דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד העבודה הרווחה

ההפקרות נמשכת / דו"ח קשה של 'קו לעובד' מתפרסם ביום בו מת פועל בניין נוסף

במחצית הראשונה של שנת 2018 היתה עלייה של 20% במספר ההרוגים משנה שעברה | כמחצית מההרוגים היו תושבי השטחים | 71% מההרוגים היו כתוצאה מנפילה מגובה | רשם הקבלנים ממשיך לא לפעול כנגד קבלנים עם הפרות חוזרות | משרד העבודה לא הטיל קנסות

תאונת בניין בבאר שבע. ארכיון 20 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
תאונת בניין בבאר שבע. ארכיון 20 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בארגון 'קו לעובד' מסכמים את תאונות הבניין במחצית השנה הראשונה של 2018 בעליה של 20% במספר ההרוגים – וזאת למרות שמשרד העבודה הציב יעד של ירידה ב-10% בהרוגי תאונות אלו. הדו"ח כולל 19 הרוגים, 21 פצועים קשה, ו-61 פצועים באורח בינוני. עם פרסום הדו"ח, נודע על מותו של ההרוג הראשון בחודש יולי – שנהרג מנפילה באתר בניה בקריית אתא.

על פי הדו"ח, כ-71% מתאונות העבודה במחצית השנה האחרונה היו כתוצאה מנפילה מגובה. הגורם השני לתאונות בענף הוא נפילת חפצים – 14%. 25% מהתאונות בענף נגרמות בשל פיגומים שאינם תקינים. לאחרונה אף הצהיר שר העבודה והרווחה כי יפעל להחלת התקן האירופי לפיגומים כתקן מחייב בישראל.

גורם פגיעה בתאונות עבודה בבנין חציון ראשון 2018 (גרפיקה: אידאה)תשעה מבין ההרוגים השנה היו פלסטינים תושבי השטחים, שישה מהם ערבים אזרחי ישראל. שניים נוספים היו מהגרי עבודה, עובד נוסף תושב ועובד אחד יהודי אזרח המדינה.

זהות ההרוגים בתאונות בנין חציון ראשון 2018 (גרפיקה: אידאה)
זהות ההרוגים בתאונות בנין חציון ראשון 2018 (גרפיקה: אידאה)

 

החברות הבולטות בתאונות הקטלניות באתריהן הן חברת שיכון ובינוי – סולל בונה, שבאתריה נהרגו בהאא' כנאנה בן ה-19 מיפיע – באתר לבניית הרכבת הקלה בפתח תקווה כתוצאה מהתהפכות במת הרמה עליה עבד, וצ'ו ז'ונג בן ה-38 מסין, שנהרג מנפילה מגובה 40 מטרים אל בור עם מוטות ברזל באתר הבניה ברחוב האטום בירושלים. לצידה 'מככבת' חברת דונה חברה להנדסה ובניין שבאתריה נהרגו מועתסם עז א-דין, בן 23 ממזרח ירושלים שנפגע מדוד בטון שנפל עליו ממנוף באתר 'דונה באגמים' באשקלון, ועאטף כבהא, בן 41 מעין א-סהלה שבואדי עארה שנפל מגובה הקומה השלישית באתר בניה בחריש.

פועלי בניין, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
פועלי בניין, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).

ב'קו לעובד' מציינים כי למרות הביקורת הציבורית הנוקבת והדו"ח החמור של מבקר המדינה מחודש מאי, רשם הקבלנים ממשיך להימנע משימוש בסמכותו ומפתיחה בהליכי משמעת כנגד קבלנים שמפירים את הוראות הבטיחות באופן סדרתי. לצד זאת מציינים כי מגמת העליה במספר ההרוגים הפוכה ליעדי משרד העבודה שהוגדרו בתחילת השנה – ירידה של 10% במספר ההרוגים, וכי בעוד שמשרד העבודה פרסם את כוונתו להטיל עיצומים כספיים על קבלנים המפרים את הוראות הבטיחות – בפועל טרם פורסם ולו עיצום כספי אחד שהוטל עליהם בפועל.

פועלים עובדים על הגג של אתר הבנייה בו התרחשה תאונה קטלנית, כשעה לאחר התאונה (צילום: הדס תגרי הקבוצה למאבק בתאונות בניין).
פועלים עובדים על הגג של אתר הבנייה בו התרחשה תאונה קטלנית, כשעה לאחר התאונה (צילום: הדס תגרי הקבוצה למאבק בתאונות בניין).

עוד ציינו בדו"ח כי במחצית שנה זו התרחשו 40 תאונות בענף הבניה שגרמו למותם של 19 עובדים, ולפציעה קשה של 21 עובדים נוספים. על אף שהחוק קובע כי על משרד העבודה לסגור באופן מיידי אתרי בניה בהם ארעו תאונות קשות או קטלניות באופן מיידי ולמשך 48 שעות, בפועל הוטלו לדברי המשרד 28 צווים. בשלושה מקרים מסרו מהמשרד לקו לעובד כי דרגת הפציעה שנמסרה על ידי המשטרה היתה נמוכה מזו שמסר מד"א, במקרה אחד נמסר כי האתר לא אותר, ובמקרה נוסף נמסר מהמנהל כי "האירוע לא דווח למינהל אלא למשרד האנרגיה כאירוע פיצוץ של  בלון גז. רק שבוע לאחר מכן דווח אלינו כתאונת עבודה באתר שאינו מוסדר. לפיכך, לא הוצא במקום צו הפסקת עבודה". ב-7 מקרים נוספים לא מסר משרד העבודה מדוע לא הוצא צו בטיחות.

למרות הביקורת הציבורית הנוקבת והדו"ח החמור של מבקר המדינה מחודש מאי, רשם הקבלנים ממשיך להימנע משימוש בסמכותו ומפתיחה בהליכי משמעת כנגד קבלנים שמפירים את הוראות הבטיחות באופן סדרתי

ב'קו לעובד' הדגישו כי "אי הטלת צווי הפסקת עבודה בנימוק ש'דרגת הפציעה' כפי שדווחה למינהל על-ידי המשטרה, נמוכה מזו של מד"א, היא בעיה החוזרת על עצמה שוב ושוב. כאשר לא ברור מהו המקור הרפואי עליו נסמכת המשטרה בדיווחיה למינהל אודות דרגת הפציעה". בעבר דרש הארגון מהמשרד ליזום את קבלת המידע על רמת הפציעה של העובדים ממד"א ומבתי החולים, על מנת שיתאפשר ליישם כראוי את החוק להטלת צווי הפסקת עבודה, ולצמצם את בעיית תת הדיווח. בעבר, פנה מינהל הבטיחות לבתי החולים בנושא, ונענה כי משרד הבריאות מסרב להעברת המידע עד שהנושא יתוקן בחוק שיחייב את בתי החולים לעשות כן. עם זאת, משרד הבריאות הבהיר כי לא יתנגד לחקיקה שכזו, במידה ותוגש.

עוד הדגישו ב'קו לעובד' כי מאז תחילת השנה התרחשו 59 תאונות עבודה שגרמו לפציעת עובדים באורח בינוני – תאונות שאינן מפוקחות כלל על אף שפעמים רבות הן מובילות לנכויות חמורות.

במשרד העבודה טרם פרסמו את הדו"ח השנתי לשנת 2017, לא כל שכן למחצית הראשונה של 2018, ומסרו ל'דבר ראשון' כי בימים אלה הם עמלים על הכנתו לפרסום בקרוב. כמו כן ציינו כי "מאות כוונות להטלת עיצומים נמסרו והופצו לקבלנים ברחבי הארץ. לאחר סיום איסוף הנתונים ועיבודם, מינהל הבטיחות יפרסם את העיצומים הכספיים בהתאם לחוק".

מראש מינהל בטיחות במשרד העבודה, ארז מימון נמסר בתגובה כי "הנתונים שבדו"ח קו לעובד אינם מדויקים בלשון המעטה. כמו בכל שנה, מינהל הבטיחות יפרסם בסוף חודש יולי את הסיכום הרשמי של התאונות הקטלניות של המחצית הראשונה לשנה.

"צו הפסקת עבודה מוטל בכל אירוע מוות או פציעה קשה באתר בנייה, למעט במקרים של אובדנות או באירועים פליליים או כאשר מדובר על אתר בנייה שאינו מדווח ("אתר פיראטי"). כל תאונה נבדקת ומטופלת בהתאם. במקרים מסוימים, דווח כי ישנם פצועים קשה באתר ורק לאחר מכן התברר כי מדובר בפציעה קלה יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!