דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יזידים

רצח היזידים / שנתיים לנסיון של דאע"ש לבצע רצח עם ביזידים בעירק

ב-3 באוגוסט 2014 החל דאע"ש לבצע רצח עם ביזידים. כ-3,800 נשים וילדים עדיין נמצאים בשבי דאע"ש, חשופים להתעללות. מאות אלפי היזידים שנמלטו עדיין נמצאים במחנות פליטים, ועתידם לוט בערפל. והעולם? האומות טרם הכירו ברצח העם היזידי

פליטים יזידים מעירק מתחננים לסיוע הומניטרי בגבול סוריה-עירק ב-10 לאוגוסט 2014 (AP Photo/ Khalid Mohammed)
פליטים יזידים מעירק מתחננים לסיוע הומניטרי בגבול סוריה-עירק ב-10 לאוגוסט 2014 (AP Photo/ Khalid Mohammed)
אוריאל לוי

התראה: הכתבה מכילה תיאורים מילוליים ותיעוד בסרטוני יו-טיוב של מעשי זוועה ואלימות קשים.

ברחבי העולם ציינו היום (רביעי) שנתיים לתחילתו של רצח העם היזידי, קבוצה דתית קדומה, שחבריה וחברותיה נרצחו באכזריות על ידי חיילי דאע"ש עת שכבשו את שטח עמק נינווה בעירק. שנתיים לאחר מכן כ-3,800 נשים וילדים מקרב היזידים עדיין בשבי דאע"ש ורבים אחרים במחנות פליטים בכורדיסטן העירקית, ובמקומות נוספים. פעילים יזידים מרחבי העולם מפגינים וקוראים להעמיד לדין את מבצעי הפשע הנורא.

הדת היזידית

היזידים הם בני דת מזרח-תיכונית קדומה שלטענתם קודמת אף ליהדות, לנצרות ולאסלאם, ומונה כמיליון בני אדם. כקבוצה אתנית הם חלוקים באשר למהות הקשר בינם לבין העם הכורדי: חלקם קוראים לבידול בעוד אחרים רואים עצמם חלק מהעם הכורדי. הדת היזידית, ששורשיה במאות שלפני הספירה, מתאפיינת בקרבתה לדת הפרסית העתיקה של זרתוסטרא. היזידים ספגו מסורות שונות, מהאסלאם הסוּפי וכן מתרבויות נוספות במסופוטמיה (אזור עיראק של ימינו). בדומה למוסלמים, היזידים מתפללים חמש פעמים ביום. בדומה לזורואסטרים, הם שומרים על טהרתם של "ארבעת היסודות" (אדמה, מים, אוויר ואש). הם מאמינים שאלוהים מתגלם בגופי אנוש ומאמינים בגלגול נשמות.

שכניהם המוסלמים של היזידים לאורך ההיסטוריה ראו בהם "בני שטן". היזידים נאלצו לחיות במנוסה מתמדת ובמאות השנים האחרונות ביססו בהרי צפון עיראק שתי מובלעות גדולות: באזור שייחאן, סביב המקדש של שייח' עדי בן מוסאפר בלאלש, ובסביבת הרי סינג'אר. העם היזידי חווה תקופות רבות של רדיפה בידי גורמים אסלאמיים עוד מימי האימפריה העות'מנית, בין היתר נעשו בהם מעשי טבח במהלך מלחמת העולם הראשונה (במקביל לרצח העם הארמני), והם גורשו גירוש המוני מטורקיה בשנות ה-60. זאת בין היתר עקב דתם הייחודית אשר נתפסה כעבודת שטן ועקב הבידוד וההסתגרות התרבותית והדתית.

הארגון היזידי יאזדא קרא היום לקהיליית האומות, ביום השנתיים לרצח העם, לחקור את פשעי דאע"ש בבית הדין הפלילי הבינלאומי, ולהכיר, קבל עם ועולם, ברצח העם היזידי.

בראשית המאה ה-21 מנתה הקהילה היזידית בעיראק כ-650,000 נפש מתוך כמיליון יזידים בעולם. קהילות גדולות נוספות חיות בגלות בסוריה, ארמניה וגרמניה. היזידים בעירק חיו בעמק נינווה באזור העיר מוסול שבצפון עיראק. היזידים בעמק נינווה חיים בשתי מובלעות, האחת נמצאת באזור הר סינג'אר, המצוי ממערב לעיר מוסול בסמוך לגבול הסורי, ואילו השנייה שוכנת באזור שיח'אן מצפון-מזרח לעיר מוסול, ובה נמצא גם המקום המקודש ביותר לדת היזידית – קבר השייח עאדי, מחדש הדת היזידית, בלאליש.

הרדיפה

ב-23 באפריל 2007, כחצי שנה לאחר שדאע"ש החל לפעול, חטפו כמה מלוחמיו אוטובוס ובו פועלי טקסטיל שחזרו מיום עבודה במוסול. הלוחמים הורו לכל היזידים, 23 במספר, לרדת מהאוטובוס וליתר הנוסעים, מוסלמים ונוצרים להמשיך בנסיעתם. לאחר שירדו מהאוטובוס הושיבו את היזידים בשורה ורצחו אותם.

ב-14 באוגוסט 2007 התפוצצו 3 רכבי תופת ומשאית דלק, עמוסים בטונות רבות של חומרי נפץ, במרכזם של שני הכפרים היזידים קתניה וג'אזירה, הסמוכים לסינג'אר שבצפון עירק. הפיגוע גבה את חייהם של 796 יזידים, ופצע 1,562 נוספים. היה זה פיגוע ההתאבדות שגבה את המספר הרב ביותר של קרבנות בהיסטוריה של דאע"ש. לאחר שנתיים, ב-13 באוגוסט 2009, שני מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם בבית קפה בעיירה סינג'אר והביאו למותם של 21 יזידים.

ההשמדה

עמק נינווה מוכר כאזור מחייתם של בני מיעוטים אתניים ודתיים רבים.  ב-10 ביוני 2014 החלו לוחמי דאע"ש בכיבוש עמק נינווה. מאז ועד סוף אוגוסט נסו 830,000 בני אדם מביתם, רובם לכיוון כורדיסטן העירקית, כשאלה מותירים את כל רכושם מאחוריהם. אוכלוסיית הנמלטים מורכבת מטורקמנים, אשורים, יאסרים, כורדים שיעים ועוד.

יתכן כי לעולם לא נדע כמה יזידים בדיוק נרצחו באוגוסט 2014. בספטמבר 2014, לאחר שכ-430,000 פליטים יזידים נמלטו מחבל סינג'אר, החלו להתבהר ממדי האסון. בדו"ח נציב זכויות האדם של האו"ם שפורסם באותה העת תועדו מעשי הרצח של 1,864 יזידים וחטיפתם של אלפי נשים וילדים

ביולי 2014, לאחר שכוחות דאע"ש כבשו את מוסול, החלו להגיע דיווחים על הוצאות להורג ומעשי רצח של אזרחים יזידים ששהו באזור מוסול. דאע"ש רואה ביזידים, בני הדת הקדומה, כבני שטן, ומבקש להכחידם. בשעת שחר ביום ה-3 באוגוסט, פשטו כוחות דאע"ש על העיירה סינג'אר ועל כפרים בסביבתה, כוחות הפֶּשְׁמֶרְגַה (צבא החבל האוטונומי הכורדי בעיראק) ברחו, והותירו את היזידים חסרי הגנה. כאמור, כדרכם בכל כיבושיהם עד כה, אילצו באיומים אנשי דאע"ש את הנוצרים, ובני מיעוטים דתיים אחרים להתאסלם או למות, בעוד שליזידים לא ניתנה האפשרות להתאסלם. לוחמי דאע"ש לא גילו כל רחמים כלפי היזידים ונראה היה כי בכוונתם להכחיד את הדת העתיקה הזאת. מיד עם כיבוש האזור נרצחו ונחטפו אלפי יזידים.

שתי ילדים יזידיות על חמור, ברקע הר סינג'אר (AP Photo/Bram Janssen)
שתי ילדים יזידיות על חמור, ברקע הר סינג'אר (AP Photo/Bram Janssen)

עם תחילת הקרבות נמלטו בבהלה תושבי סינג'אר היזידים, כ-340,000 במספר, מן העיירה ומהכפרים שסביבה, מרביתם אל החבל הכורדי האוטונומי בצפון עיראק, וחלקם אל הר סינג'אר הסמוך. כ-100,000-200,000 מבין הנמלטים, מצאו עצמם נצורים על ההר הצחיח, חשופים לשמש הקופחת, בטמפרטורה של 40-45 מעלות בצהריים, בלא מים, מזון או תרופות. לוחמי דאע"ש הקיפו את הרכס ומדי לילה ניסו לטפס במעלה הואדיות, רוצחים גברים יזידים וחוטפים נשים. אנשי הקהילה היזידית דיווחו על מעל 100 פעוטות וזקנים שמתו בצמא ובחום. בדו"ח של "החברה האשורית לסיוע בעירק", שפורסם ב-6 באוגוסט, נטען כי נרצחו בסינג'אר 1,500 גברים יזידים לעיני נשותיהם ומשפחותיהם.

ב-7 באוגוסט החלו ארה"ב ובריטניה לספק סיוע הומניטרי ליזידים הנצורים על ההר וגב אווירי לכוחות ה-PKK וה-YPG הכורדים אשר פרצו מסדרון דרכו נמלטו היזידים מההר. הנצורים חצו את הגבול לסוריה, ומשם הובלו אל אזור האוטונומיה הכורדית בצפון עירק לסביבות העיר דוהוק. מבצע חילוץ זה נמשך כשלושה שבועות, עד שרובם המוחלט של היזידים שהיו נצורים על ההר הועברו לאזור בטוח יותר. במהלך תקופה זו דווח על מותם של לפחות 300 יזידים כתוצאה מהתנאים השוררים על ההר – צמא, רעב, חום ומחלות. ב-11 באוגוסט דאע"ש כבשו את הכפרים היזידים חתמיה וקוצ'ו ונתנו לתושבים ברירה- להתאסלם או למות. ראש הכפר הציע להם כסף רב בעבור הגנה אך הם סרבו לקבל את הכסף. במהלך הלילה תושבי חתמיה ברחו כולם יחד. ב-15 באוגוסט דאע"ש טבחו בכל הגברים בקוצ'ו, כ-400 במספר, וחטפו את כל הנשים והילדים וזאת למרות ההבטחה שאם יבחרו להתאסלם ינצלו ממוות.

יתכן כי לעולם לא נדע כמה יזידים בדיוק נרצחו באוגוסט 2014. בספטמבר 2014, לאחר שכ-430,000 פליטים יזידים נמלטו מחבל סינג'אר, החלו להתבהר ממדי האסון. בדו"ח נציב זכויות האדם של האו"ם שפורסם באותה העת תועדו מעשי הרצח של 1,864 יזידים וחטיפתם של אלפי נשים וילדים. בחודש אוקטובר דיווח נציג האו"ם כי בשורה של מעשי טבח רצחו דאע"ש מעל 5,000 יזידים, וחטפו כ-7,000 נשים וילדות. לפי החוקר מתיו בארבר שעקב אחר המתרחש, נחטפו קרוב ל-7,000 נשים וילדים. על פי נתונים שסופקו לעידן בריר, דוקטורנט באוני' ת"א וחוקר הדת היזידית,  דרך "המנהל לענייני יזידים במשרד ההקדשים (הווקף) בממשלת החבל הכורדי בעירק", מאז ה-3 באוגוסט 2014 נרצחו בעירק 1,293 יזידים שהותירו אחריהם 2,745 ילדים יתומים. בנוסף אליהם נחטפו 6,389 נשים וילדים. בריר טוען כי המנהל לענייני יזידים איננו גוף אמין וכי מספר הקרבנות גבוה בהרבה מהנתונים שהם העבירו לו.

חטיפת ילדים ונשים, אונס וסחר בבני אדם

הנשים והילדים שנחטפו עברו מסע של עינויים. בדו"ח מדצמבר 2014 שפורסם על ידי "הוועד למאבק ברצח עם", חשפה החוקרת ניקי מרזק, כי דאע"ש משתמש באונס הנשים והילדים, ובהמרה הכפויה שלהם לאסלם ככלי לרצח עם. נשים המסרבות להיאנס או להתאסלם מוצאות להורג. לפי אתר המדיה היזידי Yezidipress כ-3,800 מהנשים והילדים היזידים עדיין בשבי. בדו"ח של ועדה מיוחדת מטעם המועצה לזכויות אדם של האו"ם, שפורסם ביוני 2016, נטען כי 3,200 מהנשים והילדים עדיין בשבי. עוד נכתב בדו"ח, העוסק במצב היזידים בסוריה, כי "דאע"ש ביקשו להשמיד את היזידים דרך הרג ובאמצעות עבדות מינית, שעבוד, עינויים ויחס בלתי אנושי ומשפיל, דרך טרנספר בכפייה, גרימת חבלה חמורה ופגיעה נפשית; גרימה של תנאי החיים שמביאים מוות איטי; הטלת אמצעים כדי למנוע מילדים יזידים להיוולד, כולל המרת דתם של מבוגרים בכפיה, הפרדה בין גברים ונשים, וטראומה נפשית; והעברת ילדים יזידים מהמשפחות שלהם והצבתם עם לוחמי דאע"ש, ובתוך כך ניתוקם מן האמונות ומנהגים של הקהילה הדתית שלהם".

היזידים שנמלטו מסינג'אר עברו תלאות רבות בשנתיים האחרונות. ראשית היה עליהם להסתגל לחיי הפליטות בכורדיסטאן, לצד הכורדים המוסלמים שהפקירו אותם לדאע"ש. תנאי מחייה קשים, לאחר שהשאירו את כל רכושם מאחור, והפכו בן לילה לפליטים חסרי כל. משפחות רבות איבדו את יקיריהם, ולפחות בהתחלה לא ידעו מי נרצח ומי נחטף. ילדים רבים נעלמו כלא היו ומנגד הגיעו למחנות הפליטים המאולתרים ילדים חסרי משפחה. נרשמו מקרים של אלימות אותה ספגו הפליטים משכניהם הכורדים. חלק מהיזידים לא הרגישו בטוחים בכורדיסטן והחלו את המסע מערבה, דרך טורקיה ויוון בניסיון להגיע לאירופה. במחנות פליטים בטורקיה, יוון וגרמניה דווחו מקרים של אלימות וביזה נגד היזידים. הרדיפה ממנה סבלו במולדתם המשיכה איתם גם לגלות.

עדיין מחכים להכרה מהעולם

בטריטוריה ששוחררה מכיבוש דאע"ש באזור סינג'אר נחשפו 25 בורות הריגה בהן גופותיהם של מאות עד אלפי יזידים. בדו"ח של הארגון יאזדא שמושבו בארה"ב, תוארו חלק מהממצאים שנחשפו בבורות. במהלך שנת 2016 הכירו ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם בהשמדת היזידים והגדירו אותם כרצח עם. ממשלת ישראל טרם התייחסה לרצח העם היזידי באופן רשמי.

מתוך דו"ח של האו"ם: "דאע"ש ביקשו להשמיד את היזידים דרך הרג ובאמצעות עבדות מינית, שעבוד, עינויים ויחס בלתי אנושי ומשפיל, דרך טרנספר בכפייה, גרימת חבלה חמורה ופגיעה נפשית; גרימה של תנאי החיים שמביאים מוות איטי, ועוד"

אתר שנחשד כבור הריגה בו הוצאו להורג יזידים על ידי דעא"ש (AP Photo/Dalton Bennett)
אתר שנחשד כבור הריגה בו הוצאו להורג יזידים על ידי דאע"ש (AP Photo/Dalton Bennett)

להבדיל מהתקשורת הישראלית המחבקת את סיפורם של היזידים ונותנת לו במה, התקשורת העולמית נותרה אדישה לבני המיעוט האתני שאף אחד כמעט לא שמע עליו. רבים מבני אומות המערב לא שמעו על היזידים עד היום, ובעקבות זאת לא הופעל לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות להרתם למען היזידים. היזידים הופקרו לגורלם.

היום התכנסו מאות יזידים באתר הקדוש להם בעולם, קבר שייח' עדי בלאליש, לציין שנתיים לרצח העם האיום. בנוסף התכנסו כמה עשרות יזידים בברלין להפגין למען התערבות העולם ושחרורן של הנשים היזידיות שעוד שבויות בידי דאע"ש.

הארגון היזידי יאזדא קרא היום לקהיליית האומות, ביום השנתיים לרצח העם, לחקור את פשעי דאע"ש בבית הדין הפלילי הבינלאומי, ולהכיר, קבל עם ועולם, ברצח העם היזידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!