות והתאחדות בתי המלון. בוגרי בית הספר הם כוח אדם מקצועי ומבוקש על ידי מעסיקים בענף המלונאות בישראל.

כבר בשנת 2005 החליטה ועדת שרים לענייני הפרטה לקדם את הפרטתו של בית הספר, אולם תוכנית זו לא יצאה לפועל. ב-2012 בחן מבקר המדינה את הנושא וקבע כי הדבר נגרם בשל התחלפותם התדירה של שרי התיירות והיעדר דיעה מגובשת בנושא של הדרג המקצועי במשרד. בשעתו הבהיר המשרד כי הפרטת החברה תתאפשר רק לאחר שיפוץ תשתיות החברה, וכי לשם כך נדרש ביצוע תוכנית הבראה.

תגובת משרד האוצר: "הליך ההפרטה של בית הספר המרכזי למלונאות נמצא בעיצומו ואנו מצפים כי המכרז למציאת זכיין יפורסם בקרוב. מובן מאליו, שהמדינה תעמוד בכל המחויבויות שבהן התחייבה כלפי החברה והעובדים, ללא קשר למשך הליכי המכרז. יובהר, כי כל יזם אשר ייכנס בנעלי חברת תדמור, יידרש לעמוד בכלל המחויבויות שהיו לחברה כלפי העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!