דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / טראמפ על נסיגת ארה"ב מהחבל הכורדי בסוריה: "הכורדים ייאלצו לפתור בעצמם את המצב"

ההחלטה האמריקנית, שספגה ביקורת רבה, תותיר את הכורדים לבדם מול כוונתה של טורקיה לפלוש לאזור | ארגון הגג של המיליציות הכורדיות, ה-SDF, מסר בתגובה לנסיגה כי לצעד תהיה "השפעה שלילית גדולה" על המלחמה בדאעש | מה המשמעות של ההחלטה עבור ישראל?

כוחות צבא ארה"ב בסוריה (AP Photo via APTV)
כוחות צבא ארה"ב בסוריה (AP Photo via APTV)
אוריאל לוי

"הגיע הזמן שנעזוב את המלחמות האינסופיות והמגוחכות האלה, רבות מהן מלחמות שבטיות, ונחזיר את חיילינו הביתה", אמר היום (שני) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהמשך להחלטת של ארה"ב לסגת מאזור החבל האוטונומי המונהג בידי הכורדים בצפון-מזרח סוריה הסמוך לגבול עם טורקיה.

טראמפ הוסיף כי "ארה"ב תילחם רק לטובתה ורק כדי לנצח. טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים ייאלצו כעת לפתור בעצמן את המצב ולהחליט מה הן רוצות לעשות עם לוחמי דאעש השבויים שנמצאים 'בשכונה' שלהם. הם כולם שונאים את דאעש והיו אוייבים שלהם במשך שנים. אנחנו נמצאים 7,000 מייל משם ונמוטט את דאעש שוב אם הם יעזו להתקרב אלינו."

דבריו של טראמפ, כמו גם החלטתו, ספגו ביקורת נרחבת, גם מהצד הרפובליקני, כאשר לינדזהי גרהאם, רפובליקאי בכיר ביותר קרא לו לחזור בו ואף צייץ כי: "אעשה כל שביכולתי להטיל סנקציות על הצבא הטורקי וכלכלת טורקיה אם הם יניחו רגל אחת בסוריה". עוד נמתחה ביקורת על ההחלטה מצד התקשורת האמריקאית, זאת לאור העובדה שארה"ב חייבה את הכורדים להרוס את כל קווי ההגנה שלהם בצפון סוריה וערכה עבודות חישוף לאורך הגבול שנותר כעת חשוף. הכורדים הרסו את ביצוריהם לאורך הגבול הטורקי רק לפני חודשיים כשהעריכו שהאמריקאים ישארו לצידם.

הממשל האמריקאי, הממשלה הטורקית והארגונים הכורדים מסרו אתמול (ראשון) כי צבא ארה"ב החל לסגת מעמדותיו בחבל האוטונומי המונהג בידי הכורדים בצפון-מזרח סוריה. נסיגת צבא ארה"ב מאזור הגבול עם טורקיה תותיר את הכורדים לבדם מול כוונתה של טורקיה לפלוש לחבל הכורדי בסוריה. הנסיגה החלה שעות ספורות בלבד לאחר שארה"ב הודיעה כי תפנה את חייליה מהגבול הסורי-טורקי ותאפשר לצבא טורקיה לצאת למבצע נגד הכורדים באזור.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)

בצעד לא שגרתי, פרסמה דוברת הבית הלבן סטפני גרישם בשעת לילה מאוחרת הודעה לתקשורת לפיה הכוחות האמריקאים "לא יסייעו למבצע של טורקיה ולא יהיו מעורבים בו", והוסיפה כי הם "לא יהיו באזור הסמוך". בהודעה לא הופיעה התייחסות לגורלם של הכורדים, ולא נמסר לאן בסוריה יתפנו בינתיים הכוחות.

גורם אמריקאי אמר אמש לסוכנויות הידיעות כי הכורדים מאוכזבים מארה"ב וכועסים עליה. הבוקר מסר ה-SDF בהודעה רשמית כי החיילים האמריקאים פונו מבלי שמילאו את התחייבויותיהם, וכי לצעד תהיה "השפעה שלילית גדולה" על המלחמה בדאעש.

ראש לשכת העיתונות של המיליציות הכורדיות, מוסטפא באלי צייץ כי: "אנו נאלצים להסיט את כוחות השמירה שלנו ממתקני המעצר של אסירי דאעש, בכדי להתמודד עם הפלישה הטורקית."

ארדואן מאיים בפעולה צבאית בחבל הכורדי בסוריה: "התאפקנו מספיק"

הודעת הבית הלבן על פינוי הכוחות פורסמה יומיים לאחר שארדואן השמיע את האיום החריף ביותר שלו עד כה בפעולה צבאית בצפון-מזרח סוריה, כשברקע פורש צבא טורקיה יחידות וציוד הגנה בגבול. "נתנו לגורמים הרלוונטיים כל מיני אזהרות בנוגע לאזור שממזרח לפרת", אמר ארדואן. "התאפקנו מספיק".

כ-1,000 חיילים אמריקאים מוצבים בצפון סוריה, וגורם אמריקני רשמי בכיר אמר שהם ייסוגו מהאזור למקומות סמוכים, ושאם יפרוץ עימות נרחב בין טורקיה לכוחות הכורדיים ייתכן שהחיילים האלה יוצאו מהמדינה לחלוטין. הבית הלבן מסר כי ההודעה על פינוי הכוחות האמריקנים פורסמה לאחר שיחה שהתקיימה אמש (ראשון) בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנשיא טורקיה ארדואן.

בכך למעשה נוטשת ארה"ב את הלוחמים הכורדים שלחמו לצדה במשך חמש שנים נגד דאעש בצפון ובמזרח סוריה, ושחררו מידי הארגון הרצחני את העיר א-רקה שהוכרזה כבירתו. 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) – ארגון הגג של המיליציות הכורדיות, הערביות, האשוריות, והטורקמניות המונהג בידי הכורדים ופועל כתף אל כתף לצד ארה"ב וצרפת איבד כ-11,000 לוחמים בקרבות נגד דאעש. ה-SDF הודיע כי מאז החלה הנסיגה האמריקאית לא רק צבא טורקיה אלא גם צבא אסד מתכונן להתקיף את המעוזים הכורדים. עם זאת, עוד לא ברור אם החיילים האמריקאים יסוגו מכל האוטונומיה הכורדית או רק מהגבול עם טורקיה.

כוחות אמריקאים וטורקים בגבול עם סוריה. (AP Photo/Baderkhan Ahmad)
כוחות אמריקאים וטורקים בגבול עם סוריה. (AP Photo/Baderkhan Ahmad)

ה-SDF הבטיחו להגיב בעוצמה על כל פלישה טורקית: "לא נהסס להפוך כל התקפה מצד טורקיה שנעשתה ללא שום התגרות למלחמה כוללת לאורך כל הגבול כדי להגן על עצמנו ועל עמנו", אמר דובר ה-SDF, מוסטפה באלי. גורם כורדי רשמי אמר היום לכתבים כי הכורדים מעריכים שהמבצע הטורקי יהיה מוגבל בהיקפו, וכי הם עדיין מנסים להבין מה יעלה בגורל הכוחות האמריקניים באזור.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאיים מזה מספר שנים לפתוח במבצע צבאי נגד הכוחות הכורדיים באזור הגבול על מנת ליצור "רצועת ביטחון" בתוך סוריה שתחצוץ בין הכורדים בטורקיה לכורדים בסוריה. ארדואן טען בנאומים רבים כי טורקיה תיישב בשטח שייכבש פליטים סורים החיים כעת בטורקיה. בכירים אמריקאים ונבחרי ציבור רפובליקנים ודמוקרטים הזהירו שאם ארה"ב תאפשר מתקפה טורקית עלול להתבצע רצח עם נגד הכורדים, ושמצב כזה יעביר מסר בעייתי-למדי לבעלי בריתם של האמריקאים ברחבי העולם.

עוד מדווחים הכוחות הכורדים על היערכות סורית-רוסית להיכנס למנביג' בפרק הזמן הקרוב, תוך כדי נסיגת ארה"ב. זאת לאחר שרוסיה הזהירה בעבר את טורקיה שלא לפלוש למנביג'. טורקיה ורוסיה נהנות מיחסים קרובים בשנים האחרונות בכל הנוגע לרכישת מערכת ההגנה האווירית S-400 בידי הטורקים, מערכת מתקדמת שנרכשה מרוסיה למרות מורת רוחן של בנות בריתה מנאט"ו. אולם בכל הקשור למלחמה בסוריה מתקשות רוסיה וטורקיה להגיע להסכמה שעה שטורקיה מחזיקה כוחות הלוחמים לצד המורדים במובלעת אדליב ורוסיה מתגוננת מפניהם ותוקפת אותם חדשות לבקרים.

פוטין וארדואן (AP Photo/Burhan Ozbilici)
פוטין וארדואן (AP Photo/Burhan Ozbilici)

צעדה של ארה"ב ממחיש באופן מובהק את החלטתו של טראמפ לשים סוף להסתבכויות של ארה"ב במבצעים מעבר לים – אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו; אולם השגת המטרה שהציב לעצמו בהקשר זה – נסיגה מהירה מסוריה, עיראק ואפגניסטן – מתעכבת בצל הדאגה שמשמיעים בכירים אמריקאים ובעלי בריתה של ארה"ב בנוגע לחלל המסוכן שתותיר אחריה וושינגטון.

גורמים אמריקאים רשמיים ניסו מאז ינואר לתווך בין הכורדים לטורקיה בניסיון ליצור "אזור בטוח" בצפון סוריה, כך שיוקם חיץ ביטחוני בין צבא טורקיה לכוחות הכורדיים, אולם טורקיה הביעה שוב ושוב את מורת רוחה מהיישום האיטי של המהלך.

טורקיה רואה ב-SDF המונהגים בידי הכורדים מעין זרוע של "מפלגת פועלי כורדיסטן" (ה-PKK), ארגון שמנהל נגדה מרד כבר 35 שנים. הטורקים מגדירים את שני הארגונים האלה כארגוני טרור ופועלים נגדם צבאית תוך שהם פוגעים באלפי אזרחים – רובם כורדים – מדי שנה. גורם אמריקאי אמר כי אם טורקיה תדבק בתוכניתה לצאת למבצע בסוריה, סביר להניח שתהיה תגובה עזה מצד הכורדים, דבר שככל הנראה יוביל לכך שהכוחות האמריקאים ייסוגו לגמרי מסוריה.

תושבי א- רקה חוגגים את שחרור העיר מדאע"ש. צילום מסך מתוך סרטון שהפיצה סוכנות המקושרת ל-SDF (צילום: Hawar News Agency via AP)
תושבי א- רקה חוגגים את שחרור העיר מדאע"ש. צילום מסך מתוך סרטון שהפיצה סוכנות המקושרת ל-SDF (צילום: Hawar News Agency via AP)

טראמפ הודיע כבר בדצמבר אשתקד על הסגה מוחלטת של הכוחות האמריקאים מסוריה, ואז נתקלה הודעתו בגינוי נרחב של נבחרי ציבור ובכירים אמריקאים בשל מה שנתפש כבגידה של ארה"ב בבעלי בריתה ובשל החשש של רבים מהם מהסכנה לרצח עם. בעקבות הודעת טראמפ אז התפטר במחאה שר ההגנה שלו ג'ים מאטיס.

גורמי הגנה בארה"ב הביעו אשתקד חשש שנסיגה אמריקנית תאפשר לדאעש לשוב ולהתבסס בסוריה אחרי שמוגר שם כמעט לחלוטין. בהודעתו הלילה מסר הבית הלבן כי אחרי התפנות הכוחות האמריקאים תקבל על עצמה טורקיה את האחריות להחזיק בלוחמים הזרים שנתפסו במהלך המבצע שהובילה וושינגטון נגד דאעש, לוחמים שהוחזקו עד כה על-ידי הכוחות הכורדיים שזכו לתמיכת ארה"ב. מדובר באלפי מחבלים מסוכנים המוחזקים במחנות מעצר בשטח האוטונומיה הכורדית. אולם מפת המבצע הטורקי המתוכנן איננה כוללת את מחנות המעצר בהם מוחזקים המחבלים.

ומה  עם ישראל?

נתניהו ופוטין שוחחו היום. בדיווחים על שיחתם לא נאמר דבר על רוג'בה אך סביר להניח כי הנושא עלה וקיימת סבירות שהרוסים יחליפו את האמריקאים על מנת למנוע מטורקיה לפלוש לרוג'בה.

לישראל אינטרס בטחוני מובהק בנוגע למתרחש ברוג'בה. רוג'בה אמנם לא גובלת בישראל אך היא מהווה חיץ בין עיראק לסוריה ובין טורקיה לסוריה. קיומה של מובלעת כזו, שבלשון המעטה איננה אויבת של ישראל, הוא נכס אסטרטגי, וזאת במיוחד בשל מיקומה הייחודי שבין הפרת לחידקל, בין סוריה האסדית, עיראק המוצפת מיליציות שיעיות הנאמנות לאיראן, וטורקיה של ארדואן התומכת בארגוני טרור כמו חמאס, אל-קאעידה ודאעש. לא בכדי עודדה ישראל את הכורדים לעצמאות לאורך עשרות שנים.

למרות חשיבותה האסטרטגית של האוטונומיה הכורדית בסוריה, חברי הכנסת צביקה האוזר ונפתלי בנט, שהתבטאו בעבר בנושא וטענו כי על ישראל לסייע לכורדים, לא מסרו את תגובתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!