דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איטליה

להפוך את איטליה לגדולה שוב / הממשלה האיטלקית החדשה: הגנה על זכויות עובדים לצד פגיעה במיעוטים

הממשלה החדשה החלה לקדם לאחרונה שני נושאים עיקריים: האחד, מלחמה ב"כלכלת החלטורה" כדוגמת "אובר" הפוגעת בעובדים, והשני, גירוש והתנכלות לזרים, בדגש על בני הרומה (צוענים) | פרשנים פוליטיים מסבירים כי זה מה שקורה כאשר השמאל נוטש את עמדותיו הכלכליות

משפחה צוענית מפונה ממחנה צוענים ברומא. ארכיון ינואר 2010 (AP Photo/Andrew Medichini)
משפחה צוענית מפונה ממחנה צוענים ברומא. ארכיון ינואר 2010 (AP Photo/Andrew Medichini)
יונתן קירשנבאום

שבוע סוער עובר על הפוליטיקה האיטלקית, והממשלה החדשה עושה את צעדיה הראשונים. הממשלה, שמורכבת משתי המפלגות שזכו במרבית הקולות – "הליגה הצפונית" הלאומנית, ו"מפלגת חמשת הכוכבים" מתחילה ליישם את המדיניות שהובטחה לציבור הבוחרים. כפי שניתן היה לצפות, מדובר בשילוב של מדיניות כלכלית מרחיבה והגנה על העובדים המוחלשים וה"נשכחים", כך לדברי שתי המפלגות, וזאת לצד מדיניות אנטי הגירה גזענית.

במקביל להחלטת הממשלה לדרוש סוף למדיניות ההעסקה העצמית לכאורה של עובדים בחברות כמו אובר ורמיזות על הרחבה תקציבית, הודיע שר הפנים וראש מפלגת "הליגה הצפונית" על עריכת מפקד של האוכלוסיה הצוענית באיטליה, וגירוש השוהים הבלתי חוקיים מתוכם. האוכלוסיה הצוענית סובלת מזה שנים מהתנכלות מצד פעילי הליגה, וחלק גדול מהתעמולה הגזענית של המפלגה מופנית כלפיה.

מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)
מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)

למעשה, ניתן לראות במצב זה שיקוף של אופי האווירה הפוליטית באיטליה. פרשנים פוליטיים רבים באיטליה העירו כי השפל הכלכלי החמור בו נמצאת איטליה בעשור האחרון הוביל לדרישה לצעדים כלכליים מרחיבים והגנה על זכויות העובדים. עם זאת, כאשר השמאל מוותר על מאבק זה ומצדד בדרישות האיחוד האירופי לצמצום תקציבי – את החלל ממלאות תנועות הימין הקיצוני, שמקדמות רווחה כלכלית יחד עם מדיניות גזענית ואלימה כלפי מהגרים.

לפי אותם פרשנים, את החלל שנוצר כאשר מפלגות השמאל ויתרו על דרישתם להגנה על זכויות העובדים ורווחתם ממלאים אנשי הימין הקיצוני, שמאחוריהם עומדות תנועות גזעניות ואלימות, שידועות באידאולוגיה של שנאת זרים, ולעיתים גם של תקיפות נגדם.

ביטול כלכלת החלטורה

שר העבודה האיטלקי, וראש מפלגת "חמשת הכוכבים" לואיג'י די מאיו נפגש בתחילת השבוע עם ראשי חברות "כלכלת החלטורה", והציג תכנית יוצאת דופן להגנה על תנאיהם של העובדים תחתם. הצעדים אותם הציג מרחיקים לכת מעבר למה שהשיגו אותם העובדים במדינות אירופיות אחרות עד כה. בנוסף, בפעם הראשונה הציגה ממשלה אירופית צעדים חוקיים שיגנו על זכויות עובדי "כלכלת החלטורה", בניגוד לצווים משפטיים נקודתיים שהתקבלו במדינות כמו בריטניה וספרד.

די מאיו קרא לשינוי בחוקי העבודה באיטליה כך שינתנו יותר הגנות לעובדי "כלכלת החלטורה", שהוא תיאר כ"סמל לדור שננטש על ידי המדינה". עם זאת, די מאיו התעקש להגיע להסכם עם חברות במשא ומתן, לפני הניסיון לחוקק חוק, במהלך חד צדדי.

די מאיו אמר כי הגנה על זכויות העובדים שסובלים מתנאי העסקה ארעיים היא בראש סדרי העדיפויות של הממשלה החדשה. "אנחנו רוצים להבטיח הגנה מינימלית לעובדים האלו" הוא אמר בראיון אחרי הפגישה עם מנכ"לי החברות.

על פי דו"ח שפורסם על ידי ה-Foundation for European Progressive Studies, איטליה היא מבין המדינות האירופיות שסובלות משיעור ההעסקה הארעית הגבוה ביותר. על פי הדו"ח, כ-5.1% מהעובדים האיטלקים משיגים 50% או יותר מהכנסתם מעבודות בחברות "כלכלת החלטורה". עם זאת, 12.4% מכלל העובדים האיטלקים משתכרים ברמה כלשהי מחברות חלטורה. אלו הם שיעורים גבוהים מאד של עובדים שהכנסתם תלויה בתנאי העסקה לא יציבים, והם בעלי הכנסה נמוכה בדרך כלל.

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).

העבודה תחת חברות אלו ידועה בתנאיה הקשים: שכר נמוך ואחריות של העובד לכלל עלויות התפעול, דבר המוביל לעיתים להכנסה נטו נמוכה בהרבה משכר המינימום. בנוסף, בחברות רבות, דוגמת אמזון, נמצאים העובדים תחת פיקוח מתמיד, ומחוייבים לעמוד בהספק גבוה, תחת האיום שלא יקבלו עבודות נוספות בעתיד.

טענתן המפורסמת של חברות אלו היא שהן אינן המעסיקות של אותם העובדים, ולכן אינן אחראיות לתנאי עבודתם. חברת אובר, למשל, טוענת כי נהגי החברה אשר מספקים את שירותיה אינם מועסקים על ידיה, אלא משתמשים באפליקציה לצורך "התאמה נוחה בין נותני ומחפשי שירותי הסעה". אובר מנסה לטעון כי נהגי המוניות שלה הם עצמאיים, והם אלו השוכרים את שירותה של החברה לצורך תיווך ביניהם לבין הלקוחות. לפיכך, טוענת החברה, היא לא מחויבת לוודא ששירותיה עומדים בתקנות הבטיחות, או שתנאי העבודה של הנהגים תואמים לדרישות החוק המקומי.

כעת נראה כי די מאיו ידרוש הכרה של חברות אלו בהיותם של עובדיהן מועסקים תחתן עם שכר מינימום ותנאים סוציאליים. "הסברתי להם שהמטרה שלי בתור שר היא להבטיח את ההגנה והזכויות של העובדים החדשים של כלכלת החלטורה" כתב די מאיו בבלוג שלו, והוסיף כי "עד היום, כל מי שבא לפני העדיף להעלים עין מהתופעה, אבל אנחנו לא נעשה את זה. אני לעולם לא אעשה את זה".

כצפוי, ראשי החברות מאיימים לעזוב את איטליה במידה והממשלה תתעקש על השוואת זכויות עובדיהם לאלו שנדרשות לפי חוקי המדינה. ראש חברת FOODORA אמר בראיון כי "הממשלה רוצה רק דבר אחד: להבטיח את זה שהפלטפורמות הדיגיטליות יעזבו את איטליה".

סלביני והצוענים

במקביל לניסיונותיו של די מאיו, צייץ שר הפנים של איטליה, וראש מפלגת "הליגה הצפונית" הגזענית על כוונתו לערוך מפקד של האוכלוסיה הצוענית באיטליה, ולגרש את מי שלא מחזיק באזרחות איטלקית". הורתי לערוך מפקד של בני הרומה החיים באיטליה. הזרים מתוכם יגורשו. עם זאת, לצערי ניאלץ להשאיר באיטליה את בני הרומה בעלי אזרחות איטלקית".

האוכלוסיה הצוענית באיטליה היא אחת מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר במדינה, שסובלת מקיפוח כלכלי ותקיפות גזעניות. למעשה, תעמולה עוינת כלפי הצוענים היא חלק מהותי מהתעמולה של מפלגת "הליגה הצפונית", שטוענת כי הצוענים הם פולשים באיטליה, אינם שייכים לה וכי יש לגרשם. בעבר, פעילי המפלגה ביצעו מספר תקיפות על רקע גזעני נגד צוענים. סלביני אמר שהמשרד שלו בוחן את "הבעיה הצוענית", ומעוניין לבחון "מי, כמה ואיפה" הם נמצאים באיטליה.

אישה צוענייה מקבצת נדבות ברומא. ארכיון, פברואר 2017 (AP Photo/Andrew Medichini)
אישה צוענייה מקבצת נדבות ברומא. ארכיון, פברואר 2017 (AP Photo/Andrew Medichini)

לאחר שחטף ביקורת קשה מצד כלל הגורמים הפוליטיים באיטליה, כולל מצד חברים בממשלה עצמה, הודיע סלביני כי הוא איננו מתכוון לקיים מערך נפרד של מעקב אחר אוכלוסיית הצוענים, אלא מעוניין לבצע מפקד כחלק ממהלך רחב יותר של דאגה לאוכלוסיות מוחלשות. סלביני טען כי ברצונו לדאוג לכך שתקציבי האיחוד המיועדים לקהילות מוחלשות אכן מגיעות אליהם, וכי המפקד נועד לצורך זה.

גם בשבוע שעבר עורר סליביני סערה ציבורית כשהורה שלא לקבל ספינת מהגרים אפריקאיים ובה 600 בני אדם. "איטליה תפסיק להיות מחנה פליטים" אמר סלביני, והורה שלא לקבל מהגרים נוספים למדינה. ממשלת ספרד הודיעה כי תקבל את המהגרים, אך באיטליה רבים מודאגים מכך שהצעדים האחרונים הם רק הצעד הראשון במדיניות הגזענית אותה מתכננת מפלגת הליגה הצפונית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!