דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דו"ח מבקר המדינה

בטיחות בעבודה / דיון מעקב: המלצות המבקר למניעת תאונות בעבודה לא יושמו

לפני כחודשיים פורסם הדוח שחשף מחדלים קשים בגופים העוסקים במניעת תאונות בעבודה, ובראשם משרד הכלכלה. מדיון מעקב מסתמן כי מלבד המוסד לבטיחות וגיהות, אף גוף לא יישם את המלצות הדוח. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר: "המשרדים לא עשו שום דבר"

הוועדה לביקורת המדינה בדיון. ארכיון (צילום: דבר ראשון)
הוועדה לביקורת המדינה בדיון. ארכיון (צילום: דבר ראשון)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת ביקורת המדינה התכנסה היום (שני) לדיון מעקב ביישום המלצות דוח מבקר המדינה בנושא בטיחותם של העובדים ובריאותם. בדיון נכחו חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשותו של חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו).

דוח המבקר, שבחן את נושא הבטיחות בעבודה, העלה תמונת מצב קשה ומדאיגה: מעט ביקורים של מפקחים במקומות עבודה (ממוצע של פחות מפעם ב-4 שנים ב-2014), ביקור רק בחצי מאתרי הבנייה שהיו ידועים למִנהל, ועשרה קנסות בלבד שהוטלו במשך שנתיים. עוד חשף הדוח כי מפקחי הבטיחות, האמונים על בדיקת מקומות העבודה ואתרי הבנייה, ביקרו רק ב-2% מהמקומות שבהם היו תאונות עבודה.

נתונים: דו"ח מבקר המדינה. גרפיקה: דבר ראשון
נתונים: דו"ח מבקר המדינה. גרפיקה: דבר ראשון

במהלך הדיון, מתחה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), ביקורת חריפה על שלל הגופים שהוזמנו לוועדה ובראשם משרד הכלכלה, והלינה על כך שחודשיים וחצי לאחר שיצא הדוח עדיין לא יצאה הצעה לממשלה. אלהרר נזפה "יש פה מצב של התבחבשות בין-משרדית. ההצעה הייתה צריכה להיכתב מאוקטובר 2014. עברו שני שרי כלכלה מאז, מה קרה בזמן הזה? לא הייתה הפעלת אחריות. בשלב הזה כל ירידה לפרטים מיותרת. המשרדים לא עשו שום דבר".

נציג משרד הכלכלה טען בתגובה כי כבר קיימת גרסה מוסכמת להצעה, ואמר: "לדעתי זה נשלח היום או אתמול. בגלל חילופי השרים זה התעכב".

נציגת משרד התעסוקה הציגה מציאות קשה ואמרה כי "ברוב אתרי הבנייה יש עגורני צריח 2,000 עד 3,000 (שמהווים היום גורם משמעותי בפגיעה בבטיחות העובדים בענף הבנייה, מ.ר) אל מול 10 בודקים פעילים". לדבריה, לקורס שפתחו לפני שנתיים, במטרה להכשיר בודקים נוספים, לא היה ביקוש.

נתונים: דו"ח מבקר המדינה. גרפיקה: דבר ראשון
נתונים: דו"ח מבקר המדינה. גרפיקה: דבר ראשון

ביחס לביקורת בדוח על משרד האוצר, שנדרש להעניק תמריצים כלכליים למעסיקים שמשקיעים בתחום הבטיחות, אמר נציג המשרד, "רואה בחיוב תמריץ כלכלי. הבעיה שגם שפקח מגיע היכולת האפקטיבית שלו לא משמעותית. אם היו לו שיניים. ברשות המסים היחס 10-1. אנשים פחות מעלימים מסים ממחדלי בטיחות. אפשר לקבוע שאם יש נפגע במקום עבודה סוגרים אותו לשנה ואז לא יהיו נפגעים ולא קבלנים ולא דירות. צריך להבין איך עושים את התמריצים בצורה עדינה."

עם זאת, המקום שבו אכן חל שינוי תפיסתי, ביחס למניעת תאונות בעבודה, הוא המוסד לבטיחות ולגיהות. בדוח המבקר הומלץ ליצור גוף אחד שיטפל בפיקוח, באכיפה, בהדרכה ובליווי, ועל פי נציג המוסד שנכח בדיון ההחלטה נמצאת ב-"80% של יישום". עוד התחייב המוסד כי "ב-2017 תראו את התוצאות בשטח".

ד"ר אורנית רז, מנכ"לית המוסד לבטיחות וגיהות, אמרה כי "נעשו שינויים. אנחנו הזרוע ההסברתית-הדרכתית. האתגר שלנו הוא יצירת אקלים של בטיחות. ההמלצות יושמו. המחקר חשוב מאין כמותו. יש עשרה מחקרים חדשים שכבר יצאו. ועוד דוגמה לפעילות שלנו זה ללכת לבתי מלאכה קטנים ולעשות ועדות בטיחות. הייתה אמירה מהדוח ללכת לאזורים פריפריאליים ואנחנו שם."

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר, "התמונה שמצטיירת היא תמונה קשה. כאשר מספר הפקחים כל כך קטן וזה מספר אתרי בנייה, זה אומר שאין פיקוח. על כל פקח 700 אתרי בנייה. זאת מציאות בלתי נסבלת."

דיון מעקב נוסף יתקיים בתחילת כנס החורף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!