דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקואליציה למאבק בתאונות בניין

תאונות עבודה / חברה הורשעה בכך שלא מינתה מנהל עבודה באתר בנייה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הרשיע את חברת הבנייה 'אפרידר יוזמה והשקעות' על אי מינוי מנהל עבודה. התיק שנמשך מאז 2011 מעלה תהיות, מדוע זה לוקח כל כך הרבה זמן?

אתר בניה, אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
אתר בניה, אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הרשיע את חברת הבנייה 'אפרידר יוזמה והשקעות' על כך שלא מינתה מנהל עבודה, האחראי על בטיחות העובדים ולא דיווחה על כך כראוי למשרד הכלכלה בעת שביצעה עבודות באתר בנייה. כתב האישום על האירוע הוגש על ידי מנהל הבטיחות והבריאות במשרד הכלכלה רק כשנתיים וחצי לאחר הביקורת.

"חקיקת הבטיחות בעבודה מטילה על המעביד או האחראי במקום את האחריות לדאוג לכך כי מקום העבודה יהיה בטוח" נכתב בהכרעת הדין, "בבחינת ידיעה שיפוטית היא כי בענף הבנייה עבודות רבות מבוצעות בגובה, ותוך שימוש בכלי עבודה היוצרים סיכונים שונים. למרבה הצער, אין זה דבר נדיר שפועל בנין מקפח את חייו או נפגע באופן קשה במהלך עבודתו, ולפיכך הקפדה על הוראות הבטיחות היא בבחינת 'פיקוח נפש'". מאז תחילת השנה נהרגו 26 עובדים בענף הבניין, על פי הנתונים שנאספו על ידי הקואליציה למאבק בתאונות בניין.

בסוף נובמבר 2011 ערך מנהל הבטיחות והבריאות ביקורת באתר בנייה ברחוב הדס בחולון, שהופעל על ידי החברה. בעת הביקורת עבדו באתר פועלים שעסקו בביצוע עבודות גמר. באתר לא הוצב שלט המפרט את פרטי הקבלן המבצע, ולא נכח מנהל עבודה. לאחר תחילת הביקורת הגיע למקום עובד שהציג בפניהם כתב מינוי כמנהל עבודה, שלדבריו טרם נשלח למשרד הכלכלה בשל העובדה שהדואר כבר היה סגור. מפקחי מנהל הבטיחות והבריאות הוציאו צו מיידי לעצירת הבנייה באתר. יום לאחר מכן הגיע העובד למשרד הכלכלה למסור את כתב המינוי שלו לשם המשך העבודות באתר.

חברת אפרידר יוזמה והשקעות לא הכחישה את הדברים, אך טענה להגנת "זוטי דברים", כלומר כי מדובר במעשה קל ערך בהשפעתו על האינטרס הציבורי. בין היתר טענה החברה כי מדובר היה בעבודות גמר קלות בלבד.

בדבריה התייחסה השופטת אופירה דגן-טוכמכר לחשיבות שמייחס המחוקק לתפקידו של מנהל העבודה, האחראי לבטיחותם של כלל עובדי האתר ולוודא את קיום תקנות הבטיחות. השופטת דחתה את הטענה כי מדובר ב"זוטי דברים" והדגישה כי על אף שמדובר היה בעבודות גמר, ועל אף העובדה שאף פועל לא נפגע באתר אין בכך כדי לבטל את העבירה שבאי מינוי מנהל העבודה כקבוע בחוק.

בהכרעת הדין נכתב: "במרבית המקרים מחדלי בטיחות אינם מסתיימים באסון. עובדה זו מובילה למרבה הצער לנטייה שלא להקפיד על ביצוע הוראות הבטיחות, בפרט כאשר ביצוע התקנות כרוך בהוצאה כספית לקבלן המבצע. ניסיון החיים מלמד כי עובד עלול להיפגע באופן משמעותי גם מהתקנת גוף תאורה תוך שימוש בסולם לא תקין, ולפיכך מקובלת עלי עמדת המדינה לפיה הוראות הבטיחות חלות על כל שלבי הבנייה. כשם שאין לאפשר לכל נהג להחליט לאיזה רמזור אדום יש לציית ואיזהו מיותר, כך גם בענייננו. אין להותיר בידי הקבלן המבצע את הפררוגטיבה להחליט מתי יש למנות למנהל עבודה ואימתי המינוי מיותר". טיעונים לעונש בתיק יידונו בתחילת נובמבר.

כמה זמן לוקח לגבש כתב אישום?

ורדה אדוארדס, מפקחת עבודה ראשית וראש מנהל הבטיחות מסרה כי היא "מברכת על החלטת בית המשפט שהדגיש את החשיבות הציבורית שבמקרה מקומם זה". לדבריה "מנהל הבטיחות יפעל כנגד קבלנים רשלנים בכל החומרה הנדרשת על מנת שיקוימו ההוראות לבטיחות העובדים". עו"ד גלי לוי התובעת הראשית במשרד הכלכלה הוסיפה כי "אנו רואים בניהול ההליכים הפליליים בתחום הבטיחות בעבודה ובהקשר של אתרי בנייה בפרט, מעבר לחובתנו המקצועית שליחות של ממש. המדובר בתחום בו העבירות המבוצעות יכולות להוביל לאבדות בחיי אדם ולפציעות של עובדים". עם זאת, עולה השאלה מדוע הוגש כתב האישום רק בתחילת פברואר 2014 שנתיים וחצי לאחר הביקורת בה נתגלתה הפרת התקנות, שנערכה בסוף נובמבר 2011.

עו"ד הדס תגרי, המרכזת את פעילות הקואליציה לתאונות עבודה סבורה שמדובר בפרך זמן "בלתי סביר בעליל". לדבריה גם כשמדובר בהגשת כתב אישום מורכב על תאונה חמורה – גרימת מוות או נזק ברשלנות, מדובר בזמן ארוך מדי במקרה שמדובר בכתב אישום פשוט יחסית – על אי עמידה בתקנות ואי מינוי מנהל עבודה, על אחת כמה וכמה. "כמה זמן לוקח לחקור אי מינוי מנהל עבודה? הגעת לאתר וראית שאין מנהל עבודה, חקרת את המנכ"ל, מה יש שלוקח 3 שנים להגיש כתב אישום?" היא טוענת כי מדובר באכיפה לא אפקטיבית.

לדבריה של תגרי, המנהל מתעלם מחלק מהתלונות של הקואליציה על ליקויי בטיחות באתרים, ואף אתרים בהם ליקויי הבטיחות חוזרים על עצמם מספר פעמים. התלונות לוו בתמונות של עובדים בלא אמצעי בטיחות, וליקויים נוספים. "מדובר בחברות גדולות ולא קבלנים קטנים. לא קיבלנו תשובה – למה הם לא מגישים כתב אישום? מיד או תוך חודש-חודשיים? הרי זה שאף עובד לא נהרג באותו יום זה רק עניין של מזל. מחכים שייהרג עובד כדי שהתיק יתנהל על גרימת מוות ברשלנות? אם רוצים לייצר הרתעה, לא צריך לחכות שהפועלים יהרגו. ברור שאם באתר יש הפרות לא מאוד חמורות, ושזו פעם ראשונה, אפשר להפעיל שיקול דעת. אבל גם במקרים של הפרות נורא חמורות, וחברות גדולות – כשפנינו אליהם, הם לא עשו כלום".

גם ניסיון של 'כתב דבר ראשון' לפנות למנהל באשר לליקויי בטיחות שתועדו באתר בנייה בתל אביב לפני שבוע, הוביל אמנם לשליחת פקח לשטח, שאישר כי במקום לא מונה מנהל עבודה, וכי העבודה מתבצעת בלא אמצעי בטיחות. אולם עד לעת הזו לא דיווח מנהל הבטיחות על כוונתו לפתוח בחקירה פלילית בנושא, וציין רק כי לעובדים סופקו אמצעי בטיחות ורתמות לאחר הביקורת, וכי המפקח הורה למנהל הפרויקט לשלוח טופס על מינוי מנהל עבודה באתר. אתמול (רביעי) בשעות הבוקר צולמו באותו אתר בנייה תמונות נוספות של עבודה בלא אמצעי בטיחות, ונראה שתאונה, אולי אפילו קטלנית, היא רק שאלה של זמן.

רק לפני שבועיים נהרג עבד אל-הרוש באתר בנייה עליו דווח למשרד הכלכלה כבר במרץ, וגם על אתר 'מגדל עזריאלי' שרונה, בו נהרג ביום ראשון בשבוע שעבר הפועל יונוס אוזדמיר, דיווחה הקואליציה למנהל על שלוש תאונות שונות שאירעו בחודשים מרץ עד מאי השנה, וביקשה שיבוצעו פעולות פיקוח באתר, ולא נענתה.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין פנתה למנהל בשאלה כמה הליכים משפטיים ננקטו על ידיו כנגד חברות בנייה מפרות חוק בין השנים 2010 ל-2015. לדבריה הם נענו כי 65 כתבי אישום הוגשו, מתוכם ישנם 13 הרשעות, זיכוי אחד ו-51 תיקים התלויים ועומדים. במרץ שנה שעברה החליט המנהל שיפסיק לחקור תאונות בניין קטלניות (למעט תאונות בהן נהרגו למעלה משני עובדים או מעורב בהן מנוף), שהגשת כתבי האישום בעניינן נעשית על ידי הפרקליטות. זאת לשם השקעת אמצעי החקירה שלו בעיקר בבדיקת עבירות שנמצאות בסמכות משרד הכלכלה להגיש בעניינן כתבי אישום ולנהל תיקים.

ממשרד הכלכלה נמסר ל'דבר ראשון' כי בחמש השנים האחרונות הוגשו כ-70 כתבי אישום בתחום הבטיחות. באשר לתיק המדובר בכתבה זו נמסר כי "נסיבות התיק הצריכו פעולות של השלמות חקירה ובדיקה משפטית מעמיקה ועל כן פרק הזמן שחלף מיום ביצוע העבירה". באשר לטענות הקואליציה כי המנהל אינו מגיב לכל התלונות אותם היא מעבירה, מסרו כי "מנהל הבטיחות בוחן ומשיב לכל הפניות המגיעות אליו, מהר ככל הניתן.".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!