דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מאבק בתאונות בניין / הכנסת אישרה: אתר בנייה שבו נהרג או נפצע עובד ייסגר ליומיים

על פי התיקון לחוק, מפקח משרד הכלכלה יוסמך לסגור את האתר עד לתיקון ליקויי הבטיחות שגרמו לתאונה. ח"כ אלאלוף, מיוזמי החוק: "המצב הקשה בשטח מחייב אותנו להמשיך ולפעול כדי להפסיק את הקטל בחיי אדם"

שער סגור. צילום: publicdomainpictures.net.
שער סגור. צילום: publicdomainpictures.net.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה שלשום (שני) סופית את החוק המאפשר להפסיק באופן מידיי פעילות אתר בנייה שבו נהרג פועל או נפצע קשה. מדובר בתיקון לחוק הפיקוח על העבודה שאותו יזמו חברי הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), אייל בן-ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת).

על פי החוק, מפקח עבודה יוסמך להוציא צו סגירה זמני לאתר בנייה שבו עובד נהרג או נפצע קשה מתאונת עבודה. כאשר נודע למפקח על התאונה הוא יוכל להוציא את צו הסגירה למשך יומיים ולהאריך אותו בשלושה ימים נוספים. למחזיק במקום העבודה תינתן האפשרות להשמיע את טענותיו לביטול הצו בהזדמנות הראשונה, ובמידה שיוכיח כי עמד בכל הוראות הבטיחות הנדרשות – הצו יבוטל. הפרת הצו תהווה עבירה שתגרור עונש של שנתיים מאסר או קנס בסכום של 75,300 שקלים חדשים, או שני העונשים יחד, וכן קנס בגובה 1,400 שקלים חדשים לכל יום שבו נמשכת העבירה. הוראות החוק יחולו בשינויים המחוייבים גם לגבי אתר בנייה שאינו מוסדר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בשנים האחרונות, למעלה ממחצית מכלל ההרוגים מתאונות עבודה הם עובדים בענף הבנייה, ואלפי עובדים נוספים בענף הבניה נפצעים מדי שנה. הפיקוח באתרי הבניה בישראל, עליו אמון מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, מעסיק מעט מדי מפקחים על למעלה מ-13,000 אתרי בניה ברחבי הארץ, והוא אינו אפקטיבי במידה מספקת. אין בו כדי לייצר הרתעה שתימנע הפרות של כללי בטיחות בעבודה או של העסקת עובדים ללא הכשרות מתאימות. התוצאות מתבטאות לצערנו באובדן חיי אדם, וחובה עלינו להבטיח פיקוח ראוי ויעיל על אתרי הבניה ואכיפה שתיצור הרתעה ממשית."

אתר בנייה בירושלים. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
אתר בנייה בירושלים. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

ח"כ אלאלוף אמר היום (שלישי) כי "אני שמח שהשלמנו אתמול את כל הליך החקיקה והצעת החוק שלנו יוצאת לדרך. המצב הקשה בשטח מחייב אותנו להמשיך ולפעול כדי להפסיק את הקטל בחיי אדם. משפחות שלמות נהרסות לאור הטרגדיות שמתרחשות כל יום לנגד עינינו באתרי הבנייה ופועלי הבניין שמקפחים את חייהם. המדינה, שהזניחה אותם עד היום, נאלצת לשלם מכספי ציבור של הביטוח הלאומי מיליוני שקלים לפצועים. אני מקווה שכעת בעזרת הצעת החוק הזו והצעות נוספות שאנו מגישים, נצליח למגר את התופעה הזו."

לעצור את העבודה כדי לתקן ליקויים

לפני כשבועיים, כאשר אושרה ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, אמר ח"כ בן ראובן כי "הקטל באתרי הבנייה לא נפסק לרגע ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום. החוק הוא צעד ראשון. משרד הכלכלה חייב להצטרף למאמץ ולייצר את היכולת לממש את החוק שלנו בצורה משמעותית". ח"כ חאג' יחיא הוסיף ש"העברת החוק הינה סלילת דרך חדשה בכל הקשור לבטיחות עובדי הבניין והיא הדרך הנכונה בכדי להציל חיי אדם ולא להפקירם".

"אנחנו רואים שחברי הכנסת באמת מתגייסים לנושא, שגם עלה לסדר היום הציבורי, וזה דבר חשוב", הוסיפה עו"ד גדיר ניקולא מהקואליציה למאבק בתאונות בניין לקראת העלאת הצעת החוק במליאה. "בהתחלה בהצעת החוק דיברו על כך שהמפקח יהיה רק 'רשאי' לסגור את אתר הבניה, וכעת אימצו את עמדתנו שזה צריך להיות חובה" אמרה, והסבירה כי היכן שמתרחשת תאונת עבודה קטלנית יש על פי רוב ליקוי שגרם לה, ויש צורך בפעולה פיקוחית, ובעצירת העבודה על מנת לעצור את סיכון העובדים ולתקן את הדורש תיקון.

היבט נוסף שניקולא בירכה על הכנסתו לחוק הוא חיוב המשטרה לדיווח מיידי למנהל הבטיחות והבריאות בעבודה במקרים של תאונות בהן נהרג או נפצע קשה פועל. "יש בעיה של תת דיווח. רוב התאונות לא מגיעות לידיעת המינהל, ובתיקון הזה מבטיחים למעשה שלפחות התאונות הקטלניות והקשות יובאו לידיעתם מיידית".

לדבריה, הקואליציה מדגישה את חשיבותו של תיקון נוסף אחד להצעת החוק והוא הבטחת התייצבותם של מפקחי משרד הכלכלה בפועל, בשטח האתר, במהלך ימי הקפאת העבודה. "הם כתבו כי המפקח 'יבדוק' במהלך מועד הצו. אנחנו חושבים שצריך להוסיף אפילו את המילה 'יתייצב' לנוסח החוק. ראינו מקרים שבהם הוצאו צווי סגירה, והאתרים חזרו לפעול מבלי שמפקח התייצב ואישר שהכל תקין. העניין הזה לא נכנס עדיין להצעה אבל הייתה הערה של יו"ר הוועדה שישקלו את העניין לפני ההצבעה. אנחנו חושבים שחשוב להתעקש על זה".

המבקר כבר הזהיר: אין מספיק מפקחים

כיום ישנם 17 מפקחים בלבד במשרד הכלכלה על כ-12 אלף אתרי בניה ומשרד הכלכלה מתקשה לגייס מפקחים נוספים. דוח מבקר המדינה שפורסם במאי השנה העלה תמונת מצב קשה ומדאיגה בתחום שמירה על בטיחות העובדים: מעט ביקורים של מפקחים במקומות עבודה (ממוצע של פחות מפעם ב-4 שנים ב-2014), ביקור רק בחצי מאתרי הבנייה שהיו ידועים למִינהל, ועשרה קנסות בלבד שהוטלו במשך שנתיים. עוד חשף הדוח כי מפקחי הבטיחות, האמונים על בדיקת מקומות העבודה ואתרי הבנייה, ביקרו רק ב-2% מהמקומות שבהם היו תאונות עבודה. בדיון מעקב על הדו"ח שנערך אתמול (שני) בוועדה לביקורת המדינה אמרה יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי המשרדים האמונים על בטיחות בעבודה לא פעלו ליישום המלצות הדו"ח ואמרה כי "לא הייתה הפעלת אחריות… המשרדים לא עשו שום דבר".

אתר התאונה בבניין על דרך בגין בתל-אביב. צילום: דבר ראשון.
אתר התאונה בבניין על דרך בגין בתל-אביב. צילום: דבר ראשון.

ביום א' השבוע קיפח את חייו פועל בניין באתר הבניה של מגדל עזריאלי בשרונה, הנבנה על ידי חברת הביצוע אל-הר הנדסה. קורת עץ כבדה נפלה מאחת הקומות ורוצצה את גולגלתו של פועל כבן 40, ברזלן ממוצא טורקי. צוות מד"א קבע את מותו במקום. על פי מניין הקואליציה למאבק בתאונות בניין הפועל הוא ההרוג ה-23 בתאונות בענף הבניין מתחילת השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!