דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במשק החשמל

הפרטה במתח גבוה / עדכון: הדיון ברפורמה בחשמל יידחה עד שובו של כחלון

הממשלה טוענת שהפרטת תחנות הכח תביא להוזלת מחירים אבל בפועל אין בה בשורה בתחום זה, שכן המרכיב העיקרי לעלות החשמל הוא עלות הגז וזו לא יכולה לרדת - בגלל מתווה הגז | במסגרת ההסכם יפרשו מרצון 1,800 עובדים

קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בתיאום בין משרד רה"מ ובין משרד האוצר, הוחלט היום (ראשון) כי הדיון ברפורמה על חברת החשמל יידחה עד שובו של שר האוצר, משה כחלון, שנעדר בשל פטירת אמו.

לאחר אישור דירקטוריון חברת חשמל, קביעת עקרונות מדיניות של שר האנרגיה ולאחר החתימה על ההסכם הקיבוצי, אמורה הייתה הרפורמה להגיע לאישור בישיבת הממשלה. במקביל, הפרקליטות צריכה לעדכן את בג"ץ מחר באשר לנכונות הממשלה לבטל את הדיון בבג"ץ לגבי הגבלת זכות השביתה של עובדי חברת החשמל, ובעקיפין של עובדי המגזר הציבורי בכללותם, בתמורה להסכמת העובדים למתווה הרפורמה.

הפרטה לא תחרותית בעליל

שר האוצר, משה כחלון, הדגיש את הפתיחה לתחרות במשק החשמל ואמר במהלך מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה כי "לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת – שבע ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר. אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמתיים: אזרחי ישראל. התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות ומירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מאשר למגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל".

מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום מסך מדף הפייסבוק של ההסתדרות)
מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום מסך מדף הפייסבוק של ההסתדרות)

בהתייחסו בין היתר לשלילת ההטבה לה זכו עד כה עובדי חברת החשמל ושבמשך השנים ספגה ביקורת רבה בציבור אמר כחלון כי "ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי".

למעשה, אין ברפורמה במשק החשמל פתיחה משמעותית לתחרות של שום מקטע. חוזי רכש הגז – הרכיב העיקרי בעלות החשמל, אינם תחרותיים ומובלים על-ידי מונופול "תמר". יתרה מכך, מתווה הגז יצר מנגנון המסייע ליצרני החשמל הפרטיים לשלם מחיר נמוך יותר על גז מחברת החשמל, אך גם מגן על בעלי "תמר" בעזרת "מחיר רצפה", שבלעדיו, עלות הגז הייתה יורדת עוד יותר, בעקבות הירידה העולמית במחירי הגז והנפט. מקטע הייצור עובר הפרטה, אך אינו נפתח לתחרות. המונופול הארצי של חברת החשמל כבר עבר הפרטה חלקית – כש-30% מאספקת החשמל נעשית על-ידי יצרנים פרטיים, בהסדרים הדומים למונופול פרטי כמעט ללא סיכון. גם הרפורמה, הכוללת מכירת תחנות כוח של החברה המייצרות 4,500 מגהוואט, לא הופכת את התחנות הללו לתחרותיות.

למעשה, אין ברפורמה במשק החשמל שום פתיחה משמעותית לתחרות של שום מקטע. חוזי רכש הגז – הרכיב העיקרי בעלות החשמל אינם תחרותיים ומובלים על-ידי מונופול "תמר"

יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, סבור כי הרפורמה טובה למשק החשמל, לצד הסתייגויות נקודתיות. סקירה שהציג לגבי עמדת הרשות על הרפורמה מציינת במפורש כי תחנות חדשות שייבנו באותם שטחים יוסדרו באופן תחרותי. מכאן ניתן להסיק כי הרפורמה שומרת על המבנה המונופוליסטי גם בתנאי הפרטה, ורק סוללת אפשרות עתידית להסדיר ייצור תחרותי בתחנות כוח חדשות.

קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).
קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

מי שמצליח לייצר חשמל באופן תחרותי ובמחיר נמוך יותר לקוט"ש הם יצרני החשמל הסולרי, שנהנים משכלולים מתמשכים בטכנולוגיה וירידת מחירי חומרי הגלם לפאנלים הסולריים. המרכזים לאספקת חשמל סולרי הם תחרותיים, אך כאשר תחנה כזו מוקמת ישנה התחייבות לרכוש ממנה את כלל החשמל שהיא תייצר במחיר שנקבע מראש. יעדי מדינת ישראל הם להגיע ל-17% של ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות עד 2030, ולא ברור האם ישראל מסוגלת לעמוד ביעד זה.

כך למשל, הרפורמה מכתיבה היצמדות לגז טבעי ולא לאנרגיות מתחדשות, ככוח ייצור מרכזי לעוד עשור לפחות. רק מקטע האספקה – הכולל את הגביה וההתנהלות אל מול הלקוחות – יפתח לתחרות של ממש, אך היכולת להוריד מחירים במקטע זה אינה גבוהה.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת כמחצית מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת, הרפורמה תביא למיקוד החברה ותצמצם את השקעותיה במקטעי הרשת – ההולכה והחלוקה. עוד קובעת הרפורמה מתווה התייעלות במסגרתו תקטן מצבת כוח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו בשנים האחרונות.

עובדי החברת החשמל מטפלים בהחזרת החשמל בשכונת נווה אורנים בצפת, 5 בינואר 2018. (צילום: דוברות חברת החשמל)
עובדי החברת החשמל מטפלים בהחזרת החשמל בשכונת נווה אורנים בצפת, 5 בינואר 2018. (צילום: דוברות חברת החשמל)

מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, ולהפשיר את הקפאת התקנים בחברת החשמל במידה מסוימת, בכדי לקלוט עובדים קבועים לתפקידים קריטיים, כמו בכל חברה עסקית אחרת. על מנת לאפשר סגירה מהירה של היחידות הפחמיות 1-4 בחדרה, חברת חשמל תקים באתר "אורות רבין" שתי תחנות כוח מונעות בגז (מחז"מים) חדשות.

הליכי אישור הרפורמה העיקריים

א.   הסכמה עם ועד העובדים וההסתדרות: למרות ההכרזה על הגעה להסכם קיבוצי מפורט, הישג שלא התרחש ב-22 השנים בהן מנסים לקדם את הנושא, ההסכם עוד לא חתום. בהסתדרות מצפים לביטול הדיון בבג"ץ ומוכנים לשם כך לבטל בהסכמה גם פסק דין של בתי הדין הארצי לעבודה, שאישרר במפורש את זכות השביתה של עובדי חברת החשמל בגין רפורמה שנעשית ללא הסכמה עימם על ההשלכות עליהם. כעת יש הסכמה לגבי ההשלכות, ומבחינת הממשלה, הצורך בעתירה קטן. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניין בביטול נוסף של פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה באותו נושא, ובכל מקרה שומר לממשלה את הזכות לעתור מחדש באותו נושא, אם יעלה בכך צורך. מבחינת יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ההסכם לגבי הרפורמה הוא אמת המידה לאחת משתי דרכים – דרך של הסכמות או דרך של עימותים.

ב. החלטת הממשלה לגבי הרפורמה.

ג. תיקוני רישיון בחברת החשמל – לשם הסדרתה כמונופול הולכה וחלוקה, ובעלת זכויות להציע שירותים נוספים בתחום הגנת סייבר והתייעלות אנרגטית.

ד. תיקון חוק משק החשמל – המחייב הצבעה בכנסת כך שהחוק יתאים לסיכומים לגבי מבנה משק החשמל העתידי.

ה. מימוש הרפורמה – לפי "אבני דרך" הקובעות תאריכים למכירת תחנות כוח אשר יתירו שחלוף תחנות פחמיות קיימות בחדרה ומתן פיצוי לעובדים. חברת החשמל תמכור במהלך 5 השנים הקרובות כ-19 יחידות ייצור בהן היא מחזיקה כיום, ב-5 אתרים שונים, המהוות כמחצית מייצור החשמל בגז:

  • אלון תבור – בתוך שנה וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רמת חובב – בתוך שנתיים וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רידינג – בתוך שלוש שנים מיום החלטת הממשלה.
  • חגית מזרח – בתוך ארבע שנים מיום החלטת הממשלה.
  • אשכול – בתוך חמש שנים מיום החלטת הממשלה.

בנוסף, ניהול מערכת החשמל הארצית יועבר מחברת החשמל לחברה ממשלתית עצמאית, באופן שיצמצם את ניגודי העניינים הקיימים כיום בתוך חברת חשמל. לחברה החדשה יעברו עובדי החברה מתחום ניהול המערכת וחלק מיחידות אגף תפ"ט (תכנון, פיתוח, טכנולוגיות).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!