דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רפורמה בחשמל

הפרטת החשמל / הרפורמה בחשמל: 2,800 עובדים יפרשו, תחרות בייצור ומונופול בהולכה

20 שנה לאחר החוק לשינוי משק החשמל, הסכימו ההסתדרות, משרדי האוצר והאנרגיה וחברת החשמל על רפורמה בה יופרט מקטע הייצור במשק החשמל | מצבת העובדים בחברה תקטן ב-1,800 על פני שמונה שנים, ומספר תחנות הכוח שתפעיל יוגבל | האם הרפורמה תעצור את הניסיון של נתניהו לפגוע בזכות השביתה?

עובד חברת החשמל (rasika108 / Shutterstock.com)
עובד חברת החשמל (rasika108 / Shutterstock.com)
ארז רביב
טל כספין
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הודיע היום (רביעי) כי הצוות הממשלתי לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הגיע הלילה להסכמות עקרוניות לגבי מתווה הרפורמה בחברת חשמל, וכן להסכמות עקרוניות עם חברת החשמל, יו"ר ההסתדרות ויו"ר ועד עובדי חברת החשמל.

במרכזה של הרפורמה עומדת הפרטת מקטע הייצור בחשמל ופתיחתו לתחרות, תוך הגבלת כוחה של חברת החשמל לפתוח ולהפעיל תחנות כוח, הקטנת מצבת העובדים בחברת החשמל ב-1,800 עובדים על פני שמונה שנים, ובעתיד פתיחת מקטע האספקה בחשמל לתחרות. חברת החשמל תשאר מונופול במקטע ההולכה. למרות ההסכמה העקרונית בין הצדדים, יציאתה של הרפורמה לדרך דורש עוד אישור של מספר גורמים, וכן אישורי רגולציה.

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

ההסכם יסדיר את השלכות הרפורמה שגובשה במשק החשמל על עובדי חברת החשמל, במסגרתן הצדדים יקיימו מו"מ מרתוני לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בנושא בתוך 45 יום.

מי שעלול לנסות לבלום את הרפורמה הוא ראש המממשלה בנימין נתניהו. אישורה של הרפורמה עשוי לפגוע במאמציו להשתמש בדיונים בבג"צ על השביתות שעשו עובדי חברת חשמל במחאה על הרפורמה בכדי לפגוע בזכות השביתה בישראל. מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר הוציא מכתב ובו הנחיה לעכב את הרפורמה, לא בגלל בעיות בתנאים שסוכמו, אלא כדי לנסות להשיג פסיקה תקדימית בג"ץ נגד שביתת עובדים בשל שינויים מבניים והפרטות.

בהודעה שהוציאה חברת החשמל לבורסה מפורטים חלק מההסכמות שגובשו. בהודעה מפורט כי  החברה תפחית את פעילותה במקטע הייצור, זאת באמצעות מכירה של חמש תחנות כוחות המופעלות בגז תוך חמש שנים (אשכול, רידינג, אלון תבור, רמת חובב והחלק המזרחי של אתר חגית), וכי החברה לא תקים תחנות כוח חדשות, לא תשחלף תחנות קיימות ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, מלבד 2 תחנות מונעות בגז במקום 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת "אורות רבין", ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, למעט אלו שהוסכמו במסגרת המתווה. לפי דיווחים נוספים, ייתכן שהממשלה תתיר לחברה לפתח אופקי פעילות חדשים שעד כה חסמה כמו פרויקטים בחו"ל וגם בישראל בדמות שירותי ערך מוסף כגון מכירת התקני "בית חכם" בתחום החשמל.

עוד מפורט כי החברה תפעל במקטע ההולכה, כמונופול טבעי, במסגרת מרכז רווח (כלומר מעין חשבון סגור מבחינת ההכנסות וההוצאות) שיוגדר ותבצע את ההשקעות הנדרשות במקטע זה בהתאם לתוכנית הפיתוח. במקטע החלוקה (עד המונה, כולל), חברת החשמל תהווה מונופול, ויוגדרו קווי הגבול עם  פעילות החלוקה הפרטית.

(צילום: יוסי וייס חברת החשמל).
(צילום: יוסי וייס חברת החשמל).

מקטע האספקה ייפתח לתחרות הדרגתית. החברה תיוותר כספק ברירת מחדל במקטע  האספקה ותוגדר מתכונת פעילותה במקטע זה. בנוסף החברה תהא רשאית לפעול למתן שירותי ערך מוסף עליהם יוסכם, ללקוחות הסופיים של החברה. פעילות ניהול המערכת וחלק מאגף תכנון פיתוח טכנולוגיה (תכנון המערכת) – יצאו מהחברה ויימכרו לידי חברה ממשלתית נפרדת.

בהודעה מפורט כי מצבת העובדים הקבועים בחברה תקטן  בכ-1800 עובדים על פני 8 שנים. כמו כן  יעברו עובדים לחברה ממשלתית לניהול המערכת, לחברת הבת לייצור ולחברות אשר ירכשו את יחידות הייצור שיימכרו. ההסכמות כוללות, בין היתר, מסגרת מוסכמת לעדכון יחסי העבודה ושינוי התרבות הארגונית בחברה, עקרונות שינוי מבנה הארגון והתייעלות, ועקרונות לשינוי מבנה השכר לעובדים חדשים שיקלטו. כן הושגו הסכמות עקרוניות בנוגע למתנים שישולמו לעובדים קבועים שנשארים בחברה ולפורשים, ולתשלום מענק חתימה, אשר הזכאות להם תתגבש על פי אבני דרך שהוסכמו.

האותיות הקטנות

מעבר למה שנאמר בהודעות האוצר וחברת חשמל כדאי לשים לב גם למה שלא נאמר
בעוד שכחלון הכריז על ייצור תחרותי ועל הורדת מחיר החשמל, הדבר הודאי היחיד הוא ההפרטה החלקית בייצור. אין לדעת איזו תחרות תתקיים אם בכלל, וגם אם תתקיים אין ודאות שהיא תגרום להורדת המחיר. אף אחת מההודעות לא ציינה האם משיכת העתירה לבג"ץ הינה חלק מהסכם העקרונות, מה שעלול לטרפד את ההסכמות. מי שלא הודיעו עד כה דבר הם העובדים, אשר נמצאים במידה רבה עם הגב לקיר, כאשר עליהם להודיע עד יום א' את תגובתם לבג"ץ לשאלה מדוע לא תבוטל פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שמתירה להם לשבות כנגד מהלכים חד צדדיים של הממשלה. רפורמה בהסכמה – מתונה לעומת תכניות הממשלה המקוריות – עשויה בהחלט לייתר את העתירה, אך גם ראש הממשלה נתניהו לא אמר דברו, כאשר ביקש מצוות המשא ומתן שלא להסכים למשיכת העתירה ללא דיון נוסף בהשתתפותו.

תגובת יצרני החשמל הפרטיים לפרסומים היום: "מדובר בפייק רפורמה שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול. ההחלטה להתיר לחברת חשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות נוספות מסכלת את הצורך לפתוח תחרות מלאה במקטע הייצור. ההחלטה תשרת את האינטרס של המונופול אך בפועל תעלה לציבור כסף רב ותמנע את הוזלת תעריף החשמל. פנינו בשבועות האחרונים בהצעות קונקרטיות לצוות המו"מ שיאפשרו את פתיחת שוק החשמל לתחרות, אנו מצפים שהממשלה תקבל החלטה האם פניה לרפורמה אמיתית או לפייק רפורמה שתעלה לציבור מיליארדי שקלים".

שר האוצר, משה כחלון: "לאחר עשרות שנים, תם עידן המונופול. התחרות מגיעה היום גם למשק החשמל. הרפורמה ההיסטורית עליה סיכמנו היום לאחר 20 שנים של ניסיונות תגביר את התחרות במשק החשמל, תביא להתייעלות דרמטית של החברה ובעתיד גם להפחתת מחירי החשמל עבור האזרחים. מדובר ברפורמה מורכבת שהיא פרי שיתוף של כל גורמי הממשלה. לאזרחי ישראל מגיע משק חשמל תחרותי, חדשני ובמחירים הוגנים וזה מה שהם מקבלים היום."

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ: "השגנו רפורמה היסטורית במשק החשמל לאחר כ – 20 שנה של ניסיונות כושלים. כפי שאמרתי בתחילת השנה, שנת 2017 הפכה לשנת ההכרעה בסוגייה זו. הרפורמה שאנחנו משיקים, שתאפשר לנו לפתח משק חשמל מודרני ויעיל, תבזר את מערכת ייצור החשמל, תשפר את הביטחון האנרגטי, תעודד תחרות ויעילות במשק החשמל ותביא להורדת מחירי החשמל בעתיד.
הרפורמה תביא להתייעלות בחברת חשמל ולהבראת מצבה הפיננסי, וכן תביא לכניסת הסקטור העסקי לייצור החשמל ולתחרות באספקת החשמל, באופן שיוביל גם לשיפור במערכת החשמל. אני מודה לאנשי משרד האנרגיה, משרד האוצר, חברת החשמל, רשות החשמל, ההסתדרות וועד העובדים והרשות להגבלים עסקיים על הנחישות והגמישות שגילו, כדי להגיע לרפורמה המיוחלת".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "לאחר שנתיים של עבודת מטה ממשלתית רחבה ומעמיקה, וחודשים של דיונים אינטנסיביים, אני שמח להיווכח כי הצלחנו להגיע להסכמות עקרוניות. יחד עם זאת, עלינו לזכור כי עוד רבה הדרך וכי עוד עבודה רבה לפנינו לפני הגעה אל הסכם מפורט בעניין. יישום ההסכמות והוצאתה לפועל של הרפורמה יבטיחו את הגברת התחרות בייצור, הרחבת ההשקעות ברשת החלוקה וההולכה בהתאם לצרכי המשק, חיזוק האיתנות הפיננסית של החברה והתייעלותה לטובת כלל צרכני החשמל בישראל. אני מבקש להודות לכלל חברי הצוות הממשלתי, הנהלת חברת החשמל ונציגי העובדים וההסתדרות שלקחו חלק בדיונים על העבודה המאומצת שהשקיעו ושעוד ישקיעו בעתיד בקידומה של רפורמה חשובה זו".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "הרפורמה במשק החשמל, תאפשר את קידום משק האנרגיה כולו והפיכתו למשק תחרותי יותר, אמין יותר ויעיל יותר. משק האנרגיה מבוסס על ייצור מתקדם בטכנולוגיות נקיות, רשת חשמל אמינה ושירות מיטבי לצרכן".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!