דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארצות-הברית / אלפים צעדו בארה"ב למען העלאת שכר המינימום

בתום כנס ארצי ראשון בן יומיים, יצאו אלפי עובדים לצעדה בוירג'יניה, תוך שהם קוראים לשכר מינימום של 15 דולר לשעה. "כששני מפרנסים במשק בית עובדים 40 שעות בשבוע ולא מצליחים 'לגמור את החודש', יש בעיה עם המערכת"

הפגנה למען העלאת שכר המינימום בארה"ב (ארכיון). צילום: Barry Solow, Flickr
הפגנה למען העלאת שכר המינימום בארה"ב (ארכיון). צילום: Barry Solow, Flickr

לקול תופים, שירה וקריאות קצובות, צעדו אתמול אלפי עובדים בחום הכבד של בירת וירג'יניה – ריצ'מונד כשהם קוראים להעלאת שכר המינימום הפדרלי בארה"ב ל-15 דולרים לשעה. המצעד ההמוני היה שיאו של כנס ארצי בן יומיים שנערך בעיר בסוף השבוע האחרון, הכנס הראשון של תנועת מחאה זו, הזוכה לגיבוי של האיגודים המקצועיים.

הצועדים, שרבים מהם הגיעו ממדינות אחרות, לבשו חולצות אחידות, הניפו דגלים ושלטים, וקראו "אנחנו עובדים, אנחנו מזיעים, כיתבו 15 דולר על תלוש השכר שלנו", וקריאות נוספות.

"זה קשה, קשה מאוד, לנסות לפרנס משפחה עם שכר של 8.5 דולר לשעה", אמרה דואון או'ניל, מטפלת בילדים שהגיעה לכנס מאטלנטה ג'ורג'יה, "בני ואני מנסים למלא את המקרר ולשלם חשבונות, אבל זה מאבק תמידי".

מאריה טיפין, מורה מקליפורניה שהשתתפה אף היא בכנס, הוסיפה שמערכת השכר חייבת להשתנות. לדבריה, כששני מפרנסים במשק בית עובדים 40 שעות בשבוע ולא מצליחים "לגמור את החודש", יש בעיה עם המערכת. "זה לא החלום האמריקני, לפחות לא כפי שלימדו אותי", סיכמה.

משטרת ריצ'מונד דיווחה שלא התבצעו מעצרים ולא נרשמו אירועים יוצאי דופן במהלך הצעדה. מפקד המשטרה בעיר ייחס עובדה זו לשיתוף הפעולה המלא של המארגנים עם רשויות החוק המקומיות.

ממחאה נקודתית לתנועה המונית

תנועת המאבק להעלאת שכר המינימום יצאה לדרך בעיר ניו-יורק בשנת 2012, כשעובדי רשתות המזון המהיר יצאו ממקום עבודתם ודרשו שכר טוב יותר, זכות להצטרף לאיגוד מקצועי ללא איום מהמעסיק, ושינוי בתנאי העבודה. מאז צמחה התנועה והיא עומדת על כ-64 מיליון עובדים בשכר נמוך מכל ענפי המשק.

במהלך הכנס אושרה פה אחד "הכרזת ריצ'מונד" המתווה את יעדי המאבק. בין השאר כוללת ההכרזה החלטה להגביר את הלחץ על המחוקקים במדינות הדרום להעלאת שכר המינימום ועריכת הפגנות במהלך העימותים בין המועמדים לנשיאות.

התקדמות אטית

על פי השיטה הנהוגה בארה"ב, קובע הממשל תעריף שכר מינימום פדרלי, העומד כיום על 7.25 דולר לשעה. שכר המינימום הפדרלי מהווה את רצפת השכר כאשר כל מדינה, ואף כל עיר, רשאיות לקבוע שכר מינימום עצמאי העולה על התעריף הכללי.

שכר המינימום הנוכחי מציב עובד רווק על כ-2,000 דולר מעל קו העוני הפדרלי העומד על 11,880 דולר לשנה. הורה עצמאי עם ילד העובד בתעריף הנוכחי ניצב כ-2,000 דולר מתחת לקו העוני הפדרלי העומד על 16,020 דולר לשנה.

המאבק להעלאת שכר המינימום כבר החל לשאת פירות. נכון להיום, 26 מדינות קבעו תעריף גבוה מזה הפדרלי. קליפורניה, ניו-יורק ומחוז קולומביה אישרו חוקים שיעלו את תעריף השכר בהן ל-15 דולר לשעה תוך שש שנים.

בניגוד לטיעון הרווח שהעלאת שכר המינימום תפגע בבעלי העסקים הקטנים, שלא יוכלו להרשות לעצמם את עלויות השכר, מחקר שנערך בשנת 2015 על ידי המרכז לחקר מדיניות כלכלית מצא כי שיעור התעסוקה ב-13 המדינות שהעלו את שכר המינימום שלהן, נכון לאותה תקופה, עלה מהר יותר מבמדינות בהן נהוג התעריף הפדרלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!