דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עולמי / מחאה להעלאת שכר שיתקה את מטה מקדונלד'ס בארה"ב

מאות מפגינים מול אסיפת בעלי המניות גרמו לחברה להמליץ לעובדי המטה לעבוד מהבית. המפגינים דורשים שהשכר יועלה ל-15 דולר לשעה: "רוצים לחיות ולא לשרוד ממשכורת למשכורת"

מפגינים מחוץ למטה המרכזי של רשת מקדונלד'ס, הממוקם בפרבר קטן מחוץ לשיקגו שבארה"ב, גרמו אתמול (חמישי) להשבתת העבודה במטה. את ההפגנה אירגנה תנועת "נאבקים למען ה-15", שחבריה, רובם עובדי הרשת, דורשים להעלות את שכר העובדים ברשתות המזון המהיר ל-15 דולר לשעה. דוברת מקדונלד'ס מסרה שהחברה עודדה את עובדי המטה לצאת לעבוד בביתם, ו"רובם הגדול ניצל את ההזדמנות". ההפגנה נערכה לקראת כנס בעלי המניות השנתי של החברה.

הפגנה מול סניף מקדונלדס במיניאפוליס. מתוך אתר Fibonacci Blue / flickr
הפגנה מול סניף מקדונלדס במיניאפוליס. מתוך אתר Fibonacci Blue / flickr

 

"החשיבות של העניין היא כדי שנוכל באמת לחיות ולא לשרוד ממשכורת למשכורת", אמרה עובדת מקדונלדס נקוואסיה ליגרנד, ממנהיגות התנועה, לערוץ הטלוויזיה המקומי abc7. "שיישאר לנו קצת כסף, כי כרגע אין לנו את זה. יש לי ילד בן ארבע, וכרגע יש לי קושי אדיר לקנות לו אפילו את הכדור או הצעצוע שהוא רוצה", אמרה ליגרנד.

המחאה החלה ביום רביעי האחרון בשביתה ב"רוקנרול מקדונלדס" – אחד מסניפי הדגל של הרשת בשיקגו. באותו ערב נאספו מאות מפגינים במטה מקדונלדס באוק ברוק, אחד מהפרברים של שיקגו. חלקם בילו את הלילה באוהלים שהקימו במקום, מחכים לאסיפת בעלי המניות שנקבעה לחמישי.

המאבק על שכר מינימום של 15 דולר לשעה במקדונלד'ס וברשתות המזון המהיר בארה"ב החל כבר ב-2012. בעקבות פעולתה העיקשת של תנועת המחאה שהתגבשה מאז, הפך הנושא לסוגיה פוליטית משמעותית. דרכה הייחודית של התנועה גלומה בשילוב של כלים מעולם האיגוד המקצועי, הפגנות, שביתות ומחאת עובדים, עם רוחם ושיטתם של ארגוני זכויות אדם: פנייה לציבורים רחבים, פעילות מתוקשרת היטב ונוכחות גבוהה ברשתות החברתיות.

במקדונלד/ס טענו שהעלו לאחרונה את השכר לדולר אחד מעל שכר המינימום בכל המסעדות שבבעלות החברה (שכר המינימום הפדרלי בארה"ב עומד על 7.25 דולר לשעה, ובמדינות מסויימות הוא גבוה יותר). בנוסף הנהיגה הרשת תשלום על הפסקות.

עובדי מקדונלד'ס ורשתות המזון המהיר בכלל הם למעשה אחד מציבורי העובדים החלשים ביותר בשוק העבודה המערבי. נדידת חלק גדול מהייצור למזרח, לצד שחיקת מעמד העובד הפכו עובדים אלו לפועלי פס הייצור של המאה ה-21, במובנים רבים. היותם עובדים חסרי הכשרה מקצועית וברי החלפה מעודד את התפתחותו של דפוס העסקה בו למעסיק אין כל מחויבות לעובדיו ולהם אין כל אמצעי לחץ להפעיל כלפיו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!