דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

בטיחות בעבודה / יישום החוק לסגירת אתרי בנייה אחרי תאונות נתקל בקשיים

לשניים מאתרי הבנייה בהם התרחשו אתמול תאונות עבודה הוצאו צווי סגירה, אולם באתר הבנייה בגן יבנה, בו נפצע עובד שפונה לבית החולים במצב קשה, תתבצע ביקורת רק עם תום החופשה המרוכזת במשרד הכלכלה.

בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
בטיחות בעבודה באתרי בנייה (צילום: יהל פרג׳).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יישום החוק החדש לסגירת אתרי בנייה בהם אירעה תאונה קשה או קטלנית ממשיך להיתקל בקשיים. אתמול (רביעי) נהרג עיסא גאנם, פועל בן 35 מהעיר דורא שבנפת חברון לאחר שנקבר תחת קיר שקרס באתר בנייה ברחוב האילנות בשכונת גן רשל בהרצליה. עוד התרחשו אתמול שתי תאונות נוספות בהן נפצעו עובדים באורח קשה, על פי דיווחי מד"א. אולם רק שניים מהאתרים נסגרו.

במשרד הכלכלה והתעשייה אמרו אתמול בשיחה עם 'דבר ראשון', כי טרם התקבלו הודעות ממשטרת ישראל על שתי התאונות בהן נפצעו עובדים באורח קשה, בהוד השרון ובגן יבנה, אולם יש בכוונתם לשלוח היום מפקחים שיבחנו את האתרים ואת נסיבות האירועים.

חילוץ הפועל מפיר ארובה ב22/7/2016. לאיזו קטגוריה נופלת תאונה 'לא קטלנית'? צילום: דוברות כב"ה
חילוץ הפועל מפיר ארובה ב22/7/2016. לאיזו קטגוריה נופלת תאונה 'לא קטלנית'? צילום: דוברות כב"ה

עם זאת, בשיחה נוספת שנערכה היום, אמרו כי "כרגע פועל המשרד במתכונת מצומצמת", ועל כן ביקורת מפקח מטעמם באתר הבנייה ברחוב צה"ל בגן יבנה, בו נפגע פועל מטרקטור, צפויה להיערך רק אחרי חופשת הקיץ המרוכזת של עובדי המשרד, כיוון שלדבריהם לא מדובר באירוע של פציעה קשה. הצהרה זו של משרד הכלכלה עומדת בניגוד לדיווח מד"א, לפיו פונה הפועל לבית החולים קפלן במצב קשה עם חבלות בחזה. מבית החולים קפלן נמסר כי העובד הועבר לטיפול נמרץ נשימתי ומצבו מוגדר יציב.

כאן נשאלת השאלה, מה יקרה לאירועים בהם פועלים נפצעים 'רק' בינוני? למשל פועל שריסק אתמול את רגלו תחת זחל של מנוף שהתמוטט על גן ילדים ברחוב רבי טרפון באשדוד. האם כשמינהל הבטיחות והבריאות מודיע כי הנושא נמצא תחת בדיקתו, כוונתו שהנושא יבדק רק בספטמבר, כשמפקחי המינהל ישובו מהחופשה המרוכזת?

אתר הבנייה בהרצליה, בו נהרג אתמול העובד עיסא גאנם נסגר כבר אתמול. משרד הכלכלה והתעשייה הבהיר כי בהתאם לתיקון לחוק הפיקוח על הבנייה, ובשיתוף משטרת ישראל הוצא צו לסגירת האתר ל-48 שעות והחלה חקירת האירוע. עוד הוסיפו כי האתר יפתח שוב רק לאחר בדיקה מעמיקה של מפקח ממנהל הבטיחות.

היום, עדכן המנהל כי גם הוצא צו להפסקת עבודה עד יום ראשון גם לאתר הבנייה ברחוב יסוד המעלה בהוד השרון, בו נפל פועל מגובה שישה מטרים ונפצע קשה, זאת בעקבות ליקויי בטיחות שנתגלו במקום. "ביום ראשון, באם יתוקנו הליקויים שהצביע עליהם המפקח יפתח האתר, ובאם לא יאריכו את הצו", מסרו במנהל.

על פי התיקון לחוק הפיקוח על העבודה, חייב מנהל הבטיחות והבריאות לסגור באופן מיידי וליומיים, כל אתר בנייה בו ארעה תאונה קשה או קטלנית. במהלך הפסקת העבודות, אמורה להתבצע במקום ביקורת מפקח. במידה ונמצאים ליקויי בטיחות, רשאי המפקח להורות על סגירת האתר לשלושה ימים נוספים או להוציא צווי בטיחות שאוסרים את העבודות באתר עד לתיקון הליקויים.

התיקון כולל גם הוראה למשטרת ישראל לדווח למנהל על תאונות קשות או קטלניות באתרי בנייה "בהקדם האפשרי", אולם כפי שניתן ללמוד ממקרה זה, וכן מאירוע הנפילה של פועל בקרית אתא לפני שבועיים – משטרת ישראל לא תמיד ממהרת לדווח למנהל, ולמנהל נטייה להתווכח עם דיווחי מד"א ואף עם בתי החולים, באשר לחומרת הפציעות של הפועלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!