דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / במשרד הכלכלה עוד לא שמעו על פועל שנפל בשבוע שעבר בקריות

פועל נפל מגובה 4 קומות בשבוע שעבר ועד עכשיו טוענים במינהל הבטיחות כי "לא התקבלה הודעה". חוק חדש קבע שהדיווח למינהל הבטיחות הוא באחריות המשטרה, אך נראה שהחוק אינו מיושם

אתר בניה שנסגר (צילום ארכיון: דבר ראשון).
אתר בניה שנסגר (צילום ארכיון: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פועל כבן 37 שנפל ביום שישי האחרון (12.8) מגובה הקומה הרביעית, מוסיף להיות מאושפז ומורדם עם פגיעות ראש חמורות בבית החולים רמב"ם. רק יום קודם לכן התפרסם בספר החוקים התיקון לחוק הפיקוח על העבודה שיזמו יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף, עם חברי הכנסת איל בן ראובן ועבד אל חכים חאג'-יחיא. על פי התיקון החדש אמור היה מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לסגור את אתר הבניה באופן אוטומטי ליומיים. אולם במינהל השיבו לפניית הקואליציה למאבק בתאונות בניין כי "הודעה על התאונה שבנדון לא התקבלה במשרדינו ממשטרת ישראל או מהקבלן המבצע" נכון לאתמול (ג') בצהרים.

על פי התיקון לחוק ארגון הפיקוח על העבודה מחוייבת משטרת ישראל בדיווח למינהל על תאונות קשות או קטלניות באתרי בניין "בהקדם האפשרי", מה שמעלה את השאלה, האם באמת לא התאפשר למשטרה לדווח על התאונה, חמישה ימים לאחר שהתרחשה?
ייתכן שזו הסיבה בגללה התעקשו נציגי המשרד לבטחון פנים בדיוני ועדת העבודה והרווחה על התיקון לחוק, שלא לקבוע חובת דיווח מיידי, כפי שהמליצה הקואליציה למאבק בתאונות בניין. "המשטרה לא יכולה להתחייב שזה יהיה מיידי. מה זה מיידי? תוך שניה?" שאלה איילת לוי מהייעוץ המשפטי של המשרד לבטחון פנים באחד הדיונים. הניסוח המעורפל "בהקדם האפשרי" בהצעת החוק היה תוצר של התנגדות זו. המשרד לבטחון פנים אף התנגד להטלת חובה על המשטרה לדווח למשרד הכלכלה גם במקרים של פציעות בינוניות. לטענתם המשטרה אמונה על ביטחון הפנים ומניעת פשע ונראה שרשלנות בטיחותית המובילה לעשרות הרוגים בשנה, אינה נמנית על עיסוקי ליבה אלו.

תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה
תאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל. ארכיון. צילום: איחוד והצלה חיפה

ממשרד הכלכלה נמסר בעבר ל'דבר ראשון': "נושא תת הדיווח על תאונות שאינן קטלניות אינו חדש ומשום כך מושתת דו"ח התאונות על דיווחי הנפגעים של המוסד לביטוח לאומי. באירועי תאונות קטלניות מדווח המינהל באופן מלא". וגם במקרה זה ציינו במשרד הכלכלה כי כיוון שהתאונה לא היתה קטלנית – לא קיבלו דיווח. זאת בניגוד להוראות התיקון.

ברור שדיווחי המשטרה עשויים היו להקל על מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית למלא את תפקידו. אולם לא ברור מדוע הרגולטור ממתין באופן פסיבי לדיווחים ועוד פחות ברור מכך, כיצד מתברר שוב ושוב שגוף התנדבותי כמו הקואליציה למאבק בתאונות בניין יודע על תאונות בניין שהמינהל אינו יודע עליהן, אף לאחר פרסומן בתקשורת.

במכתב ששלחה בסוף מאי הדס תגרי, מקימת הקואליציה למניעת תאונות בניין, למינהל כתבה "אנו סבורים כי אין הצדקה לכך שתמתינו להודעה ממשטרת ישראל אודות תאונות, כאשר ככל הנראה לא מעט מהמקרים אינם מגיעים למשטרה או אינם מדווחים על ידה. אנו סבורים כי בכל מקרה של תאונה קשה יש צורך דחוף בפיקוח וחקירה של מנהל הבטיחות התעסוקתית וכי הדבר מוגדר במסגרת התפקידים המוטלים עליכם על פי חוק. עליכם לעשות כל מאמץ סביר כדי להיות מיודעים אודות תאונות אלה ולפעול לחקירה ופיקוח על מקום התרחשותם, ואילו אנו נתקלנו במצבים לא מעטים בהם לא הייתם מודעים לתאונות שאנו היינו מודעים לקיומן". המידע שמגיע לקואליציה נאסף באמצעות מעקב אחרי דיווחי מד"א.

ממשרד הכלכלה נמסר כי "אנו מקבלים הודעות על תאונות קטלניות מן המשטרה וכן מהמעסיקים המחוייבים בדיווח על פי החוק. במקרה המדובר לא מדובר בתאונה קטלנית, אלא בפגיעה בינונית, ולא התקבלה הודעה במינהל הבטיחות מאחד מהגורמים הנ"ל. המינהל אכן מנטר את נתוני כל הפגיעות הקטלניות, כפי שנמסר, כן פועל המינהל על סמך כל המידע המגיע אליו, אולם עוצמת התגובה ומהירות התגובה של המינהל הם כמובן בהתאם למשאבים העומדים לרשותו."

נציין שבתשובה לשאלה שהפננו לבית החולים רמב"ם בו מאושפז הפועל הפצוע נאמר ל'דבר ראשון' שהפצוע מהתאונה בשישי עדיין מאושפז במצב קשה.

לקואליציה למאבק בתאונות בניין השיב מינהל הבטיחות והבריאות כי בכוונתם לפנות למשטרה לבדוק האם הנושא מוכר לה, ומדוע לא דיווחה להם, וכן כי לא ידוע להם על עבודות בניין בכתובת האתר בו נפל הפועל, "עם קבלת מידע נוסף, נחליט לגבי המשך פעולתנו".

מהמשטרה נמסר כי נפתחה חקירה וחומרי החקירה יועברו כמקובל למשרד התמ"ת.

תגובת יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "אני מזועזע מאי אכיפת החוק. בכוונתי לפנות לשר כץ, שהוא כעת השר האחראי, ולדרוש את תגובתו המיידית בנושא. נמשיך ונעקוב כדי לוודא שהחוק החשוב כל כך ייאכף בשטח. לא נוותר, ולא ניתן למצב להמשיך כפי שהוא".

ח"כ איל בן ראובן, מיוזמי החוק לסגירת אתרי בנייה שארעו בהם תאונות קשות, התייחס לטענות על אי אכיפתו של החוק: "תשובת מנהל הבטיחות היא תשובה רעה. מינהל הבטיחות פועל ללימוד ומימוש החוק. אין ספק שיהיה מחוייב לשינוי בנוהלי העבודה שלו – שעד היום לא מימשו את אחריותו, וכך גם משטרת ישראל. בנוסף, יהיה חייב להיות מתוגבר בפקחים. אני מקווה שהשר כץ, שקיבל את האחריות והסמכויות, יתגייס לשינוי הנדרש. אנחנו, חברי הכנסת שמובילים את המאבק בתופעה, נעקוב ונדרוש ביצוע ותוצאות. נמשיך להוביל חוקים וצעדים נוספים עד לירידה משמעותית במספר התאונות והנפגעים. לא נפסיק לפעול עד שנביא למיגור ההפקרות בנושא".

מח"כ חאג'-יחיא נמסר: "כל תאונת עבודה היא דבר מזעזע ומקומם. אני רואה בחומרה אי אכיפת חוק שאישרה הכנסת לאחרונה ולכן אנחנו נפנה במכתב לשר חיים כץ האחראי על תחום העבודה-תעסוקה ומינהל הבטיחות כמו כן נפנה לשר לבטחון פנים השר גלעד ארדן", ח"כ יחיא הדגיש ש"חיי בני אדם חשובים מכל דבר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!