דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדיסטן

מלחמת ארדואן בכורדים / ארדואן הכריז על מבצע "מעיין השלום" וצבאו החל להפגיז ריכוזי אוכלוסייה בצפון סוריה

נסיגת הכוחות האמריקניים אפשרה את תחילת הפעולה של ארדואן נגד חבל הארץ הכורדי באמתלה של "מלחמה בטרור" | בפועל הכורדים היו ממובילי המאבק בדאע"ש בשנים האחרונות והודיעו כי יפסיקו אותו כדי להגן על עצמם | חשש מאסון הומניטרי

עשן מתמר מכפר בצפון סוריה בסמוך לגבול עם טורקיה, בעקבות ההתקפה הטורקית על הכורדים באיזור (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).
עשן מתמר מכפר בצפון סוריה בסמוך לגבול עם טורקיה, בעקבות ההתקפה הטורקית על הכורדים באיזור (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).
אוריאל לוי

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז אמש (רביעי) על תחילת המבצע הצבאי נגד הכורדים בצפון סוריה ובמזרחה. זמן קצר לאחר הכרזתו, התגברו ההפצצות אווירות והארטילריות על מעוזים וערים כורדיות בצפון סוריה, שלפי דיווחים מן השטח החלו כבר לפני יומיים. בלילה החלו הטורקים בפלישה קרקעית לשטחי האוטונומיה הכורדית בשלושה מוקדים שונים. דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), שהכורדים הם הגורם המוביל בהם, ציין כי הכורדים הצליחו בינתיים להדוף את צבא טורקיה, אך הטורקים הודיעו כי הם הצליחו לחדור לשטח הכורדי באחד המוקדים לפחות. המצב הפוליטי הבינלאומי אינו מבשר טובות לכורדים.

ארטילריה טורקית משוגרת לעבר עמדות כורדיות. ארכיון (צילום: AP Photo).
ארטילריה טורקית משוגרת לעבר עמדות כורדיות. ארכיון (צילום: AP Photo).

 

התקשורת הכורדית דיווחה אתמול בערב (חמישי) על לפחות שבעה הרוגים ו-17 פצועים מההפצצות הטורקיות. בין הנפגעים גם אזרחים. "מטוסי קרב טורקיים התחילו בהפצצות באזורים אזרחיים", אמר מוסטפה באלי, דובר ה-SDF. ההפצצה הארטילרית הלילית הכבדה של טורקיה על שכונה מעורבת של אשורים וכורדים בקמישלי – בירת החבל הכורדי – הביאה למספר הרוגים ביניהם כומר אשורי בכיר ואשתו.

במהלך הלילה הצליחו הטורקים להכניס כוחות קומנדו באזור ראס אל עין, כך לפי דיווח של הממשלה הטורקית. לעומת זאת בתל אבייד' מספר נסיונות שלהם  לחדירה למובלעת הכורדית לא צלחו. הטורקים הודיעו בלילה כי הצליחו לפגוע ב-181 מטרות של הכורדים. הבוקר (חמישי) החלו ההפצצות האוויריות על העיר ראס אל עין והטורקים ממשיכים להסיר את חומת ההפרדה שבנו על הגבול עם סוריה על מנת להכניס כוחות לרוג'עבה. בצל המתקפה דווח על המלטות של אלפי אזרחים מהערים הכורדיות והערביות קאמישלי, ראס אל עין ותל אבייד'.

בכיר כורדי אומר הבוקר, כי לא יהיה הסכם עם אסד, שיאפשר כניסה של צבא סוריה לצפון סוריה, אלא אם כן הרוסים יתנו ערבויות שיבטיחו את שלומם של המיעוטים האתניים במובלעת. כאן חשוב לציין, כי הרוסים מנסים לקבל את צפון סוריה מבלי לתת ערבויות לכורדים, והמשחק הזה עלול להסתיים בדיוק כמו בעפרין.

כזכור, לפני שנה וחצי פלש צבא טורקיה יחד עם ארגוני מורדים ג'יהאדיסטים לעפרין – חבל כורדי בצפון מערב סוריה אשר היה חלק מהאוטונומיה הכורדית של צפון סוריה. במבצע צבאי אכזרי בו נהרגו אלפי אזרחים כבשו הטורקים והג'יהאדיסטים את החבל תוך שהם משחיתים אתרים הקדושים לנוצרים וליזידים ופוגעים באזרחים רבים. מאז נשלט החבל על ידי טורקיה.

שר הפנים הטורקי הציע לחתום על עסקה בין טורקיה לדאעש בראיון טלוויזיוני שערך אמש: "האירופאים משתינים על עצמם כשהם שומעים את השם דאע"ש. אנו נעשה עסקה עם דאע"ש, שכן אין להם אופציה אחרת חוץ מלהגיע עימנו להסכם".

הסנטורים האמריקאים לינדזי גרהאם הרפובליקני וכריס ואן הולן הדמוקרטי פרסמו הצעת חוק לסנקציות נגד טורקיה אותה הם מתכננים להביא במהרה לאישור הקונגרס. על הפרק: סנקציות על טורקיה וסנקציות על בכירי המשטר ועל נכסיהם, כולל ארדואן.

בתגובה ראשונה למתקפה הטורקית אמר אמש נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי זהו "רעיון רע". טראמפ הורה על נסיגת החיילים האמריקאים מהגבול הטורקי רק שלשום, מה שאפשר לטורקיה לפלוש לאוטונומיה הכורדית. שלשום הודיעו גורמים בפנטגון על הפסקת כל שיתופי הפעולה עם טורקיה באזור ועל סגירת החמ"ל האווירי המשותף לשני הצבאות בצעד שנראה כהתנגדות לפעולה טורקית באוטונומיה הכורדית אולם צעד זה לא מנע מהטורקים להתחיל בהפצצות האוויריות כבר אתמול.

לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

בנאום שנשא לפתיחת המבצע הצבאי בחבל רוג'בה ציין ארדואן כי שם המבצע הוא "מעיין השלום" והוסיף כי המתקפה נועדה לחסל את "מסדרון הטרור" לאורך גבולה הדרומי של טורקיה. צבא טורקיה משנע כוחות לכיוון הגבול הסורי. ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין דנו אחר הצהריים בשיחת טלפון בפעולה המתוכננת של טורקיה בצפון-מזרח סוריה. בשיחה אמר ארדואן לפוטין כי הפלישה הטורקית תתרום לשלום וליציבות במדינה, ותסלול את הדרך לתהליך המדיני ליישוב הסכסוך. פוטין קרא לארדואן "לחשוב היטב" לפני שיפתח במתקפה.

הממשל האזרחי הכורדי בצפון סוריה הזהיר מפני אסון הומניטרי עם פלישת הכוחות הטורקיים, וקרא להתגייסות כללית לאורך הגבול. "אנו קוראים לכולם לנוע לעבר האזורים הקרובים לגבול עם טורקיה ולבצע פעולות התנגדות בתקופה היסטורית רגישה זו", נמסר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!