דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יזידים

בעולם / האו"ם: דאע"ש מבצע רצח-עם בסוריה

כ-3,200 נשים ונערות יזידיות עדיין מוחזקות בשבי דאע"ש, ועוברות התעללות יומיומית. ההכרה של האו"ם ברצח-העם התקבלה באהדה, אך גם בביקורת: מדוע לקח שנתיים להכיר ברצח העם?

יזידים בורחים בעת ימי המתקפה של דאעש על עיראק. צילום ארכיון: סוכנות AP
יזידים בורחים בעת ימי המתקפה של דאעש על עיראק. צילום ארכיון: סוכנות AP
יניב כרמל

ועדה מיוחדת מטעם המועצה לזכויות אדם של ארגון האומות המאוחדות קבעה כי דאע"ש מבצע רצח-עם ביזידים בסוריה. בדו"ח מפורט המחזיק 35 עמודים קובעת הוועדה המיוחדת לחקר האירועים בסוריה כי החל מ-3 באוגוסט 2014 ועד עצם היום הזה מתבצעים פשעים נגד האנושות כנגד היזידים בסוריה.

המנדט של הוועדה הוגבל לשטחים של סוריה בלבד, אך הדו"ח מציין שדפוס הפעולה שהתגלה לעיני הוועדה הוא זהה, ככל הידוע, לזה שמתקיים גם בשטחים שבשליטת דאע"ש בשטח שהיה עיראק בעבר. לכן, מעריכה הוועדה, ניתן לקבוע כי הפשעים מתרחשים בכל השטחים שבשליטת הארגון הרצחני, דאע"ש.

הוועדה העריכה כי כ-3,200 נשים וילדות יזידיות מוחזקות בשבי דאע"ש, ונאלצות לשמש כשפחות בבית לוחמי הארגון, ועוברות התעללות מינית, גופנית ונפשית יומיומית. ילדים יזידים רבים, הדו"ח אינו כולל הערכה של מספרם, עוברים "אימונים" במחנות דאע"ש, ומצורפים ללחימה של הארגון.

מטה האו״ם בג׳נבה, שוויץ. צילום מתוך ויקפידיה.
מטה האו״ם בג׳נבה, שוויץ. צילום מתוך ויקפידיה.

זוהי למעשה הפעם הראשונה שבה גוף רשמי של האו"ם קובע כי דאע"ש מבצע רצח-עם ביזידים. ההודעה התקבלה בסיפוק על ידי יזידים, ופעילים למען היזידים, ברחבי העולם אך כללה גם לא מעט ביקורת על כך שלאו"ם לקח כמעט שנתיים כדי להכיר ברצח העם המתבצע כנגד בני הדת היזידית.

היסטוריה של פורענויות

היזידים הם בני דת בת למעלה מ-1,000 שנה, המונה פחות ממיליון איש, המרוכזים בעיקר במישור נינוה בצפון עיראק. מדובר בכת אשר פרשה מהאסלאם ואימצה אמונות ומנהגים ממספר דתות ועמים. הקיצוניים הרצחניים של דאע"ש רואים ביזידים כופרים ובני מוות, דווקא בשל זיקתם לאסלאם, והם, כמו העלאווים, הדרוזים ובני דתות נוספות, נרדפים על ידם.

מבחינה אתנית היזידים הם כורדים, אך יחסיהם עם העם הכורדי, הנמצא במאבק משלו על הקמת מדינת לאום משלו בצפון-עיראק, מורכבים בפני עצמם. היזידים סופרים למעלה מ-70 פורענויות ומסעות רצח שנערכו כנגדם, ובדרך כלל היו אלה הכורדים בצד של הפורעים. הכורדים גם כשלו בהגנה על היזידים מפני דאע"ש.

בבוקר ה-3 באוגוסט 2014 פשטו כוחות דאע"ש על העיירה היזידית סינג'אר ועל כפרים בסביבתה, כוחות הפֶּשְׁמֶרְגַה (צבא החבל הכורדי האוטונומי בעיראק) ברחו, מה שהוביל להשתלטות מלאה של דאע"ש על העיר ועל האזור כולו. ימים ספורים לאחר הכיבוש, החלו דיווחים כי דאע"ש מבצעים זוועות נגד הקהילה היזידית.

על פי הדיווחים גברים נאלצו להמיר דתם אל מול קני הרובה של דאע"ש או להירצח; נשים ונערות, חלקן בנות תשע, נמכרו בשוק כשפחות מין ללוחמי דעא"ש; ובנים נקרעו ממשפחותיהם והועברו בכפיה למחנות אימונים של דעא"ש. קברי אחים המתגלים מעת לעת, ודיווחים נוספים מעידים כי הזוועות אשר פקדו את היזידים בימים הראשונים של הכיבוש, נמשכו כלפי כל היזידים שהיו בהישג ידו של הארגון הרצחני, בסוריה ובעיראק.

"רצח עם התרחש, ועדיין מתרחש"

יו"ר וועדת החקירה, המשפטן והדיפלומט הברזילאי, פאולו פיניירו, קבע "רצח עם התרחש והוא עדין מתמשך, דעא"ש מבצעים מעשי זוועות בכל  אישה יזידית, ילד או גבר שהם שובים."

ממצאי הוועדה מבוססים על ראיונות עם ניצולים, מנהיגים דתיים, מבריחים, פעילים, עורכי דין, אנשי רפואה ועיתונאים, כמו גם חומר תיעודי רב, אשר מאשש את המידע שנאסף על ידי הוועדה.

"דעא"ש ביקשו להשמיד את היזידים דרך הרג" נכתב בדו"ח, ואף מפורט, "ובאמצעות עבדות מינית, שעבוד, עינויים ויחס בלתי אנושי ומשפיל, דרך טרנספר בכפייה, גרימת חבלה חמורה ופגיעה נפשית; גרימה של תנאי החיים שמביאים מוות איטי; הטלת אמצעים כדי למנוע מילדים יזידים להיוולד, כולל המרת דתם של מבוגרים בכפיה, הפרדה בין גברים ונשים, וטראומה נפשית; והעברת ילדים יזידים מהמשפחות שלהם והצבתם עם לוחמי דעא"ש, ובתוך כך ניתוקם מן האמונות ומנהגים של הקהילה הדתית שלהם ", נכתב בדו"ח.

ינון זלצמן מהוועד למאבק ברצח-עם הדגיש כי "הפירוט הרב בדו"ח של הוועדה נועד להראות כי דאע"ש נוקטים בכל האופנים השונים לביצוע רצח עם המצויינים באמנת האו"ם למניעתו וענישתו של פשע רצח-העם".

אזהרה – עדויות קשות

על פי הדו"ח, דאע"ש מפרידים גברים ונערים יזידים מעל גיל 12 משאר משפחותיהם, והורגים את מי שמסרב להמיר את דתו, על מנת להרוס את זהותם של היזידים. נשים וילדים בדרך כלל עדים לרציחות האלה לפני שהם מועברים בכוח למקומות בעיראק, ולאחר מכן לסוריה, שם נשארים רוב השבויות והשבויים.

אלפי נשים ונערות, חלקן בנות תשע, נמכרו בשווקי עבדים, ברחבי סוריה. לוחמי דעא"ש מחזיקים אותן כשפחות וכשפחות מין, כך נכתב בדו"ח. נשים ונערות יזידיות נמכרות ללא הרף, מועברות במתנה ובהשאלה בין הלוחמים. אישה אחת, אשר העריכה שהיא נמכרה 15 פעמים, אמרה לוועדה, "קשה לזכור את כל אלה שקנו אותי".

"ניצולות שברחו משבי דעא"ש בסוריה תיארו כיצד סבלו מאונס ברוטלי, לעתים קרובות על בסיס יומי, ונענשו במכות קשות ולפעמים גם באונס קבוצתי אם ניסו לברוח", אמר אחד מחברי הוועדה לניו-יורק טיימס.

נשים ונערות יזידיות רבות נאלצות לבצע משימות ביתיות, ונמנע מהן מזון ומים נאותים על ידי שוביהן. הוועדה גם שמעה סיפורים כיצד מספר נשים וילדות יזידיות התאבדו על מנת לברוח מעינוים אכזרים.

על פי הדו"ח, ילדים צעירים הנקנים ומוחזקים עם אימותיהם מוכים על ידי דעא"ש, כפופים לאותם תנאי חיים קשים כאימותיהם. הם בדרך כלל מודעים להתעללות שאימהותיהם סובלות. בנים יזידים בני יותר  משבע מנותקים בכוח מטיפול אימהותיהם ומועברים למחנות דעא"ש בסוריה שם הם עוברים שטיפת מוח והכשרה צבאית. לילד אחד, שנלקח לאימונים בסוריה, נאמר על ידי המפקד שלו מדעא"ש, "אפילו אם אתה רואה את אבא שלך, אם הוא עדיין יזידי, אתה חייב להרוג אותו".

רצח-עם מצולם

"דעא"ש לא הסתיר על כוונתו להשמיד את היזידים של סינג'אר, וזה אחד המרכיבים שאפשר לנו להסיק כי מעשיהם הינם בגדר רצח-עם", אמרה חברת הוועדה, קרלה דל פונטה לניו-יורק טיימס.

בדו"ח צוין כי דעא"ש, אשר מתייחס ליזידים כאל כופרים, הצהיר באופן פומבי כי האמונה היזידית  הינה הבסיס להתקפה ב-3 באוגוסט 2014 ולהתעללויות שלהם ביזידים. דעא"ש התייחס ליזידים בתור "מיעוט פגאני אשר על עצם קיומו מוסלמים צריכים להטיל ספק", ו'פסקי הלכה' של אנשי-דת קבעו כי "הנשים היזידיות יכולות להיות משועבדות כמו שלל המלחמה".

פיניירו, יו"ר הוועדה, הדגיש שחייבת להיות העמדה לדין על עבירות מסוג זה, והזכיר את מחויבותן של  מדינות החתומות על אמנת האו"ם בדבר ענישתו ומניעתו של הפשע רצח עם למנוע ולהעניש רצח עם.

אך דווקא קביעות החלטיות אלו, והעובדה כי כבר ביומה הראשון של המתקפה לא היה כלל ספק כי דאע"ש מתכוונים להמית את כל הדת היזידית, מעלות ביקורת רבה על תפקודו של האו"ם – הארגון שנוסד על מנת למנוע תופעות מסוג זה.

ברכה וביקורת

נדיה מוראד, פליטה יזידית אשר נמלטה משבי דאע"ש ומזוהה יותר מכל עם מאבקן של היזידיות והיזידים לשחרור הנשים והילדות השבויות כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "אני מלאת הכרת תודה על הוצאת הדו"ח הזה. הגיע הזמן שהעולם יכיר בכך שרצח העם היזידי הוא אמת. על הקהילה הבינלאומית לפעול לשחרורן של 3,200 השבויות בהקדם, ולנקוט בכל הצעדים הדרושים להפסיק את הרצח".

נדיה מורד. צילום: סוכנות AP.
נדיה מורד. צילום: סוכנות AP.

הוואר מוראדי, פעיל יזידי הנמצא באירופה וביים סרט תיעודי על רצח עם היזידי לפני כשנה, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "האו"ם סוף סוף התעורר. אני שמח לראות שהאו"ם ואני מדברים בשפה זהה, על רצח-עם, רק שלי לא לקח שנתיים כדי להגיד זאת".

ארגון UNWATCH, ארגון ללא-כוונות-רווח היושב בג'נבה, שוויץ, ומפקח על פעילותו של האו"ם הצביעה על דו הפרצופיות של האו"ם בכך שיממה לאחר פירסום הדו"ח, אשר אמור להיות נדון בישיבת מועצת זכויות האדם של האו"ם, אירחה אותה מועצה שר ממשלת סודן, אשר מבצעת בעצמה ג'נוסייד כנגד בני השבטים האפריקאיים בחבל דרפור שבתחומה.

ואכן, מוקדם להגיד שלדו"ח התקדימי יהיו גם תוצאות ממשיות. בעוד שעצם האמירה הרשמית של האו"ם כי דאע"ש מבצע רצח-עם ופשעים נגד האנושות ביזידים מפיחה מעט תקווה בפעילים למען היזידים, ברור שלצורך סיוע לנשים ולנערות היזידיות השבויות נדרשים מעשים, ולא מילים.

בתוך כך התפרסמה אתמול ידיעה בדף פייסבוק ישראלי, תחת השם "קמפיין סחר לשחרור והצלת הנשים והנערות היזידיות החטופות" ידיעה על כך שכספים שנאספו בישראל סייעו לשחרורו של ילד יזידי בן 7 שהיה בשבי דאע"ש מאז שהיה בן 5.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!